דוח חדש של האו"ם חושף את ההרס הסביבתי שיוצר האדם - ואת ההתגברות שלו עם השנים
האדם גרם לשינוי ב-75 אחוזים משטח האדמה וב-66 משטח הים, וכעת כשמינית ממיני החיים בכדור הארץ נמצאת בסכנת הכחדה. המדענים קוראים לפוליטיקאים להוביל שינוי

מיליון מינים של בעלי חיים, מתוך שמונה מיליון מינים סך הכל נמצאים בסכנת הכחדה על ידי בני אדם. כך מזהירים היום (שני) מדענים במה שמתואר כהערכה המעמיקה ביותר של אובדן הטבע אי פעם. הדוח החדש, עתיד העולם אינו חיובי בשל הגידול באוכלוסיה והצריכה שמכלה כל משאב בעולם.

"רק חלק קטן מכדור הארץ לא נפגע באופן מהותי על ידינו". דג לצד פסולת פלסטיק (צילום: Shutterstock)

הקצב העולמי של הכחדת המינים "כבר גבוה בעשרות ומאות פעמים ממה שהיה, בממוצע, במשך 10 מיליון שנים", כך עולה מהדוח שפרסמה ועדה של האום ונכתב על ידי 145 מומחים מחמישים מדינות. צמצום מקומות המחייה, ניצול משאבי טבע, שינוי אקלים וזיהום הם הגורמים העיקריים לאובדן מיני החיות, והם מאיימים על יותר מ-40 אחוזים מהדו-חיים, 33 אחוזים משוניות האלמוגים ומעל לשליש מהיונקים הימיים.

"בריאות המערכות האקולוגיות שאנחנו, ושאר בעלי החיים, מסתמכים עליהן, הולכות ומצטמצמות בקצב המהיר אי פעם", אמר סר רוברט ווטסון, יו"ר הוועדה. הוא הוסיף כי יש צורך בשינוי גדול כדי להציל את כדור הארץ.

הדוח מפורסם כשישה חודשים לאחר שועדה של האום, שעוסקת בשינוי האקלים, הזהירה כי לעולם יש פחות מ-12 שנים כדי למנוע רמות קטסטרופיות של התחממות גלובלית. כמו שהוועדה ההיא הטילה את האחריות לתיקון על הגורמים הפוליטיים, כך גם הוועדה הנוכחית קוראת למנהיגי העולם לשנות את דרכיהם.

ממש כמו בנוגע לשינוי האקלים, בני האדם הם הסיבה העיקרית לפגיעה במגוון הביולוגי על פני כדור הארץ, והובילו לשינוי של 75 אחוזים משטח האדמה ו-66 אחוזים מהמערכות האקולוגיות הימיות מאז הימים שלפני המהפכה התעשייתית, כך עולה מהדוח.

כמות העץ הגולמי שנעשה בו שימוש עלה בכמעט חמישים אחוזים מאז 1970 (צילום: Shutterstock)

הדוח מדגיש את ההשפעה ההרסנית שיש לגידול האוכלוסין ולצריכה הגוברת. הדוח מציין כי אוכלוסיית העולם גדלה ביותר מפי שניים בחמישים השנים האחרונות. הצריכה הממוצעת גברה פי ארבעה. עוד מציין הדוח כי יותר משליש משטח האדם ו-75 אחוזים ממי השתייה מנוצלים לתבואה או למשקי בעלי חיים.

"רק חלק קטן מכדור הארץ לא נפגע באופן מהותי על ידינו", אמרה סנדרה דיאז, מחברת משותפת של הדוח ופרופסור לאקולוגיה באוניברסיטת קורדובה. "עלינו לפעול כמנהלי משק עבור בעלי החיים".

היא הוסיפה כי מדינות רבות אשמות בהרס הטבע בעקבות רמות הצריכה "שאינן ברות קיימא", בייחוד כאשר מדובר בדיג ובכריתת עצים.

הזיהום גורם לאזורים מתים בלי חמצן (צילום: Shutterstock)

בשנת 2015, שליש ממשקי הדגה נעשו בצורה שאינה ברת קיימא, וכמות העץ הגולמי שנעשה בו שימוש עלה בכמעט חמישים אחוזים מאז 1970, עם יותר מ-15 אחוזים כריתה לא חוקית. זיהום הפלסטיק בים עלה פי עשרה מאז 1980, עם ממוצע של 300-400 מיליון טון של פסולת שמוטמנת במי העולם בכל שנה.

זיהום שנוצר באזורי החוף גרם ליותר מ-400 "אזורים מתים" באוקיינוסים - שטחים שיחד הם יותר גדולים מכל בריטניה. האיזורים הללו צמאים לחמצן עד שהם כמעט ולא יכולים לתמוך בחיים הימיים.

YOU MIGHT ALSO LIKE