ארצות הברית תשלח סוללות טילי פטריוט למזרח התיכון
ממשיכים להיערך לעימות פוטנציאלי עם איראן: הטילים הזכורים היטב לתושבי ישראל ממלחמת המפרץ - וגם אחר כך - יחזרו לאזור, חודשים ספורים אחרי שהוחלט לפנות את הסוללות מהאזור כדי לרכז מאמצים מול סין ורוסיה. לא דווח היכן הסוללות תוצבנה

מזכיר ההגנה בפועל פטריק שאנאהאן אישר שליחת סוללות טילי פטריוט נוספות למזרח התיכון, כך דיווחה היום (שישי) סוכנות הידיעות רויטרס. ההחלטה התקבלה כתגובה למה שוושינגטון רואה כאיום גובר מצד איראן.

ממשיך לחמש את המזרח התיכון. מזכיר ההגנה בפועל פטריק שאנאהאן (צילום: רויטרס)

מדובר במהלך נוסף של התחמשות והיערכות לעימות מסוג כלשהו במזרח התיכון, לאחר שהממשל כבר אישר שליחת משחתות ומפציצים אוויריים לאזור. לא זו בלבד, אלא שזו הפיכה של החלטה קודמת של משרד ההגנה, שרק לפני מספר חודשים הסיר כמה סוללות שהוצבו באזור. ההחלטה שהתקבלה בשנה שעברה התבססה על הרצון לצמצם את המעורבות הצבאית האמריקאית ברחבי העולם, מתוך רצון לרכז מאמצים בהיערכות לאיומים פוטנציאליים מכיוון סין או רוסיה. לקראת עימות אפשרי עם הגורם ששוחח עם רויטרס על החלטת שאנאהאן סירב לפרט כמה סוללות תשלחנה לאזור או היכן יציבו אותן.

המתיחות בין ארצות הברית ואיראן הסלימה באופן ניכר בשבועות האחרונים, והתבטאה בעיקר בהגבלת הסחר העולמי בנפט איראני מתוך שאיפה להפעיל לחץ על המשטר במסגרת הסכם הגרעין הקורס. בחודש שעבר הכניס הממשל האמריקאי את משמרות המהפכה האיראניות לרשימה השחורה של ארגוני הטרור, וגורמים אמריקאיים אמרו שהם מזהים "אינדיקציות מטרידות" לכך שאיראן מכינה תגובה צבאית לכך.

טילי הפטריוט מיועדים ליירט כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים ומשולבים לרוב כחלק ממערך הגנה אווירית משולב נגד טילים ונגד מטוסים. הטילים מוכרים היטב לתושבי ישראל, לאחר שהוצבו ברחבי הארץ בחודשים שטרם פרוץ מלחמת המפרץ הראשונה. הטילים נרכשו כדי להגן מפני מתקפה עיראקית אפשרית, שאכן אירעה, אך כשלו כשלון חרוץ: הטילים לא היו מותאמים לטילי הסקאד ששיגר שליט עיראק דאז סדאם חוסיין.

מוכרים היטב בישראל. טילי פטריוט (צילום: Shutterstock)

מאז מלחמת המפרץ עברו טילי הפטריוט שדרוגים רבים ובחלקם אף שולבו מערכות מתוצרת התעשיה הצבאית הישראלית. בשנים האחרונים היו הטילים המוצבים בצפון הארץ מעורבים ביירוטים מוצלחים של כלי טיס וטילים שזלגו לארץ במסגרת מלחמת האזרחים בסוריה.

YOU MIGHT ALSO LIKE