DirecTV רוצה לנטוש את הלווין ולהעביר שידורים באמצעות האינטרנט
ענקית התקשורת AT&T, שבשנת 2015 רכשה את DirecTV ב-49 מיליארד דולר, רואה במהלך חיסכון כספי עצום. "זה זול יותר משליחת טכנאי", הודה בכיר בחברה. עם הכניסה של טכנולוגיית 5G, רוב חברות הסטרימינג מצפות לנהירה של לקוחות. המכשול העיקרי הוא דווקא חבילת ערוצים של ה-NFL

בדומה להחלטה שהתקבלה מוקדם יותר החודש ע"י חברת "yes" הישראלית, גם חברת DirecTV שוקלת מעבר משידורים באמצעות לווין אל מתכונת חדשה שתועבר באינטרנט.

לוויני DirecTV עתידים להפוך למיושנים? (צילום: Getty Images)

DirecTV הוקמה בשנת 1994 והפכה לשירות הטלוויזיה בלוויין הפופאלרי בארה"ב עם כ-21 מיליון מנויים ברחבי המדינה. לפני כארבע שנים, היא נרכשה ע"י AT&T בסכום עצום של 49 מיליארד דולר. למעשה, ראשי AT&T החלו לבחון את הנושא המעבר למתוכנת המקוונת לפני כשנה, ובנובמבר האחרון צוטט ג'ון דונובן, מנכ"ל ענקית התקשורת, כי חברתו "שיגרה את הלווין האחרון שלה".

המעבר לשידורים מקוונים הוא רק חלק משינוי ארגוני שעובר על החברה מאז שנרכשה ע"י AT&T. כחלק מהמאבק על הלקוחות מול שירותים מתחרים כגון Youtube TV ו-+Disney, ב-DirecTV מנסה למשוך לקוחות לשירות הסטרימינג שלה, DirecTV Now.

שירות זה הושק בנובמבר 2016 והציע שני מסלולים, אך בתחילת החודש הושקו שלושה מסלולים נוספים, וטווח המחירים שלהם נע כעת בין 86 דולר ל-135 דולר. מעבר לשירות הסטרימינג, החברה בוחנת את השימוש של ממיר חדש שיתחבר אך ורק לאינטרנט, והיא צפויה להשיק את הממיר בקרב לקוחות DirecTV Now כבר בשנה הנוכחית.

"זול יותר משליחת טכנאי" (צילום: AT&T)

מעבר למתוכנת מקוונת תחסוך ל-AT&T סכומי עתק, שכן "עלות שליחת הממיר החדש זולה באופן משמעותי משליחת טכנאי שיתקין לווין על גג המבנה", כך אמר מנכ"ל הכספים של החברה, ג'ון סטיפנס, בנובמבר האחרון במהלך כנס של מורגן סטנלי. "זה מכשיר שבעצם מאפשר לנו לשלוח משאית של UPS או FedEx ולא משאית שלנו עם טכנאי התקנות".

היות ש-AT&T גם משמשת כספקית של תשתיות אינטרנט, יש הטוענים שמדובר בניגוד אינטרסים. אל טענה זו הגיב סטיפנס ואמר: "הלקוח יכול להשתמש בכל שירות אינטרנט שהוא רוצה. אנחנו מקווים שישתמשו בשלנו, אבל זה יכול לעבוד אצל כל ספקית".

המעבר של צפייה בטלוויזיה לאינרנט, דבר שקורה עם שירותים נוספים כמו Hulu ו-Sling TV, נדרשת מהירות גלישה גבוהה יותר. וכאן בדיוק נכנסת טכנולוגיית ה-5G, שעתידה למלא את ארה"ב בשנים הקרובות. חברות רבות בתחום הסטרימינג מקוות שזה יביא לנהירה של לקוחות מהחברות ה"קלאסיות".

עדיין לא ידוע מה יעלה בגורל חבילת הסטרימינג הנכספת (צילום: DirecTV)

יתכן ש-AT&T תציע חבילת בנדל שתשלב בין שירותי הגלישה במהירות 5G לבין שירות הסטרימינג, והדבר יאפשר לה להוזיל את המחיר בהשוואה למתחריה. ויש לה סיבה מוצדקת להילחם על הלקוחות. בשנה שעברה היא איבדה 1.2 מיליון מהם. לשם השוואה, שנה אחת קודם לכן, ב-2017, רק 554 אלף לקוחות ניתקו את המנוי שלהם בחברה.

הנשק הסודי של DirecTV נקרא "NFL Sunday Ticket", ולמעשה מדובר בחבילת ערוצים המאפשרים לצפות במשחקי פוטבול מכל ארצות הברית. חשוב להבין, חוקי השידור של הליגה מגבילים את טווח השידור באופן גיאוגרפי, כך שסיכוי נמוך שקבוצה מניו יורק תשודר בלוס אנג'לס. באמצעות חבילת הערוצים, ניתן לצפות בכל המשחקים בשידור חי, ומדובר בחבילה שבלעדתי ל-DirecTV.

באופן תמוה, חבילת הערוצים זמינה אך ורק ללקוחות הטלוויזיה, ולא לשירות DirecTV Now. לכן לא ברור מה יעלה בגורל ה-Sunday Ticket כאשר תתרחש המעבר למתכונת מקוונת. עם זאת, מוקדם יותר השבוע דווח במגזין הכלכלי "פורבס" שלהנהלת ליגת הפוטבול יש אפשרות שלא לחדש את החוזה בתום העונה הבאה, שתסתיים בפברואר 2020.

שאלות רבות נותרו פתוחות, אך מה שברור הוא שהמעבר למתכונת של שידורים מקוונים והפסקת השידורים בלווין הוא צעד בלתי נמנע.

YOU MIGHT ALSO LIKE