קטיושה נחתה סמוך לשגרירות ארה"ב בעיראק
בשבוע שבו ארה"ב מזהירה על סכנה גוברת מצד איראן והמתיחות בין השתיים במפרץ הפרסי מסלימה, מגיעה הסלמה גם ביבשה. איש לא נפגע וככל הנראה לא נגרם כל נזק

רקטה נפלה היום (ראשון) בתוך מתחם שגרירות ארה"ב בבגדד ("ה"גרין זון"). כך הודיע לפני שעה קלה צבא עיראק, בדיווח שאושר על ידי מקורות דיפלומטיים. שגרירות ארה"ב בעיראק, שבשיא ימי המלחמה במדינה היתה הגדולה במערך הדיפלומטי של הדוד סם, פונתה ברובה מיושביה. על פי אחד הדיווחים, הרקטה נפלה סמוך לאנדרטת החייל האלמוני, פחות ממייל מבניין השגרירות. 

על פי דיווח צבא עיראק, רקטה בודדת נפלה בשטח פתוח במתחם השגרירות. על פי דיווח צבא עיראק אין נפגעים, וגם על  נזק לרכוש לא ידוע בשלב זה. התקרית מגיעה לאחר שבוע שבו בעלות בריתה של ארה"ב הטילו ספק בפומבי באזהרותיה מפני סכנה גוברת מצד הרפובליקה האיסלאמית במימי המפרץ הפרסי. 

מוקדם יותר השבוע פינתה ארה"ב אנשי סגל לא-חיוניים מן השגרירות בבגדד והקונסוליה בבירת השטח האוטונומי הכורדי, אירביל. יצוין כי "האזור הירוק" בבגדד מכיל בתוכו לא רק את שגרירות ארה"ב, אלא הוא בעצם מהווה את "קרית הממשלה" של עיראק ומכיל בתוכו גם את הפרלמנט, משרד רה"מ, מעון הנשיא ומעונות ומשרדים רשמיים נוספים. 

המתיחות בין ארה"ב לאיראן מתגברת מאז מאי אשתקד, אז הוציא הנשיא טראמפ את ארה"ב מהסכם הגרעין של שש המעצמות מול התיאוקרטיה השיעית הקנאית. במקביל החזיר ממשל טראמפ על כנן רבות מהסנקציות הקשות, שבתמורה להסרתן הסכימה טהרן להגבלות חסרות תקדים (עבור מדינה שלא נכנעה ללא תנאי לאחר תבוסה במלחמה) על מחקרה ופעילותה הגרעינית. הסנקציות מחלישות מאד את הכלכלה האיראנית, אולם נכון לשעה זו טרם השיגו את ההשפעה המקווה של הצתת התקוממות מצד העם האיראני נגד שלטונו הרודני. 

באפריל הגדיר הממשל את משמרות המהפכה האיראניים - יחידת העילית הנאמנה ישירות למנהיג העליון ומקדמת את מטרות "המהפכה האיסלאמית" ברחבי העולם, כארגון טרור זר. במקביל שמה ארה"ב קץ לפטורים שהעניקה לשמונה ממשלות זרות מעמידה בתנאי הסנקציות על רכישת נפט מאיראן. 

המעצמות האירופיות (בריטניה, גרמניה וצרפת) פלוס רוסיה וסין, עודן עומדות בתנאי ההסכם עם איראן והן דוחקות באיראן להישאר מחויבת אליו אף היא, למרות הפרובוקציות של טראמפ. אולם טהרן הודיעה בשבוע שעבר כי היא תפסיק לעמוד בחלק מהגברלות ההסכם על פעילותה הגרעינית. 

מבקרי ממשל טראמפ, ושל היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון במיוחד, טוענים כי בכירי הממשל מציגים מודיעין מסולף כדי לקדם טיעון בעד מלחמה עם איראן, כפי שעשה ממשל בוש הבן ב-2002 לקראות הפלישה לעיראק. בולטון היה אז תת-שר החוץ לבקרת נשק וביטחון בינלאומי, והוא היה אז מבכירי הדוחפים למלחמה וטען נחרצות כי רודן עיראק דאז, סדאם חוסיין, מפתח נשק להשמדה המונית - טענה שהתבררה ככוזבת, אולם מאוחר מכדי לעצור פלישה שעלתה בחיי כמיליון עיראקים ואלפי הרוגים ופצועים אמריקאים, וכן בטריליוני דולרים למשלם המסים היושב בארה"ב.

YOU MIGHT ALSO LIKE