רשות הבנקאות האירופית מזהירה: המוסדות הפיננסיים בבריטניה לא מוכנים ליום שאחרי ברקזיט בלי עיסקה
בעוד תשעה חודשים אמורה הממלכה המאוחדת לעזוב את האיחוד האירופי. יש הרים על גבי הרים של התאמות ביורוקרטיות שצריך לעשות כדי שהמגזר הפיננסי בבריטניה יוכל להמשיך לעבוד באופן חלק עם שותפיו הגדולים ביותר, שיושבים מעבר לתעלה. נכון לעכשיו, הצעדים שצריכים להינקט כדי להתכונן לתרחיש הזה טרם נעשו

הבנקים בבריטניה עדיין אינם ערוכים למצב של "ברקזיט קשה" - עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי בעוד תשעה חודשים ללא עסקה שתנסח את יחסי המסחר והכלכלה החדשים בין הממלכה המאוחדת ליבשת. רשות הבנקאות האירופית פרסמה היום (שני) חוות דעת לפיה אם לא תיערך המערכת הפיננסית הבריטית לאפשרות זו, היא תשקע בחוסר יציבות.


איכשהו לא עושה רושם שהברקזיט הזה תוכנן עד הסוף (אילוסטרציה: Quora.com)



"הצעדים המרככים הדרושים לוקחים זמן, ויש לנקוט בהם ללא דיחוי", נאמר בהודעת הרשות הרגולטורית הבכירה באיחוד. "אסור להסתכן באי-יציבות פיננסית רק משום שמוסדות פיננסיים מנסים לחסוך כסף". עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי - מה שמכונה "ברקזיט" - אולם בריטניה טרם הצליחה לסכם עסקה עם האיחוד שתחליף את ההסדרים מהם נהנתה בריטניה כחברה באיחוד, המאפשרים לבנקים ולעסקים לסחור בחופשיות ברחבי אירופה.

הרגולטור הזהיר בהודעתו כי הבנקים אינם יכולים שהסכם כזה אכן יושג כלל. בנקאים אומרים שברקזיט לא מסודר עלול להטיל ספק במעמדם החוקי של מוצרים פיננסיים המתומחרים ביורו ולערער את מעמדה של לונדון כמרכז פיננסי עולמי, ובדרך לעלות למשק הבריטי בעשרות אלפי משרות.

הבנקים גדולים, בתי ההשקעות וחברות הביטוח המרוכזים בלונדון החלו לנקוט בצעדים מקדמיים מסוימים על מנת להתכונן להשלכות החוקיות והרגולטריות של הברקזיט. חברות לשירותים פיננסיים מבריטניה הגישו בקשות לרשיונות שיתירו להן להמשיך לעשות עסקים באיחוד. חלקן פתחו משרדים חדשים בפריז, בפרנקפורט או בדבלין, והן נמצאות בתהליך של העברת עובדים אליהם.

רשות הבנקאות האירופית הכירה בצעדים אלה, אולם קבעה כי על הבנקים לעשות יותר כדי ללמוד כיצד "תרחיש של עזיבה ללא עיסקה תשפיע על רמות ההון שלהם ועל יכולתם להציע מכשירים פיננסיים מתוחכמים, ובכלל זה נגזרות".


אזור ה"סיטי" בלונדון. מרכז פיננסי עולמי שיאבד עשרות אלפי משרות אם לא יתכוננו כמו שצריך (צילום: ויקיפדיה)



"גם במקום שמתבצע תכנון, נראה כי המוסדות הפיננסיים משהים את הפעלת הצעדים הנכונים", הזהירה הרשות. "הזמן שבו יוכלו הצעדים הנחוצים להתבצע הולך ופוחת". נציגי בריטניה והאיחוד הסכימו במרץ באופן מותנה על תקופת מעבר של ברקזיט שתימשך עד תום 2020,

אולם החלק של ה"מותנה" תלוי ביישוב סוגיות מרכזיות אחרות, ובכללן כיצד להימנע מ"גבול קשה" בין הרפובליקה של אירלנד לצפון אירלנד. ממשלת בריטניה טרם הסכימה לדרך להימנע ממעבר מכס בגבול הזה שבין בריטניה לאיחוד האירופי, לא כל שכן דרך שתזכה גם לתמיכת האיחוד.

הבנק המרכזי של אנגליה טען בעבר כי המלווים בבריטניה מצוידים היטב בהון ואינם צריכים לגייס הון נוסף על מנת להתכונן לברקזיט לא מסודר. אולם תאגידי ענק כבר מתחילים להזהיר שאם זה ימשיך להיראות כמו ברקזיט "מלוכלך" ככל שנתקרב למרץ 2019, יהיו השלכות קשות לסביבת העסקים בממלכה. איירבוס הודיעה בשבוע שעבר כי ייתכן שתיאלץ לעזוב את בריטניה אם לא תושג עסקה על סחר עם האיחוד האירופי.

מוקדם יותר החודש, ראש שדולת העסקים הגדולה ביותר בבריטניה הזהיר כי תעשיית הרכב המקומית עלולה להיות מחוסלת. בסקר שפורסם היום (שני) אמרו מחצית ממנהלי העסקים באיחוד האירופי כי הפחיתו את השקעותיהם בממלכה המאוחדת. 46% מן המשיבים כבר חוו פגיעה בשרשרת האספקה שלהם.

YOU MIGHT ALSO LIKE