הושג הסכם לברקזיט, עם יישום מדורג למניעת זעזועים. האם השמרנים יאשרו אותו?
עדיין נותרו נושאים חשובים לסכם, כמו שאלת מעבר הגבול בין צפון אירלנד לאירלנד, ולשם כך המריא שר הברקזיט הבריטי דומיניק ראאב לבריסל לפגישות פנים-אל-פנים. התוכנית עדיין צריכה לעבור את הנהגת האיחוד (צפוי) ואת הממשלה והפרלמנט הבריטיים (הרבה פחות בטוח)

צוותי המו"מ של בריטניה והאיחוד האירופי הגיעו היום (ראשון) להסכם פרישה אשר יבטיח את יציאתה הבטוחה של הממלכה המאוחדת מן האיחוד האירופי, עם תקופת מעבר אשר תמנע זעזועים כלכליים. כך מסרו שלושה דיפלומטים מן האיחוד לאתר פוליטיקו.


נפרדים בטוב? אנחנו עוד לא שם, אבל זה מתקרב (אילוסטרציה: Shutterstock.com)


הסימנים לכך שהסכם על-תנאי ברמת צוותי המו"מ קרוב להשגה החלו לצאת בשעות אחר הצהריים היום (שעות הבוקר בארה"ב), כאשר משרד עזיבת האיחוד של בריטניה הוציא הודעה לפיה שר הברקזיט דומיניק ראאב ייצא לביקור בלתי מתוכנן בבריסל.

"היות שעדיין ישנם נושאים מרכזיים ליישב, כולל סוגיית הסדרי הגבול בין אירלנד לצפון אירלנד, הוחלט יחדיו כי נחוצות שיחות פנים-אל-פנים לפני כינוס הנציבות האירופית של אוקטובר השבוע", אמר דוברו של ראאב בהודעה. לאחר מכן הודיעו דיפלומטים מטעם האיחוד כי פגישת שגרירי האיחוד נקבעה להיום בשעה 18:30, שעון מקומי (לפני כשעה וחצי, נכון לכתיבת שורות אלה). שלושה דיפלומטים של האיחוד כי מטרת הפגישה לאפשר לשגרירים הצצה מוקדמת אל תוכן הסכם הגירושין.

בכירה בנציבות האירופית סירבה להגיב ואמרה רק, "השיחות נמשכות". אם לא תיתקל העסקה המתהווה במהמורות בקרב השגרירים היא תעבור לפורום 27 שרי החוץ של האיחוד בישיבת נציבות העניינים הכלליים ביום שלישי הקרוב. דיפלומטי באיחוד הזהירו כי ההסכם עדיין עלול להיחסם על ידי שרים בלונדון או על ידי מפלגת הדמוקרטיק יוניוניסטס הצפון-אירית המצביעה עם ממשלתה השמרנית של תרזה מיי.


התקשתה להוביל מדיניות ברקזיט ברורה. מיי (צילום: Shutterstock)


ההסכם יידון על ידי מנהיגי האיחוד האירופי בליל רביעי בארוחת הערב של פסגת הנציבות האירופית. רק לאחר מכן תקבל העסקה תוקף מהצד האירופי. הדיפלומטים שמסרו את המידע על השגת ההסכם היו זהירים בניסוחיהם, ואחד הביע חשש בנוגע לאופן בו תתקבל העסקה בבריטניה.

מיי התקשתה מהרגע הראשון להוביל מדיניות ברקזיט ברורה בין כל המחנות הנצים וקבוצות האינטרסים: תומכי ברקזיט קשה, ברקזיט רך, הישארות, יוניוניסטים נוקשים (שרוצים שהקו בין אירלנד לצפון אירלנד יהיה קשיח ככל האפשר), תומכי זכויות אזרח וחששות מצד גורמים עסקים ותעשייה.

אולם גם אם לא כל הפרטים סוכמו, סערת הפעילות לאורך סוף השבוע הדגישה את הרצינות שבה עמלים הנושאים והנותנים להראות הישגים ממשיים ומשמעותיים במו"מ בטרם פסגת הנציבות האירופית ביום רביעי. מנהיגי האיחוד הזהירו כי רק התקדמות שכזו תביא אותם לקבוע פסגה מיוחדת בנושא הברקזיט בנובמבר. באופן רשמי, מנהיגי האיחוד אינם אמורים להיפגש שוב עד דצמבר.


קורא לשבור את הכלים, כי ההסכם לא נותן לבריטניה מספיק "חירויות סחר". שר הברקזיט לשעבר, דייויד דייויס (צילום: Shutterstock.com)



אפילו אם ההסכם על תנאי הגירושין - כולל נושא הגבול הצפון-אירי הרגיש - יעבור הן אצל מנהיגי האיחוד והן בממשלת הוד מלכותה, על צוותי המו"מ עדיין יהיה לנסח את "ההצהרה הפוליטית" אשר תתווה את יחסיה העתידיים של בריטניה עם האיחוד האירופי.

מיי ניצבת בפני התנגדות ניכרת לעסקה המתהווה מצד תומכי הברקזיט הנוקשה במפלגתה ובשותפה הקואליציונית, הדמוקרטיק יוניוניסטס. במאמר דעה בעיתון סאנדיי טיימס קרא שר הברקזיט לשעבר דייויד דייויס לשרי הממשלה "להפעיל את סמכותם המשותפת" ולהרוג את העסקה, משום שלדבריו היא מגבילה מדי את חירויות הסחר של בריטניה.

YOU MIGHT ALSO LIKE