אחים ומחוקקים - יחיאל ודפנה עושים היסטוריה
דפנה מיכאלסון ז'נה הדהימה את משפחתה כשהחליטה לרוץ לבית המחוקקים של קולורדו ב-2016. החודש נוסף למשפחה מחוקק נוסף כשאחיה יחיאל, עסקן חרדי ותיק משיקאגו, מונה למלא מושב פנוי בבית המחוקקים של אילינוי

ימים ספורים בלבד לפני שהושבע לבית הנבחרים של אילינוי ב-20 בינואר, הרב יחיאל קאליש ביקר בישראל. הרב, אב לשישה, אמר שהוא נזקק להשראה ממדינת היהודים כדי לשרת בתפקידו החדש. "התגובה המיידית של העולם הפוליטי בשיקאגו היתה 'רב אורתודוכסי נבחר למלא מושב בבית המחוקקים של המדינה', סיפר לסוכנות הידיעות היהודית JTA בראיון טלפוני מירושלים.

כשיחיאל בא לעשות כבוד לאחותו בהשבעתה כמחוקקת ב-2017, הוא לא תיאר לעצמו שתוך שנתיים יצטרף אליה בפוליטיקה (צילום: באדיבות דפנה מיכאלסון ז'נה)

"אז זה מיד הציב אותי תחת מיקרוסקופ והרגשתי לחץ מעצם הכניסה לתפקיד, אז כשגם זה נוסף לעניין, הרגשתי שאני זקוק לקצת עזרה. אז עליתי על מטוס כדי לחזק את התפילה שלי בכך שאשא אותה בישראל". אבל לרב בן ה-43, שמונה לתפקיד לאחר שהנציג לו לאנג הודיע על פרישתו מוקדם יותר החודש, יש גם מקור לעזרה והשראה קצת יותר קרוב לביתו.

אמנם צריך לעבור כמה מדינות, אבל זו שיחה בתוך ארה"ב לקולורדו, שם מתגוררת דפנה מיכאלסון ז'נה, המכהנת בבית הנבחרים של מדינת הרי הרוקי מאז 2017. דפנה היא במקרה אחותו של יחיאל, והרב אומר שהשניים מדברים כל יום מאז מונה לתפקיד.

"היא יכולה לעזור כי יש לה יתרון של שנתיים עליי, זה דבר אחד", אומר קאליש. "אבל השני הוא שיש לי עם מי לדבר על הדברים האלה. זה אדיר". ג'פרי ווייס, מנכ"ל ההתאחדות הלאומית של מחוקקים יהודים, אמר ל-JTA כי ככל שידוע לו, השניים הם האחים היהודים הראשונים המכהנים בו-בזמן בבתי המחוקקים של שתי מדינות שונות - לפחות מאז שהארגון נוסד ב-1977.

האחים, שגדלו בסינסינטי, הם דמוקרטים. קאליש הוא דמות בולטת בחוגים חרדיים בעיר הרוחות ואילו מיכאלסון מבקרת בשני בתי כנסת קונסרבטיביים לסירוגין. אולם שניהם מאוחדים במחויבות לשרת את קהילותיהם וההשראה שהם שואבים ממורשתם היהודית.

נאה דורש - נאה מקיים: שעתיים גמרא כל בוקר, עוד לפני תפילת שחרית (צילום: המודיע)

קאליש מתעורר כל יום בארבע לפנות בוקר ולומד גמרא במשך שעתיים לפני שהוא מתפלל שחרית. "זה ממקד אותך במה שחשוב", הוא אומר. "לנסות להשאיר את הערכים במרכז ולזכור שאתה לא לבד בעולם הזה ושצריך לדאוג לאנשים אחרים".

לאחר שהוסמך לרבנות ב-1999, למד קאליש תלמוד במשך שלוש שנים בכולל הקהילתי בסינסינטי. לאחר מכן החל לעבוד באגודת ישראל של אמריקה, והתמיד בארגון במשך 12 שנה, והוא ממשיך לכהן במועצת המנהלים של הארגון עד היום, ותיאם את מאמצי הסיוע של הארגון בעקבות הוריקן סאנדי ב-2012. את קולו הערב של קאליש תוכלו לשמוע בשבתות וחגי ישראל בבית הכנסת שערי צדק משכן יאיר בשיקאגו, שם הוא משמש כחזן.

יהודים אורתודוכסים מהווים כ-30% מנפת הבחירה שלו (בה יצטרך להתמודד על בחירה מחדש, אם יחליט), אולם לצד נושאים הקרובים ללב הקהילה כמו תמיכה בבתי ספר פרטיים ועמותות צדקה קהילתיות, חשוב לו להכיר את שאר התושבים בנפה, ביניהם מוסלמים, אסיאנים ונוצרים אשורים רבים. הוא פתח ב"מסע הקשבה" לשמוע על העניינים החשובים להם, ונפגש עם נציגים מאיגוד המורים של שיקאגו ועם "הורות מתוכננת" (Planned Parenthood) של שיקאגו.

כמו לאחיה, גם דרכה של מיכאלסון ז'נה (ילידת תל אביב, אגב. המשפחה עזבה לסינסינטי כשהיתה בת חצי שנה) לפוליטיקה לא היתה שגרתית. ב-2008 היא התפטרה ממשרתה בבית חולים כדי לצאת למסע בן שנה במהלכו פגשה אנשים מכל 50 המדינות המחוללים שינוי בקהילות שלהם. היא ניהלה בלוג שתיעד את המסע, והדבר לכד את תשומת לבה של המשוררת מיה אנג'לו, שראיינה אותה בנושא בתוכנית הרדיו של אופרה ווינפרי.

"צריך קצת שיגעון כדי לחולל שינוי". דפנה מיכלסון עם הספר שכתבה על המסע האמריקאי שלה

ב-2015, בעודה עובדת על ספר על המסע שלה, היא פגשה פוליטיקאי מקומי שהמליץ לה לרוץ לתפקיד ציבורי. שנה לאחר מכן היא גברה על המחוקקת המכהנת בנפה שלה בהפרש משכנע של שמונה אחוזים. היא נבחרה לכהונה נוספת בנובמבר האחרון, ובשתי ההתמודדויות קיבלה הבעת תמיכה אישית מהנשיא - דאז ולשעבר - ברק אובמה.

דפנה אומרת שבעוד הריצה שלה עצמה לתפקיד ציבורי הפתיעה את משפחתה, הגעתו של אחיה לפוליטיקה היא עניין שהתבשל מזה זמן רב. "לאילינוי יש הרבה מזל שהם קיבלו אותו, ולמרות שכרגע אני המנטורית שלו, אני מצפה ללמוד ממנו כשהוא יתחיל לרגל למקצוע".

YOU MIGHT ALSO LIKE