המחקר שמערער את השנתיים האחרונות: מדיניות הסגרים לא מבוססת – ולא הייתה לה השפעה גדולה על שיעור התמותה
לפי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ההנחיה להישאר בבתים יחד עם מדיניות הסגרים רק הגבירה את כמות המתים, והביאו להשלכות כלכליות וחברתיות חמורות. "יש לדחות זאת על סף כטיפול במגפה"

הסגרים במהלך גל הקורונה הראשון, באביב 2020, הפחיתו את התמותה מהנגיף רק ב-0.2% בארצות הברית ובאירופה – כך על פי מטא-אנליזה ממספר מחקרים שערכה אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

רחובות מנהטן ריקים מאדם (צילום: רויטרס)

"אמנם מטא-אנליזה זו מסיקה שלסגרים היו השפעות מועטות עד לא על בריאות הציבור, אך הן הטילו עלויות כלכליות וחברתיות אדירות", כתבו החוקרים. "כתוצאה מכך, מדיניות הסגרים אינה מבוססת, ויש לדחות אותה ככלי מדיניותי במגיפה".

החוקרים: פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס - סטיב האנקה, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת לונד – לארס ג'ונג, ויועץ מיוחד במרכז למחקרים פרטיים של קופנהגן – ג'ונאס הרבי, ניתחו את ההשפעות של אמצעי סגירה כגון השבתת בתי ספר, סגירת עסקים וחובות מסכה אל מול כמות ההרוגים כתוצאה מהקורונה.

"אנחנו מוצאים מעט עד אין ראיות לכך שלסגרים כפויים באירופה ובארצות הברית, הייתה השפעה ניכרת על שיעור התמותה מקורונה", כתבו החוקרים.

על פי מחקרים שבדקו את התוצאות של ההנחיות לאזרחים להישאר בבתיהם למעט יציאות חיוניות, מצאו שהדבר הפחית את התמותה מקורונה ב-5.1%. אך מחקרים שבדקו את ההוראות הללו, יחד עם אמצעי נעילה אחרים, מצאו שהדבר למעשה הגדיל את התמותה ב-2.8%.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ייתכן שהגבלת התכנסויות הגבירה את התמותה מקורונה. "ההוראות להישאר בבתים עלולות לבודד אדם נגוע בביתו עם משפחתו, שם הם מסתכנים בהדבקה של בני משפחה בעומס ויראלי גבוה יותר, ויכול לגרום למחלה קשה יותר", כתבו החוקרים.

מגדל אייפל, פריז (צילום: Shutterstock)

"אבל לעיתים קרובות, הסגרים הגבילו את הגישה של אנשים למקומות בטוחים (חיצוניים) כמו חופים, פארקים וגני חיות, או כללו חובת מסכות חיצוניות או הגבלות קפדניות על התכנסויות חיצוניות – מה שדחף אנשים רבים להיפגש במקומות פחות בטוחים (פנימיים)".

 כאשר החוקרים בחנו מחקרים שהתמקדו בסגרים ספציפיים, הם מצאו שההנחיה היחידה שהפחיתה את התמותה מקורונה הייתה סגירת עסקים לא חיוניים, שהפחיתה את התמותה ב-10.6% - אך ההשפעה הזו נבעה, ככל הנראה, מסגירת ברים.

החוקרים הצביעו על השלכות אחרות של סגרים – כמו עלייה באבטלה, ירידה בלימודים, עלייה באירועי אלימות במשפחה ומנות יתר של סמים.

ממאי 2020 עד אפריל 2021, ארצות הברית רשמה 100,306 מקרי מוות ממנת יתר של סמים – כאשר מדובר בעלייה של 28.5 אחוזים מ-78,056 מקרי מוות שנרשמו באותה תקופה של 12 החודשים הקודמים. כך על פי נתונים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, ה-CDC.

מחקר של הוועדה הלאומית לקורונה ומשפט פלילי שנערכה בשנה שעברה, מצאה כי אירועי אלימות במשפחה עלו ב-8.1% בארצות הברית לאחר הוצאת הנחיות הסגרים.

כ-97% מהמורים בארה"ב אמרו שהתלמידים שלהם חוו אובדן למידה במהלך מגפת הקורונה.

"יש להשוות את ההשלכות הללו על החברה אל מול היתרונות של הסגרים, שהמטא-אנליזה שלנו הראתה שהם שוליים במקרה הטוב", כתבו החוקרים. "חישוב תועלת-עלות סטנדרטית כזו מובילה מסקנה חזקה: יש לדחות את אפשרות הסגרים על סף כמשכיר מדיניות מגיפה".

YOU MIGHT ALSO LIKE