אז מה היה לנו בתרבות הפופ? סיכום יהודי לשנה אזרחית
נוכחות חזקה של תרבות יהודית במגוון סדרות פופולריות, הצלחה והערכה ליוצרים ואמנים ישראלים, שמועות על רומן עם בראד פיט שהזניק כוכבת אקדמאית ישראלית לטורי הרכילות ועוד - סיכום שנה, פרק ג' ואחרון

איכשהו, בלי שתהיה קנונייה חובקת-עולם עם קבוצת ווצאפ שכולנו מנויים עליה (אם יש ואנחנו לא יודעים, תוסיפו אותנו. לא יפה), יש לנו היהודים ייצוג נאה בעולם התרבות והבידור באמריקה. אף פעם לא חסרים סיפורים, אירועים, דמויות ורגעים עם צביון יהודי, ולעתים גם הקשר ישראלי מרנין. בחרנו לכם 12 כאלה - לא בדיוק אחד לכל חודש, אבל פרושים ככה יפה לאורך השנה - ועוד אחד לשנה הבאה. תבלו! 

ויתר על מיטב יפהפיות הוליווד ולקח את האמא היהודייה שלו לשטיח האדום. טימות'י שאלאמיי (צילום: ABC)

יאללה בלגאן

ב-2017 לקחה חברת נטפליקס הימור על מותחן הטרור הפסיכולוגי המצוין של טנדר הפקות וערוץ יס או בישראל, "פאודה" (בלגאן או תוהו, בערבית), ורכשה אותה לשידור, כמו שהיא - רק מדובבת או עם כתוביות. למרות מכשול השפה, והחלקים בערבית, הסדרה, שעונתה השנייה עלתה לאוויר בדיוק לפני שנה, כבשה את לב הצופים בארה"ב ובעולם והוזמנה לעונה שלישית שתשודר במהלך השנה הבאה עלינו לטובה. אם המיתוס של האיזראלי ספיישל טימס היה זקוק לרענון בתודעה האמריקאית, אין ספק שליאור רז, איציק כהן והישאם סלימאן (הלא הוא "אבו אחמד" האיש הרע בסיפור, שכיאה לדרמה מצליחה ב-2018 - כמה שהוא רע, ככה מורכב ולא-פלקטי) סיפקו אותו בגדול. 

"אנת כאוכב כביר פי אמריקה, יא דורון"

פנטזיה על עיצוב

בחורף שעבר החלה חרושת השמועות של הוליווד לתת שעות נוספות, והדיבור החם היה שבראד פיט, חיים שלנו, מצא יפהפייה להתנחם בזרועותיה מהפירוק הלא נעים של החבילה עם אנג'י. עלמת החן, כך דיווח רב-סרן שמועתי בנשימה עצורה, היא אדריכלית-מעצבת-פרופסורית ישראלית מ-MIT המהוללת בשם נרי אוקסמן. בסוף הסתבר שהם רק ידידים, אם כי ד"ר אוקסמן המדהימה הודתה שיש לה פנטזיה על בראד - היא מתה לעבוד איתו על פרויקט עיצוב מסוים... 

רק ידידים, עם פנטזיה שטרם מומשה. ד"ר נרי אוקסמן המהממת עם בחור נאה אחד (צילום: Camezino@, אינסטגרם)

בן פורת יוסף

במרץ 2018 נערך כמדי שנה טקס פרסי האוסקר בפעם ה-90. זו הוליווד, מה שאומר שהיו יהודים רבים שהעטו מחינם על השטיח האדום, ובין מקבלי הפרסים. זה כמעט בלתי נמנע סטטיסטית. אבל הרגע היהודי של הטקס נרשם כשהכישרון הדרמטי הלוהט טימותי שאלאמיי, רק בן 23 וכבר עם מועמדות לאוסקר ולגלובוס הזהב מאחוריו, הגיע עם ה-+1 שלו: אמא. ביהדות ארה"ב, עדה שהספר המכונן על עולם הפשע שלה נקרא "אבל הוא היה נחמד לאמא שלו!", זה התקבל באנחות של מתיקות אין-קץ. 

אם ובנה חולקים בדיחה. כמו שכולנו עושים - רק באוסקר (צילום: ABC)

כשנטלי אמרה לביבי לא

באפריל 2018 היתה נטלי פורטמן, ילידת ישראל וכוכבת A-ליסט ללא עוררין, אמורה לקבל את "פרס בראשית", המוענק ליהודים שהפגינו מצוינות והשיגו הכרה בתחומם, ומכונה באופן לא-רשמי "הנובל היהודי". פורטמן סירבה להשתתף בטקס משום שאת הפרס היתה אמורה לקבל מידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעל מדיניותו היא חולקת במידה כזו שלקחה בחשבון את הצורך להבהיר ש"לא, זה לא BDS. זה הוא והמדיניות שלו ספציפית לא באים לי טוב. את ישראל אני אוהבת כמו תמיד". 

שבעה כהלכתה

שלושה ימים אחרי האוסקר שודר פרק 2, עונה 2 של "ג'סיקה ג'ונס", הסדרה של מארוול על בלשית צעירה עם כוחות-על. בפרק זה מגיעה גיבורתנו לשבעה שיושבים על דמות יהודית שמתה, וכל יהדות ארה"ב מחאה כפיים בשקט לתיאור המדויק, מן התפקיד המרכזי של משלוחי האוכל הבלתי נגמרים בכלים חד-פעמיים, להלכות מניין, למשפטי הנחמה העבריים שההפקה הצליחה לא לשבש באופן מביך - היה שבעה עשר, באמת. שיחקתם אותה, חבר'ה. שלא תדעו עוד פרודקשן הל. 

לא רק שהחל - גם היה כשר. ג'סיקה ג'ונס (עם הגב אלינו) קפצה לשבת שבעה

כבודה הנודעת לשמצה

במאי עלה לאקרנים הסרט התיעודי RBG, שתיעד את חייה ועלייתה של השופטת העליונה שהפכה לתופעת תרבות ולגיבורה של מיליונים, הרואים בה את אחד הדברים היחידים שאפשר לסמוך עליהם במאבק הנואש - לחסום את מדיניותו של הממשל המשבש והרדיקלי ביותר בהיסטוריה האמריקאית המודרנית.

בסרט נחשפו צופים רבים לראשונה לפכים שונים של ההוויה היהודית-אמריקאית, ואם זה לא הספיק להם אז הם קיבלו מנה נוספת בסרט ההוליוודי "מנימוקים של מין", המתמקד בתיק התקדימי בו היתה כבודה מעורבת מוקדם יותר בקריירה המזהירה שלה, שהיווה אבן-דרך במאבק לשוויון הנשים. השופטת בת ה-85 אושפזה השנה פעמיים - בשל צלע סדוקה ולהסרת גידול בריאה - ופעמיים חזרה לעבודה יותר מהר ממה שאתם הייתם חוזרים מווירוס חורף ממוצע. את הצו של הנשיא, שביטל את הזכות לבקש מקלט בגבול, היא דחתה בחתימתה המכריעה ממיטת בית החולים. אם זה לא מצדיק את כינוי הגנגסטא-ראפ המחייב "נוטוריוס", אותו קיבלה מאומת הרשת האירונית והמעריצה, מה כן?

אולי לא נראית גנגסטרית, אבל הלוואי עליכם המרץ והנחישות שלה בחצי מהגיל

אין מספיק דוז פואה בעולם

עוד במאי, נערכה בליסבון תחרות הזמר, התלבושות הקאמפיות והפאן השטותניקי הטהור המכונה "אירוויזיון". ומי לקח? הרוקר המאגניב מהולנד? השאפה המהממת מקפריסין? לא! בחורה ישראלית אמיתית, גדולה (מהחיים) שהרקידה לאירופים את הרגליים וגרמה להם לשכוח שהם אמורים לעשות פרצוף חמוץ כשאומרים להם ישראל. דוז פואה - והשנה המסיבה אצלנו בארץ הקודש. אנחנו, כמו בזכייה הגדולה של נטע, נדווח לייב מן התחרות, שאותה ינחו על פי הדיווחים האחרונים בר רפאלי, ארז טל וליאור סושרד. 

הקפריסאית נראתה כמו אלילה יוונית, אבל נטע הישראלית יצאה יותר כוכבת (צילום: רויטרס)

והמפיק אמר, אולי נלך על תיאטרון?

ביוני התכנסה אצולת התיאטרון האמריקאית בכלל והניו יורקרית בפרט לחגה השנתי - טקס פרסי הטוני. ומי גרף עשרה פרסים, כולל המחזמר הטוב ביותר והתמליל הטוב ביותר למחזמר? ביקור התזמורת, עיבוד הבמה של סרט הלהיט בכיכובם של רונית אלקבץ ז"ל וששון גבאי יבדל"א. איתמר מוזס, שעיבד את התסריט לבמה, הוא בנם של מהגרים מישראל שהשתקעו בברקלי בשנות ב-70' של המאה הקודמת. 

המנצח הגדול של פרסי הטוני לשנת 2018 - ביקור התזמורת, על בסיס הסרט הישראלי המשובח (צילום: שרה קרולוויץ', ניו יורק טיימס)

מגן דוד כתום

ביולי עלתה למסכים העונה השישית של סדרת הכלא-נשים פורצת הגבולות "כתום הוא השחור החדש", עם פלאשבקים לחגיגת בר-מצווה וקו-עלילה שלם על אסירה יהודייה שחורה. טוב לראות שגם מאחורי הסורגים לא אפסה התקווה לזכות למצוות. 

האסירה סינדי הייז, הגיורת טובה בשבילכם, עם הרב שבא לוודא שהיא לא סתם משחקת אותה יהודייה בשביל הקלות והטבות מטעמי דת. יהדות זה המגניב החדש?

טיפשעשרה בטעם יידישקייט

באוקטובר עלתה לנטפליקס העונה השנייה של ביג מאות', קומדיית המצב המאוירת המתארת את חייהם של חבורת נערים אמריקאים ורגילים לחלוטין בתחילת גיל הטיפש-עשרה  - חוץ כמובן מהעובדה שיש להם "מפלצות הורמונים" שיושבות להם על הכתף ודוחפות אותם לעשות שטויות, ושהם מקבלים עצות לחיים מרוח הרפאים של ענק הג'ז דיוק אלינגטון ומפסל החירות, שלה כמובן מבטא צרפתי. אה,  כן - וחוץ מזה שהדמות הראשית ורוב חבריו והסובבים אותו? יהודים. לא בשביל משהו, פשוט ככה יצא. ואגב אורחא חושפים את הצופים מקרב אחינו הגויים לכמה שאנחנו מצחיקים - בצורה הכי נורמלית ומעוררת הזדהות שאפשר. נטפליקס אנד צ'יל. 

לאיזה מתבגר אמריקאי אין מפלצת הורמונים שמלווה אותו לכל מקום? ביג מאות'. הנורמליות של החוויה היהודית-אמריקאית - נורמליות בגבולות הז'אנר

שיגעון כשר למהדרין

עוד סדרה מצליחה שאפשר לתפוס ראש טוב מאד ממשחק שתייה שמבוסס על רגעים ורפרנסים יהודיים בה היא "האקסית המשוגעת שלי", שמלאה בדמויות יהודיות, ושכותביה נהנים להשתמש בהומור יהודי קלאסי כדי להפוך את הסטריאוטיפים האמריקאיים על יהודים על ראשם. זה שיגעון של דבר, זה - ובאוקטובר עלתה העונה האחרונה, אז יאללה בינג' ולהדביק פערים. איט'ס א מצווה. 



היהודייה והבתולה

עוד סדרה פופולרית עם דמות מרכזית בעלת קו עלילה יהודי מובהק היא ג'יין הבתולה. יעל גרובגלס הישראלית משחקת את פטרה, לסבית שבעונה החדשה ששודרה השנה חווה התעוררות מינית ומעמיקה את יחסיה עם הדמות הראשית. הביקורות מהללות, הקהילה הגאה מרוצה עד הגג מהאופן הרגיש-אך-נועז שבו גרובגלס מנווטת דרך שדה המוקשים של התפקיד, ויש דיבור שיעל תשאיר בקרוב את פטרה ואת ג'יין מאחור בדרכה למסך הגדול. 

בדרך למסך הגדול? יעל גרובגלאס, פטרה סולאנו ב"ג'יין הבתולה"

אחת לשנה הבאה - שרה הכסופה

בנובמבר קיבלה הקומיקאית היהודייה המבריקה וחסרת הפחד שרה סילברמן את אחד הכיבודים הגדולים של לה-לה-לנד, כשהוענק לה כוכב בשדרת הכוכבים המפורסמת (ובניגוד לדמויות אחרות שלא נזכיר, זה לא משהו שהיא יזמה). קיצר, שרה אחותנו נתנה בהומור השחור שלה כמו שהיא יודעת, לא שכחה להוסיף מלים נוקבות על כמה מפחיד לחיות בתקופה בה מספר האירועים האנטישמיים מזנק ב-57% תוך פחות משנתיים, והפכה בפעם המי יודע כמה לסנסציה ברשת. כמובן שזה נמשך פחות מיום, אבל זה העידן שאנחנו חיים בו ואין שום סימן ש-2019 תהיה שונה במשהו. אז תחגרו חגורות, תרימו כוסית, תרימו גם עשר בתנאי שתקחו מונית הביתה - ושתהיה לכולנו 2019 עם הרבה רגעי תרבות פופ חמודים ושטותיים, ופחות חדשות כבדות ומאיימות. שנה טובה. 

כוכבת יהודייה גאה. שרה סילברמן

YOU MIGHT ALSO LIKE