ארה"ב מסלימה את המאבק במשטר האיראני
לראשונה בהיסטוריה מגדירה ארה"ב חלק רשמי ממשטר זר כארגון טרור. עד כה הוגדרה איראן רק כ"מדינה תומכת טרור". איראן צפויה להכריז על צעדי תגמול ומזהירה: השקט שלכם במערב אסיה נגמר

ממשל טראמפ מגדיר את משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור, בצעד חסר תקדים שיגביר את הלחץ על המשטר האיראני. הצעד צפוי להסלים את המתיחות בין שתי הארצות, ואיראן כבר הודיעה שתגמול לאויבתה בצעד דומה - בית המחוקקים (המג'לס) האיראני מכין חקיקה שתגדיר את צבא ארה"ב כארגון טרור.

טרוריסטים אחד-אחד. לוחמי משמרות המהפכה (צילום: מורטזה ניקובאזי, רויטרס)

הנשיא טראמפ הודיע על הצעד היום (שני) בבוקר, בשינוי של מדיניות בת עשרות שנים (מאז מהפכת 1979) בה מגדירה ארה"ב את איראן רק כ"מדינה תומכת טרור". בהודעה בבית הלבן אמר טראמפ כי "צעד זה מכיר בכך שאיראן אינה רק תומכת בטרור, אלא משמרות המהפכה משתתפים בפועל בפעילויות טרור, מממנים אותן ומקדמים אותן ככלי של מדיניות. משמרות המהפכה הן האמצעי העיקרי דרכו מיישם הממשל האיראני את מערכת הטרור הגלובלית שלו".

תחת ההגדרה, כל מי שעושה עסקים כלשהם עם משמרות המהפכה - כל מי שמוכר להם שרוכי נעליים - עלול לעמוד בפני אישומים פליליים, כגון סיוע או תמיכה בארגון טרור. "אם אתם עושים עסקים עם משמרות המהפכה, אתם מממנים את הטרור", אמר טראמפ. מנגד, ללא החרגות בהגדרה, היא תקשה מאד על כוחות צבאיים ודיפלומטיים של ארה"ב להתנהל במקומות כמו לבנון, סוריה ועיראק, משום שיהיו חשופים לעונשים אם יבואו במגע עם אנשים שבאים במגע עם אנשי ארגון הטרור החדש. 

זוהי הפעם הראשונה שארה"ב מגדירה חלק רשמי של ממשלה זרה כארגון טרור. בכך מצטרפים משמרות המהפכה לדאע"ש, בוקו חראם וארגונים דומים ברשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה. כהצדקה לצעד מנה שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו, רשימה ארוכה של מתקפות ומזימות אלימות, שלדבריו "סיפקו די והותר הצדקה לצעד של היום". עוד ציין פומפאו את תמיכת איראן ומשמרות המהפכה בארגוני טרור כמו חיזבאללה בלבנון, חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה ואחרים. 

"די והותר הצדקה לצעד של היום". שר החוץ, מייק פומפאו (צילום: CNN)

בין המקרים שמנה פומפאו היו שניים קשורים ישירות לארה"ב - הפיגוע ב-1996 במגדלי חובאר בערב הסעודית, שם נהרגו 19 חיילים אמריקאים ונפצעו עשרות נוספים, ומקרה ב-2011 בו דיווח ממשל אובמה כי סיכל מזימה של כוח אל-קודס (יחידות העילית של משמרות המהפכה) להרוג את שגריר ערב הסעודית בארה"ב באמצעות פצצה בוושינגטון הבירה. סך הכל האשים פומפאו את איראן באחריות למותם של מעל 600 חיילי ארה"ב בעיראק מאז 2003. 

איראן הגיבה להודעת ארה"ב, כאמור, בהכנה לצעד מקביל, ובאיומי אלימות. הגנרל עלי מוחמד ג'עפרי, מפקד משמרות המהפכה, הזהיר כי אם תגדיר ארה"ב את הכוח כארגון טרור, התוצאה תהיה שמשמרות המהפכה יתקפו את צבא ארה"ב כפי שהם תוקפים את דאע"ש. "אם האמריקאים יעשו צעד טיפשי כזה, כוחות הצבא והביטחון האמריקאים המוצבעים כעת במערב אסיה (דהיינו, המזרח התיכון) יאבדו את סטטוס הנוחות והביטחון הנוכחי שלהם", איים. 

YOU MIGHT ALSO LIKE