רפובליקנים צעירים: אוהבים פחות את הישראלים ואת ממשלת ישראל
זה רק אחד הממצאים מסקר חדש ורחב היקף שנערך בשאלת היחס לישראלים ולפלסטינים באמריקה, הן ברמת העם והן ברמת הממשלה. התוצאות עדיין סבירות לישראל, אולם המגמה לרעתה

רוב ניכר מתושבי אמריקה - 64% - אומרים שיש להם רושם חיובי על העם הישראלי. אולם פחות משני שלישים מאלה (41% סך הכל) רואים בחיוב את ממשלת ישראל. רוב זעיר מבין הנשאלים (51%) רואים את ממשלת ישראל בשלילה. גם ביחס לעם הפלסטיני נרשמה התפלגות דומה, ואף קיצונית יותר.

הרבה אנשים חשים כך גם בנוגע לאמריקאים מצד אחד והנשיא שלהם מצד שני

קרוב למחצית מן הנשאלים (46%) הביעו דעה חיובית על העם הפלסטיני, אולם רק 19% ראו בעין יפה את "הממשלה הפלסטינית" (לא ברור אם הכוונה לממשלת הרשות הפלסטינית של אבו מאזן, ממשלת החמאס ברצועת עזה, או שתיהן כיחידה אחת משוקללת. סביר להניח כי הסוקרים, גם אם נניח שהם ערים לדקויות אלה, לא ציפו לרגע מן הנשאל הממוצע להבדיל).

הנתונים, חלק מסקר חדש של מרכז פיו, נערך בין 1-15 באפריל בקרב למעלה מעשרת אלפים בוגרים בארה"ב, מראים פילוג מפלגתי הן בנוגע לעמים הישראלי והפלסטיני, והן בנוגע לממשלותיהם. בעוד שבשתי המפלגות יש רוב לרואים את העם הישראלי בחיוב, רפובליקנים ועצמאים נוטים יותר לענות כך מאשר הדמוקרטים והנוטים לכיוונם (77% לעומת 57%).

הפער בדעה לגבי ממשלת ישראל גדול אף יותר. רפובליקנים נוטים לתמוך בממשלת נתניהו, השולטת בישראל זה עשור ברציפות בהרכבים מתחלפים קלות, בשיעור כמעט כפול (61 אחוזים לעומת 32 אחוזים) מאשר הדמוקרטים. בהשוואה, כמעט שני שלישים מן הדמוקרטים רואים את ממשלת ישראל בשלילה, לעומת 26% בלבד הרואים אותה בחיוב. בקרב הרפובליקנים, התמיכה בממשלת נתניהו היא עניין בעל מתאם ישיר לדת. 73% מן הרפובליקנים שהם נוצרים אוונגליים אוהדים את ביבי ומדיניותו, בהשוואה ל-55% שאינם כאלה.

פחות אוהבים ישראלים, יותר את הפלסטינים. רפובליקנים צעירים בביה"ס אולדפילדס 

הדמוקרטים נוטים יותר בבירור לראות בחיוב את בני העם הפלסטיני. רוב של 58% מקרב מפלגת הרוב בשתי הבחירות האחרונות חשים כך, לעומת 32% בלבד מקרב הרפובליקנים. רוב בשתי המפלגות רואה בשלילה את הממשלה הפלסטינית, אולם יותר רפובליקנים (81%) חשים כך מאשר דמוקרטים (65%).

כמחצית מכלל הנשאלים חשים כי הנשיא דונלד טראמפ "מפגין גישה מאוזנת" במגעיו עם שני הצדדים. כשליש אומרים שהוא נוטה מדי לטובת ישראל, ורק שישה אחוז סבורים כי הוא נוטה מדי לטובת הפלסטינים. 79% מן המצביעים הרפובליקנים חשים כי גישתו של הנשיא לשני הצדדים מאוזנת, לעומת 29% בלבד מן הבוחרים הדמוקרטים החשים כך. מבין הדמוקרטים, 53% חשים כי הנשיא נוטה מדי לטובת ישראל, ושמונה אחוזים סבורים כי הנשיא מעדיף מדי את האינטרס הפלסטיני.

החדשות הרעות הן שבשתי המפלגות, העתיד נראה פחות פרו-ישראלי ויותר פרו-פלסטיני. בעוד שכל קבוצות הגיל משני עברי המתרס הפוליטי הביעו דעה חיובית על העם בישראל, בני ה-65 ומעלה הם היחידים שהביעו דעה חיובית על ממשלתה. רק 27% מבני ה-30 ומטה חשים כך. בקרב הרפובליקנים, האהדה לעם הישראלי, ולא רק לממשלתו, פוחתת ככל שקבוצת הגיל צעירה יותר, והסימפטיה לפלסטינים גוברת - 48% מהרפובליקנים בני ה-30 מטה השיבו כך. בקרב הדמוקרטים, הביקורת על הממשלה בירושלים דומה יותר בין קבוצות הגיל השונות, אם כי גם שם הצעירים נוטים יותר להחמיר. 

YOU MIGHT ALSO LIKE