נותנים "בשמחה": הקהילה בלוס אנג'לס מגויסת כדי לעזור לאחר באמצעות העמותה
מאות משפחות מקבלות סיוע מעמותת "בשמחה", שמצליחה לעזור להם לא רק בחלוקת מזון אלא בהרבה מעבר. ארוחות חמות בבית הספר לילדים, ביגוד, תשלומים שונים, שיקום, העצמה, ביטחון עצמי וחזרה לעצמאות כלכלית, ויותר מכל, קבלה לתוך קהילה מחבקת ותומכת

"החיים למען האחר הם החיים היחידים ששווה לחיות אותם", כך אמר אלברט איינשטיין. זהו אחד המשפטים המתנוססים על גבי דפי אתר האינטרנט של עמותת "בשמחה" (Be'Simcha). לא מדובר רק במשפט, אלא בדרך חיים של חברי העמותה ושל הקהילה כולה בוואלי בלוס אנג'לס, שמתגייסים בכל יום על מנת לעזור לאלו שזקוקים. "אנחנו פה במרתון שלעולם לא עוצר", אומרת מיכל סיאס, מייסדת ומנכ"לית העמותה. 

מיכל סיאס- מייסדת ומנכ"לית העמותה


עמותת "בשמחה" היא לא הראשונה ולא היחידה שפועלת באזור זה ומספקת שירותים לנזקקים. עמותות רבות מסייעות דרך מתן בסתר, חלוקת מזון בחגים ובשבתות. "בשמחה", היא בין הארגונים המיוחדים שמתמקדים לא רק בסיוע זה, דבר חשוב כשלעצמו, אלא גם בדברים שמסביב כמו דאגה לצרכי הילדים שמשפחתם נקלעה לבעיות כלכליות, שיקום והענקת ביטחון עצמי וכלכלי. העמותה עוזרת למשפחות נזקקות אך גם למשפחות שנמצאות במגמה של מצוקה כלכלית, ושמה לה למטרה לאפשר לאדם שנזקק לעזרה להרגיש שהקהילה הסובבת מקבלת אותו בחיבוק חם, ומאפשרת לו לחזור לחיים נורמטיביים בגאווה. 

"אנחנו עוזרים בכל תחום והקהילה משתפת פעולה עם הארגון בצורה מדהימה שמעוררת הערכה", אומרת סיאס. המטרה לתת למשפחות את האפשרות לנהל שגרת חיים סבירה וכזו שלא תגרום להם ולילדיהם להרגיש חוסר, זאת למרות המצוקה אליה נקלעו, "אפילו חלוקת המזון שלנו מפנקת, הם מקבלים כרטיס והולכים לסופר הכשר וקונים כל שתאווה נפשם. אנחנו מקבלים פידבקים מאנשים שאומרים לנו דברים כמו: כבר שנה שהילדים שלהם לא אכלו מילקי, או שסוף כל סוף קנו את הגבינות שהם אוהבים, סוף סוף יש להם סנדביץ' עם נקניק. התקציב הוא לפי גודל המשפחה, ומחכה להם כרטיס בסופרים הכשרים". 

כאן נכנסת לתמונה הקהילה. ללא שיתוף הפעולה העצום שהעמותה מקבלת מהסביבה היה קשה מאוד להעניק סיוע לעשרות משפחות כל יום ולמאות במהלך החגים. "יש לארגון בין 40-50 משפחות שהקשר איתן מאוד הדוק, כמו משפחה, על בסיס יומי. בתקופת החגים אנו מטפלים בכ- 120-150 משפחות בדרך כלל". אנשים כמו בני מסופר "בני'ז מרקט", מייק מ"מיסטר כושר" או מרטי מ"סופר סל" הם רק קמצוץ מקהילה שלמה שמתגייסת כל יום יחד עם עמותת "בשמחה".

זה התחיל מכאב ורצון עז לעשות משהו כדי לסייע למשפחה אחת. "תמיד הרגשתי שצריך לעזור למשפחות שנתקלות בקשיים, במיוחד פה בלוס אנג'לס", אומרת סיאס. בספטמבר 2013 אמה של סיאס, שמחה, נפטרה. האם, שמחה, חינכה את ילדיה לעזור לאלה שלא תמיד יכולים לעזור לעצמם. אובדן האם הפך לגורם מניע עבור סיאס, והרצון להמשיך את מורשתה בהבאת חמלה ותקווה לאנשים ברחבי הקהילה, הפך מחזון למציאות פורחת ומשגשגת. 

מיכל סיאס עם מתנדבות העמותה- מימין: סבית מכבי, מיכל נבון ואיילת חנינה, למעלה: מיכל נבון. צילום: מילן סיגל אשלי


האובדן הגיע בתקופה שבה סיאס נתקלה במשפחה שנקלעה לקשיים כלכליים והחליטה לעשות מעשה ולעזור לה. "הזמנתי כמה חברות לארוחת ערב, ובסוף הארוחה הנחתי באמצע השולחן שקית חומה. הצעתי להם לסייע למשפחה. כל אחת תשים מה שהיא רוצה ואני אעזור למשפחה בדרך שהיא צריכה". השקית החומה הזו התגלתה כמשהו מוצלח וסיאס הצליחה לעזור למשפחה הנזקקת. חודש עבר ושוב נתקלה במשפחה נוספת, ושוב הזמינה אנשים לקחת חלק בסיוע. "חודש אחרי עשיתי עוד ערב, ואחרי חודש עוד ערב והקבוצה גדלה. הייתה נכונות לתת. התקשרתי לעורך דין, והפכתי את זה לחוקי. מאמינה שהכל היה יד אלוהים לאורך כל הדרך. לפעמים אני והצוות נתקלים במצב שנראה חסר פתרון, ומשום מקום מגיעה העזרה. לפעמים מבקשים את העזרה שלנו, ואין את התקציב ופתאום זה מגיע איכשהו".

היד המכוונת המשיכה לאורך כל הדרך וממשיכה גם כיום ללוות את העמותה ואת סיאס בכל אשר הם פונים. סיאס מספרת על פלישה של רשויות ההגירה האמריקאים בוואלי בחודש יולי האחרון, מה שהותיר משפחות רבות ללא תעסוקה ובמצב בעייתי. צוות "בשמחה" סייע לרבים מהם בחלוקת מזון ובעיקר העניקו להם אוזן קשבת וכתף חמה. מצד אחד הם היו צריכים לעזוב את ארה"ב ומצד שני לא היה להם לאן לחזור, וזאת מכיוון שחלקם היו ללא מסמכים ישראלים, ללא כסף לכרטיסי טיסה ואפשרות לעלות לישראל. בחמישה ימים העמותה הצליחה להעביר משפחות רבות מארה"ב לישראל ולהצילם מהרשויות האמריקאיות. "התקשרנו לקונסוליה הישראלית ולבית הישראלי שהוציאו להם תעודות מעבר. שיתוף פעולה לא יאמן. יד אלוהים. בעזרתו של רבי צבי מ'א. אינסטטיוט' אספנו להם את כל ההוצאות שנדרשו, כולל כרטיסי טיסה, והיום הם בישראל. אנחנו אפילו מנסים לסדר להם עבודה בישראל". 

העזרה בעמותת "בשמחה" חוצה גבולות וחוצה את הדמיון. אנשים מגיעים לא רק מלוס אנג'לס והסביבה אלא גם ממקומות אחרים כגון ניו יורק ואפילו קנדה. "היום זה מפה לאוזן, מבתי כנסת, חבר מביא חבר. פשוט אנשים מגיעים ומתקשרים אלינו". זה לא פשוט לבקש עזרה. לרוב, אנשים מעידים כי הם נבוכים מדי. סיאס אומרת כי חשוב לה ולחבריה בארגון לתת להם תחושת נוחות ומשפחה. "אנחנו מסבירים להם כמה דברים. קודם כל, בשביל זה הארגון הוקם, והמצב בו הם נמצאים זה רק מצב זמני. אני והצוות גם מודים להם שנתנו לנו את הזכות לעזור להם, כי הם יכולים לפנות לאן שהם רוצים". רבים פונים ל"בשמחה" כי העמותה נותנת להם תחושה חמה ואוהבת, כזו שהם לא צריכים לחשוף הכל, אלא להרגיש קודם כל שהם במקום בטוח. "קל לפנות אלינו כי אין בירוקרטיה, אין תנאי קבלה, אין צורך בהוכחת נזקקות. הם רק צריכים לתת שם, כתובת ואת מספר הנפשות במשפחה. הרבה שואלים אותי: ומה אם מנצלים את טוב ליבנו? אני לא חושבת שיש מה לנצל, אבל גם אם כן, אז הבעיה היא לא אצלנו. כולם שווים, כולם זכאים לעזרה, ובכל תחום".

פוסטים ברשתות החברתיות על פעילות העמותה


לא רק במצוקות כלכליות עוסקים ב"בשמחה". מכיוון שהעמותה מקבלת תמיכה מהקהילה הסובבת אותה הם מצליחים לסייע במגוון רחב של בעיות או מצוקות ובהענקת תקווה ושמחה לרבים. לפעמים זה רק חיבוק חם, אהבה ותמיכה, "מתקשרות אמהות של ילדות שנמצאות במצוקה נפשית, כאלו שיש להם בעיות גניקולוגיות, שלא יכולות להיכנס להריון. זה קשה כשאת כאן לבד. פונים אלינו ומקבלים הרבה חום ואהבה, עידוד ופתרונות. אנחנו מקשרים אותם לכל מיני אנשים שעוזרים. הייתה בעיה גניקולוגית אז פנינו לד"ר רינן. אנחנו מפנים אליו בעיות והוא מטפל מכל הלב, הוא אפילו נשאר איתן בקשר, עושה פולואפ, והכל בהתנדבות". 

העצמה נשית זה גם אחד מהדברים אותו מצליחים להעניק בעמותה יחד עם הקהילה המגויסת. "ביום האם" לקחנו חמש אימהות והענקנו להן יום פינוק. זה היה מרגש. אספנו כל אחת מביתה בלימוזינה. אחת האמהות הייתה עם מטפחת וחשבתי שהיא דתייה. כשהבאתי אותה למספרה ראיתי שיש לה שיער לבן ארוך מאוד. הבנתי שחמש שנים היא לא ראתה מספרה. מאז האמהות האלו הולכות כל חופשה לאבנר מדיוה סלון (Diva Hair Salon). גם אושרי לנקרי (Oshri Lankri), שמספר הרבה מפורסמים, תורם מעצמו ומטפל באמהות, אליהם מצטרף להתנדבות גם יניב קצב, הספר של הסלבריטאים בלוס אנג'לס, שמטפח אותם בשמחה והכל בחינם".  

תוכנית השיקום לא מסתכמת רק בשיפור המראה החיצוני, אלא גם בשיפור הביטחון האישי והתעסוקתי של הפונים כדי להוציא אותם ממעגל התלות בארגוני הסיוע. סיאס מספרת על מקרה מרגש במיוחד רק לאחרונה, "אמא חד הורית שהוציאה ליין משלה בתחום המזון, פנינו לסופרים שיתנו לה הזדמנות וישימו את המוצרים שלה אצלם. כשהיא יצאה מהסופרים, היא התקשרה בהתרגשות". הסופרים, קיבלו אותה בחום והזמינו את המוצרים שלה אף מעבר למצופה. "שיתוף הפעולה הזה לא מובן מאליו. אנחנו נכנסים לחיים האישיים. כל אחד מקבל טיפול אישי לפי הצרכים שלו. לאחר מכן הם יכולים לחיות לבד, ואפילו להפוך להיות חלק מהקהילה שתורמת בחזרה". רבים שקיבלו סיוע מ"בשמחה" אכן הופכים לחלק מהקהילה החזקה ותורמים בחזרה כפי שלהם תרמו בעבר. "נעים לי וטוב לי לעשות טוב לאנשים", אומרת סיאס. 

כמו הסופרים והספרים כך גם רבים אחרים מסייעים. שרה דגן מספקת שירותי קואוצ'ינג בהתנדבות מלאה, ועוזרת להם בתמיכה נפשית. ד"ר צביה עמבר ורקפת אהרון גם הן תמיד משתפות פעולה בהתנדבות מלאה. לילדים הם מאפשרים ללמוד עברית על ידי התמיכה והסיוע של בית ספר "עמי" ללימודי עברית, מרכז בוואלי ובעיר. "מיכל נבון, המלאך שלי", אומרת סיאס, "היא שם בכל דבר שאנחנו צריכים, עוזרת ותומכת בנדיבות. וקארין אדוני, התזונאית, תמיד דואגת לארגון בשמחה".

משלוחים לילדים ומשפחותיהם שנאספו, נארזו וחולקו לכבוד החגים ע"י "בשמחה"


י', שמעדיף להישאר אנונימי, דואג באופן קבוע לתינוקות של "בשמחה" בלוס אנג'לס, פלורידה וניו יורק, ומעביר משלוחים לזקוקים למזון לילדים, טיטולים, מגבונים וביגוד לפי עונות השנה. יוסי בכר מ- OFFPRICE MERCHANDISEתמיד נמצא שם גם ובהתנדבות, מעצב ומספק את החולצות לארגון. 

אנשים מרגישים בנוח לפנות לעמותה בכל בקשה לעזרה גם אם היא לא קשורה למצוקה כלכלית. התייעצות לגבי מצבם של הילדים, מציאת מקומות עבודה, טיפולים רפואיים, המלצות לרופאים, המלצות לעורכי דין ושאר השירותים. הארגון מסייע למשפחות רבות בתשלום חשבונות חשמל, שכר דירה, ביטוח רכב ותשלומי שירותים נוספים שמשפחות זקוקות להם, אך גם בהנאות הקטנות, שהילדים לא ירגישו מחסור ויוכלו לגדול בסביבה נוחה ולא מאיימת, כלומר ביגוד לבית ספר לילדים, טיפולי שיניים וטיפולים רפואיים אחרים, ארוחה חמה לילדים בבית הספר, ואפילו עזרה בחגיגות ימי ההולדת או בר/ת מצווה. 

בחודש מרץ האחרון העמותה חגגה שלושה אירועי בר-מצווה לשלושה נערים. להכל נמצא פתרון מתוך הקהילה הישראלית הרחבה והמתנדבים הרבים שהתגייסו ומתגייסים כל יום למען האחר."אהבת החינם שלהם נטעה תקווה בילדים ובהורים שהיו נואשים. ילדים אלו יזכרו לנצח את הקהילה שהתגייסה למענם ואת התרומה הגדולה שהם קיבלו מהם. זוהי הגדולה של הקהילה הזו". 

מיכל נבון מ- My Party Production, מתנדבת ואחראית על כל הפקות הארגון מיום היווסדו, אסף אגלר מאפליקציית "עברתי", מיכל אזולאי, שרית משה חי, גלית נומה, מורן וקנין, אסתי קליינמן, רוזלין כהן, איילת חנינה, סבית מכבי, ואפילו צוות חדשות USA ועוד רבים אחרים עוסקים ותומכים יום ולילה מאחורי הקלעים במלאכה החשובה.

"זו לא נדבה למען הנתינה, זה נתינה למען הצלת חיי אדם, למען האנושות", אומרים חברי העמותה, שהפכו לקהילה גדולה ומשגשגת שיודעת להכיל ולקבל ולתת מעצמה מעל ומעבר. עכשיו, כשהיא, חברי העמותה והקהילה חוגגים ארבע שנים להקמת "בשמחה", רואה סיאס בעיני רוחה את החזון הבא. להקים בית לעמותה "בית בשמחה" שיוכל לספק מקומות עבודה, חוגים לילדים, מקום לאירועים לאלו הזקוקים ובית שמח ואוהב לכולם. "יש את החזון, ומקווים שיום אחד נאסוף את התרומות ונצליח להקים את המבנה". המרכז, לכשיבנה, יוכל להגשים ולהשריש עוד יותר את מורשת אמה של סיאס, מורשת של יחד, קהילתיות ויותר מכל, חיים שלמים של שמחה ואהבה. 

"אני מודה ומעריכה כל יום את הקהילה הישראלית הנהדרת והנדיבה. אין לי ספק שלא היינו יכולים להגיע לאן שהגענו ולעזור לכל כך הרבה משפחות וילדים בלי התמיכה המדהימה שלהם", מסכמת סיאס.

YOU MIGHT ALSO LIKE