קוסבי הולך לכלא - גזר דין של 3-10 שנים והגדרה של "טורף מיני אלים"
הושלמה נפילתו מגדולה של מי שפעם היה סמל למצליחנות שחורה בארה"ב, הקומיקאי והשחקן ביל קוסבי, שהסדרה שנקראה על שמו היתה הראשונה שהראתה משפחה שחורה מצליחה, נורמטיבית ומתפקדת על המסך. בנוסף לעונש המאסר, לאחר שחרורו ייאלץ קוסבי להירשם כעבריין מין, ללכת לטיפול וליידע את שכניו שהם גרים סמוך לעבריין מין

הקומיקאי והשחקן ביל קוסבי, שבשנות ה-80 נודע כ"אבא של אמריקה" בזכות תפקידו בסדרה פורצת הדרך הקרויה על שמו, ועל ספרו רב המכר בנושא הורות, נדון היום לשלוש עד עשר שנות מאסר בגין אונס אנדריאה קונסטנד בשנת 2004.


לפחות שלוש שנים. זה פחות מחודש על כל מאשימה שהזדהתה בשמה (צילום: פוקס ניוז)


למעלה משישים נשים האשימו את קוסבי, בן 81 כיום, באינוסן באותה שיטה - קוסבי היה מזמינן לשיחה על סיוע לקריירה שלהן, מגניב למשקה שלהן סם מטשטש ועושה בהן את זממו - אולם רוב מכריע של המקרים הללו אירעו לפני שנים רבות ותקופת ההתיישנות חלה עליהן.

עשר שנים הן המקסימום שקוסבי יכול היה לקבל, לאחר שהתובעים הסכימו לאגד שלוש עבירות לאחת לצרכי גזר הדין. מוקדם יותר פסק השופט סטיבן או'ניל כי קוסבי הוא "טורף מיני אלים" - הגדרה שפירושה שגם לאחר שחרורו יצטרך מי שהיה פעם הידוען השחור הגדול באמריקה להירשם כעבריין מין, לקבל טיפול נפשי וליידע את שכניו באשר להרשעתו (למקרה שהצליחו להחמיץ את הידיעה).


מ"אלברט השמן" ועד "האבא של אמריקה", ומשם ל"אנס סדרתי"

קוסבי נולד ב-1937 וב-1961, לאחר שירות קצר חיל הים האמריקאי, במהלכו רכש את המקבילה האמריקאית לתעודת בגרות אקסטרנית, קיבל מלגת ספורט לאוניברסיטת טמפל כאצן. לאחר שנתיים עזב את המכללה כדי להפוך לקומיקאי מקצועי. בעשור בו הטרנד המוביל היה התנערות ממסגרות ומחשבות מקובלות, והתמקדות בנושאים מעוררי מחלוקת, קוסבי נמנע בהופעותיו מעיסוק בנושאי גזע, כלכלה ומלחמה, והתמקד בזיכרונות מצחיקים מילדותו וחיי משפחה. כשהותקף על שתיקתו בנושאי השעה אמר כי "אם אדם לבן שומע את הסיפורים שלי וצוחק, זה כי הוא מבין שהחיים שלי דומים מאד לשלו, מה שאומר שהוא ואני דומים, אז לדעתי אני תורם לא פחות ליחסים בין הגזעים".

בשנות ה-70 המשיך קוסבי להתחבב על אמריקאים מכל הסוגים בזכות כתיבה טלוויזיונית לילדים, בקטעים לעידוד הקריאה בתוכנית הילדים הוותיקה "אלקטריק קומפני" בשירות השידור הציבורי PBS, ולאחר מכן בתוכנית המצוירת "אלברט השמן" (Fat Albert), שהיתה מאבני היסוד של רצועת הסרטים המצוירים של שבת בבוקר במשך יותר מעשור, והיתה התוכנית הראשונה לילדים שהתמקדה בגיבורים שחורים באופן חיובי. קוסבי כתב את התוכנית, הגיש את הפתיח והסגיר, ודיבב מספר דמויות.


אולי התוכנית הראשונה בה הוצגו ילדים שחורים כרוב וכדמויות חיוביות


ב-1983 הוציא קוסבי סרט שנחשב לאחת מהופעות הסטנד-אפ הטובות בהיסטוריה, שהשפיעה עמוקות על מצחיקני-עתיד כמו ג'רי סיינפלד ואחרים. שנה לאחר מכן חתם על חוזה לסיטקום שיהפוך לאחד המכוננים בתולדות הטלוויזיה האמריקאית – משפחת קוסבי, בכיכובו כד"ר ביל האקסטבל, אב לחמישה (כמו קוסבי עצמו). כמו "אלברט השמן" גם תוכנית זו היתה פורצת דרך באופן בו הציגה משפחה שחורה. היו כמה כאלה קודם, אולם כוכביהן, גם אם היו חיוביים, נשענו על מבטאים, ביטויים וסטריאוטיפים שחורים. אצל משפחת האקסטבל, הרמז היחיד כמעט להיותה שחורה היו האזכורים התכופים של "מכללת הילמן" הפיקטיבית, שתוארה כאחת הוותיקות בין ה"מכללות ואוניברסיטאות שחורות היסטורית" (HBCU).

בשנות השמונים דווקא הרבה קוסבי להתבטא בנושאי גזע ואפליה, ונודע כקול שמרן בקהילה השחורה. הוא בז לתרבות ההיפהופ, קרא לשחורים להתלבש בצורה מכובדת ("תרים ת'מכנסיים שלך, ילד!"), לדבר בלשון נקייה ומדויקת ולעבוד קשה. היו שצידדו בעמדתו, והיו שראו בה צביעות. אחד מאלה היה הקומיקאי המתחרה אדי מרפי, שייצג את ההיפך הגמור מקוסבי, ותיאר בהופעותיו שיחת נזיפה שקיבל מהאייקון המבוגר בהרבה על הלשון הגסה שהוא נוקט בהופעותיו.


אם אתם לא יודעים מי זה אדי מרפי, או מכירים אותו רק מהקולנוע, אז... אזהרה: חומר בוטה (על ביל קוסבי)



הרינונים והשמועות תמיד היו שם, אבל ב-2014 ו-2015 החל הסכר להיפרץ וחומת התדמית של קוסבי להתמוטט, כאשר הקומיקאי האלמוני יחסית האניבל בורס פרץ לתודעה כשהחל לדבר בהופעותיו על "זה שאף אחד לא מדבר על זה שביל קוסבי הוא אנס". בניגוד למקרה בו הצהירה פעם הקומיקאית היהודייה שרה סילברמן כי "(קומיקאי העבר המזדקן) ג'ו פרנקלין אנס אותי", זו לא היתה בדיחה הזויה (סילברמן הבהירה כי לא היו דברים מעולם). בורס ידע על מה הוא מדבר ולא חשש מתביעות דיבה.

תוך שנתיים הופיעו יותר מחמישים נשים שהאשימו את קוסבי בתקיפה מינית ואונס שהתפרשו משנות ה-70 עד ה-90, וכולן תיארו שיטה זהה להטריד: קוסבי היה מזמין אותן לביתו או את עצמו לבתיהן, מציע להן כדורים "להרגעה" או מחדיר להן סמים למשקה, ואז מבצע בהן את זממו. רוב מכריע של המעשים היה מעבר להישג ידו של החוק, בשל תקופת ההתיישנות, למעט אחד: תקיפתה של קונסטנד, שבוצעה ב-2004 ותלונה בגינה הוגשה כבר שנה לאחר מכן, דבר שעצר את שעון ההתיישנות. ב-2006 החליט התובע המחוזי במחוז מונטגומרי כי אין די ראיות להגיש כתב אישום, אולם לאחר זרם ההאשמות נגד קוסבי, החליט התובע החדש אחרת והיום, למעלה משנתיים לאחר מכן, סופסוף זכתה אחת מעשרות רבות של קורבנות למעט צדק.


YOU MIGHT ALSO LIKE