שגיאה בלתי כפויה: כך אלבמה הורסת לעצמה את ההתאוששות הכלכלית
מדינת הכותנה נמצאת כבר כמה שנים בקו עליה מבחינה כלכלית. איירבוס וטויוטה-מאזדה הם רק משני השמות שפתחו שם מפעלי ענק לאחרונה. אז מה היה דחוף למדינה להעביר את חוק ההפלות המגביל בארה"ב ולגרור חרמות?

המנון זכויות האזרח של נינה סימון, "Mississippi Goddamn", מטיל את הזרקור העיקרי על מיסיסיפי, אבל מי שמכיר אותו יודע שהוא מהווה מחאה כללית נגד דיכוי השחורים בדרום, ולא בכדי הוא נפתח במלים "אלבמה כל-כך מרגיזה אותי" (Alabama's got me so upset).

רחוק חודשים מלהיכנס לתוקף - וכבר גורר הפגנות זועמות (צילום: AL.com)

אלבמה מרגיזה כיום אנשים רבים ברחבי ארצות הברית, ובתחומה היא, עם חוק ההפלות החדש שלה, שאוסר על הפלות למעט במקרה של סכנה ברורה ומיידית לחיי האם (אבל לא במקרה של אונס או גילוי עריות) כבר מהשבוע השישי להריון - שלב שבו המחזור של האם איחר בכשבועיים בלבד, כלומר הרבה לפני שרוב הנשים יודעות בוודאות שהן בהריון בכלל.

אבל לא רק תומכי הזכות הבסיסית של אישה על גופה זועמים על אלבמה. גם מנהיגי עסקים במדינה, שעשתה בשנים האחרונות צעדים גדולים להיחלץ מתחתית הדירוג בכל הפרמטרים הכלכליים והחינוכיים, דופקים את הראש בשולחן, ויועצי עסקים ברחבי ארה"ב מסתכלים על הצעד של "מדינת הכותנה" בהשתוממות דומה לזו שמעורר הברקזיט בבריטניה - גול עצמי כלכלי ברמות היסטוריות, שיכול לשים הרחק מאחור את הנזק שנגרם לצפון קרוליינה, כשהחליטה לתקוע לטרנסג'נדרים אצבע בעין עם "חוק בתי השימוש" המיותר ואיבדה מיליוני דולרים בפעילות עסקית ותיירותית כתוצאה.

מיסיסיפי לעזאזל - וגם לאלבמה לא חסר. כשלא מתנכלים לשחורים, מתנכלים נשים

"אלבמה נמצאת בתנופה", אומר היועץ העסקי המוביל ג'ון בויד. "תראה את המעבר של איירבוס לשם. תראה את המתקן החדש של טויוטה-מאזדה. אלה היו שני מיזמי הדגל בכל הנוגע לייצור מתקדם". חברת בויד נוסדה על ידי אביו של ג'ון ב-1975, והיא מתמחית במציאת האתרים הנכונים להתרחבות של תאגידים או פתיחת עסקים חדשים. בויד העלה את חוק בתי השימוש של צפון קרוליינה, שעל פי תחקיר של סוכנות הידיעות AP עלה למדינה יותר משלושה מיליארד דולר.

"אנשים שואלים כל הזמן - מה השתנה בבחירת אתרים במהלך השנים?" אומר בויד. "השינוי הגדול ביותר הוא התפקיד שהפוליטיקה משחקת בהחלטות תאגידיות של בחירת מקום. ובפוליטיקה אני לא מתכוון למסים ורגולציה ותשתיות, אלא גם לחקיקה חברתית המזיקה לעסקים כמו חוק ההפלות הזה. מחזור החדשות מרוכז בזה 24 שעות ביממה - חוק ההפלות המגביל ביותר - והתאגידים מאד רגישים לזה".

"השינוי הגדול ביותר הוא תפקיד הפוליטיקה בהחלטות עסקיות" ג'ון בויד (צילום: איידהו סטייטסמן)

בתוך אלבמה יש גם כאלה שמאמינים שאפשר יהיה למזער את הנזק. מדינות שמתחרות נגד אלבמה על התמקמות של תעשיות חדשות בוודאי ינצלו את החוק החדש כטיעון נגד המדינה, הם אומרים, אולם ההשפעה תהיה תלויה במצב הנתון.

כך ראש עיריית טסקאלוסה, וולט מאדוקס, שמאמין כי כל עוד החברה מתכוונת להעסיק מקומיים ולא להביא עובדים למדינה ממקום אחר, זה פחות בעייתי. אבל גם הוא מבין ש"זה ישחק תפקיד בתעשיות עתירות ידע וטכנולוגיה, שם אתה מקווה שעובדים שמתגוררים במדינות אחרות בארה"ב ובעולם יעברו לאלבמה. כשהם עושים מחקר על המדינה, הנושא הזה בוודאי יהיה חלק מהשיקולים שלהם". וגם בתעשיות בהן מעסיקים מקומיים, כמו תעשיית הרכב בה יש לאלבמה תוכנית להכשרת עובדים, עדיין מביאים פעמים רבות מנהלים בכירים ממקומות אחרים.

גם לוקאל-פטריוטים מובהקים נחרדים מהחוק. כך המוזיקאי ריד ווטסון, שמנהל אולפן הקלטות חדש באזור מאסל שולס ההיסטורי-מוזיקלית בעיר פלורנס. ווטסון מכבד את שני צדי הוויכוח על הפלות, אבל סבור כי החוק מחזק את הסטריאוטיפ השלילי על אלבמה.

"יש לנו מוניטין, והלוואי שהיינו עושים משהו להתרחק ממנו". המוזיקאי ובעל אולפן ההקלטות ריד ווטסון (משמאל) עם שותפו (צילום: WMOT)

"כבר עכשיו קשה לגרום לאנשים לעבור למדינה הזו", אמר בשיחה עם רשת NBC. "אפשר לעבור על הסיבות, ויש מיליון מהן. אני מגן על המדינה הזו כל יום. אבל הייתי המום השבוע כמה חברים שלי מחו"ל התקשרו, סימסו וכתבו לי אימיילים על החוק. יש לנו מוניטין מסוים, והלוואי שהיינו עושים משהו להתרחק ממנו".

גם נשיא מועצת העיר האנטסוויל, דווין קית', מסכים. הוא למד לתואר שני בהרווארד וכתוצאה יש לו חברים מכל הארץ והעולם. "הרבה מהחברים שלי לא היו עוברים לכאן בשביל משרה של מאה אלף דולר בשנה", הוא אומר. "לדעתם אלבמה נושאת סטיגמה חברתית שהם לא יוכלו לחיות איתה ביומיום".

בינתיים החוק גורם לחרדות בקרב אלפי נשים באלבמה, שמציפות את הטלפונים של המרפאות המעטות במדינה המבצעות הפלות, ומוודאות שהן עדיין פתוחות ומספקות (בין השאר) גם את השירות הלעתים-הכרחי הזה. החוק של אלבמה אמור להיכנס לתקפו בעוד שישה חודשים והוא נמצא, כמובן, בדרכו למערכת המשפט הפדרלית, ובסופו של דבר לבית המשפט העליון. השאלה היא אם שני המינויים החדשים של הנשיא טראמפ יטו את הכף, יביאו לאישור החוק, ובכך בעצם לזכות הפדרלית להפלות.

YOU MIGHT ALSO LIKE