ענף הרכב בבריטניה עלול להתחסל אם לא יושג הסכם ברקזיט
חברת הרכב האיקונית של הממלכה המאוחדת, יגואר-לנד רובר, הצטרף לרשימה ההולכת וגדלה של תאגידי ענק המזהירים מפני התמוטטות אם לא יושג הסכם המאפשר לבריטניה להמשיך לסחור עם האיחוד האירופי באופן חלק ונטול מכסים אחרי הברקזיט, שיחול בעוד תשעה חודשים. יגואר היא גם הראשונה שמצמידה תג מחיר מדויק: 80 מיליארד ליש"ט בהשקעות, 1.2 מיליארד בשנה ברווחים

לאחר חודשים של איפוק נוכח מדיניות הממשלה הנבחרת, עסקים בבריטניה משמיעים בפומבי אזהרות קשות בנוגע למה שיקרה אם ממשלת בריטניה לא תצליח לבצע את מהלך ההתנתקות המסובך והעדין כהלכה. מספר חברות, המעסיקות עשרות אלפי עובדים בריטים, החלו להבהיר בדיוק את הנזק שיקרה לעסקיהן.


חיה בסכנת הכחדה (המכונית הבריטית, לא השר תומך-הברקזיט-הנלהב בוריס ג'ונסון, משום מה)



בכך מתגבר הלחץ על ממשלת בריטניה, המתקשה להגיע להסכם על יציאה מסודרת מן האיחוד האירופי, באופן שיאפשר המשך חלק של הסחר בין הממלכה המאוחדת עם שותפת הסחר העיקרית שלה. האיתות האחרון מגיע מחברת הרכב האיקונית יגואר-לנד רובר, שהודיעה היום (חמישי) כי עזיבה באופן גרוע תסכן 80 מיליארד ליש"ט (כ-106 מיליארד דולר) בהשקעות מתוכננות, ותחתוך את רווחי החברה ב-1.2 מיליארד ליש"ט (כ-1.6 מיליארד דולר) בשנה.

ב.מ.וו ואיירבוס אף הן השמיעו אזהרות דומות, אולם יגואר-לנד רובר היא חברת הרכב הגדולה בממלכה, עם 40 אלף עובדים, והיא הראשונה המציבה סכום לצד האזהרות הקודרות על הפגיעה בעסקיהן בשל חסמי סחר חדשים מול האיחוד האירופי - כאלה שלא היו קיימים אלמלא הברקזיט, אבל ייכנסו לתוקף אם לא תגיע ממשלתה של תרזה מיי להסכם עם האיחוד שימנע לפחות את רובן.

חברות וגופי תעשייה מתלוננים לא מהיום על חוסר הוודאות בנוגע לתוכניות הממשלה, אולם התבטאויותיהם הולכות ונעשות תכופות ותקיפות ככל שהשעון מתקתק לאחור וראש הממשלה מתכוננת לכינוס קריטי של הקבינט המפולג שלה.  פגישת הממשלה, שתיערך מחר (שישי) באחוזה כפרית, מכונה ההזדמנות האחרונה של מיי לאחד את הפלגים הנצים בקואליציה שלה ולהסכים על תוכנית שאפשר להציג לאיחוד האירופי.


חברת הרכב האיקונית והגדולה בבריטניה תיעלם? (צילום: יגואר-לנד רובר)



נותרו רק תשעה חודשים לעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי, ועל המו"מ להתקדם במהירות אם רוצה ממשלת הוד מלכותה להשיג הסכם בזמן. נכון לרגע זה, לבריטניה אין כל ערובה שתוכל להמשיך לייצא לשוק העיקרי שלה ללא עיכובים בגבול ו\או מכסים.

היעדר הסכם סחר כולל עם האיחוד יפגע אנושות בתעשיית הרכב בבריטניה, שכוללת הרבה יותר ממותג הבית יגואר. ב.מ.וו והענקיות היפניות טויוטה, ניסאן והונדה מייצרות כולן באי הבריטי. בלי הסכם יהיו עיכובים בגבולות, הן של מכוניות שיוצאות מבריטניה לאיחוד, והן של חלפים בכיוון השני. פול דרקסלר, נשיא התאגדות התעשיינים בבריטניה, הזהיר כי תעשיית הרכב בממלכה עלולה להתחסל ללא הסכם. "אם לא יהיה לנו איגוד מכסים, ישנם מגזרים שלמים בתעשייה בממלכה המאוחדת שיעמדו בפני סכנת כליה", אמר בחודש שעבר. "זוהי המציאות".

YOU MIGHT ALSO LIKE