ביום השנה לרו נגד וויד: מושל ניו יורק חתם על החוק המתיר הפלות שישאיר את ההליך חוקי ללא תלות בהחלטת העליון
אנדרו קואומו התייחס לעתידה השברירי של הפסיקה שהתירה לפני 46 שנים לנשים להפסיק הריון והודיע: "לא משנה מה קורה בוושינגטון, לנשים בניו יורק תמיד תהיה הזכות הבסיסית לשלוט על גופן"

מדינת ניו יורק עיגנה בחקיקה את הזכות להפסקת היריון. מושל המדינה אנדרו קואומו חתם אתמול (שלישי) על החוק שאושר ברוב של 38-24 בקונגרס המדינה.

צעד ענק קדימה במאבק לזכויות נשים. מושל ניו יורק אנדרו קואמו חותם על החוק החדש (צילום: פליקר)

אתמול היה יום השנה ה-46 לפסיקת בית המשפט העליון של ארצות הברית בתיק רו נגד וויד, הפסיקה שקבעה כי הזכות להפסקת היריון היא זכות חוקתית. ניו יורק תזמנה את החקיקה באופן מיוחד כדי לאפשר לקואמו לחתום על החוק החדש בדיוק בתאריך הסמלי הזה. בזכות החוק החדש, גם אם ההרכב השמרני הנוכחי של הבית המשפט העליון יהפוך את ההחלטה בתיק רו ויקבע שהממשל הפדרלי לא חייב יותר לאפשר הפלות, הן עדיין תהיינה חוקיות ונגישות בניו יורק.

מלבד הלגליזציה להפלה עצמה ולנשים העוברות את ההליך, החקיקה החדשה גם הוציאה את ביצוע ההליך מהחוק הפלילי באופן שלא יטיל אחריות פלילית על הרופאים המבצעים את ההליך בשונה ממה שהיה קיים עד עכשיו.

החוק החדש הוא עדכון לחוק ההפלות שהיה קיים במדינה לראשונה מאז 1970. על פי החוק החדש, נשים בניו יורק תוכלנה להפסיק היריון כרצונן עד השבוע ה-24, וגם לאחר מכן אם העובר אינו בר חיים או אם קיימת סכנה לחיי או בריאות האם. החוק הוצע לראשונה ב-2006 אולם נחסם שוב ושוב בסנאט שנשלט על ידי הרפובליקנים המתנגדים להפלות. עם השלמת ההשתלטות הדמוקרטית על כל זרועות הממשל המקומי בבחירות האחרונות החוק הצליח לעבור, ותומכיו במדינה מקווים שהוא יהווה השראה למדינות נוספות. חוקים דומים צפויים לעבור בקרוב ברוד איילנד, מרילנד, מסצ'וסטס וניו מקסיקו. בקליפורניה, המושל החדש גאווין ניוסום התחייב להשקיע מאה מיליון דולר בתכניות בריאות ייעודיות להריון ומניעתו.

רבים בארצות הברית חוששים שההרכב השמרני החדש של בית המשפט העליון (בתמונה) יהפוך את ההחלטה בתיק רו נגד וויד (צילום: פרד שילינג, אתר רשמי)

המושל אנדרו קואומו מסר עם חתימתו על החוק החדש כי "היום אנחנו לוקחים צעד ענק קדימה בקרב הקשה להבטיח את זכות האישה לקבל החלטות בנוגע לבריאותה הפרטית, כולל הזכות והגישה להפלות. עם החתימה על החוק הזה, אנחנו שולחים מסר ברור לפיו לא משנה מה יקרה בוושינגטון, לנשים בניו יורק תמיד תהיה הזכות הבסיסית לשלוט על גופן". מול ניו יורק והמדינות הליברליות האחרות, ישנן כיום יותר מ-20 מדינות שיש להן חוקים מוכנים להיחתם מיידית במקרה שבית המשפט העליון יהפוך את רוק נגד וויד. חוקים אלו יהפכו מיידית את ההפלות ללא חוקיות במדינות בהן יחתמו.

כבר היום במדינות רבות יש הגבלות על ביצוע הפלות באופן שמעקר כמעט לחלוטין את החלטת העליון ברו נגד וויד מתוכן מעשי. כך לדוגמה, באיווה נסגרו ארבע מרפאות נשים בשנתיים האחרונות באופן שצמצם משמעותית את הנגישות להפלות לנשים רבות במדינה. המרפאות נסגרו עקב מחסור בתקציב וקשיי אבטחה, הואיל והן מצויות באופן מתמיד תחת מתקפה של מתנגדי הפלות שלא בוחלים באמצעים. במיסיסיפי נשארה מרפאה אחת במדינה כולה שמבצעת את ההליך, וגם היא פועלת תחת סייגים ומגבלות קשים.

YOU MIGHT ALSO LIKE