איראן ערכה ניסוי של טיל בליסטי, בוושינגטון בטוחים כי זו תגובה לסנקציות
השיגור התבצע בשבוע שעבר במהלך תרגולים במצר חורמוז ובשיתוף פעולה של משמרות המהפכה והכוחות הימיים של איראן. בארה"ב מעריכים כי התזמון היה מכוון ונועד למשוך תשומת לב אמריקאית ולהעביר מסר כתגובה לסנקציות על טהרן

פרק נוסף במערכה האמריקאית-איראנית נרשם בשבוע שעבר לאחר שהותר לפרסום כי האיראנים ביצעו שיגור של טיל בליסטי מדגם "Fateh 110" נגד אוניות במצר חורמוז במהלך תרגולים של משמרות המהפכה והכוחות הימיים האיראנים. השיגור עורר את תשומת הלב בוושינגטון שם מאמינים כי האיראנים מנסים להעביר מסר בחזרה לארה"ב, בתגובה לחידוש הסנקציות על איראן. השיגור הזה הוא הראשון מסוגו שאיראן מבצעת מזה כשנה.


שיגור קודם של טילי "פתאח 110" (ויקימדיה)

גנרל ג'וזף ווטל, ראש פיקוד מרכז של הצבא האמריקאי כי התרגול הנוכחי דומה לתרגולים קודמים שאיראן ביצעה בעבר, אך החלק המשמעותי הוא התזמון שהגיע כמה ימים לפני חידוש הסנקציות על איראן ונועד כאמור כדי למשוך תשומת לב אמריקאית. "זה די ברור שהם מנסים להעביר לנו מסר כאשר אנו מתקרבים למועד חידוש הסנקציות, שיש להם יכולות". משמרות המהפכה האיראניות אישרו מצידם ביצוע תרגולים שמטרתם להגיב לאיומים אפשריים מצד אויבים.

ווטל ניסה להעביר מסר מרגיע והבהיר כי בוושינגטון עוקבים ללא הפסקה אחר הפעילות הצבאים של האיראנים: "אנו מודעים למה שקורה ומוכנים להגן על עצמנו בזמן שאנו רודפים אחר חופש של ניווט ומסחר במים בינלאומיים". ביחד עם שיגור הטיל ביצעו משמרות המהפכה האיראניות תרגול הכולל 50 ספינות תותחים קטנות כדי להיערך לסגירה אפשרית בעתיד של מעבר המים דרכו עוברים 30% מהנפט בעולם מדי שנה.


המאבק ממשיך (צילום: Shutterstock)


זה לא סוד שההחלטות של טראמפ לסגת מהסכם הגרעין ולחדש את הסנקציות על טהרן עוררו את זעמם של האיראנים כאשר גורמים רשמיים בטהרן התמקדו בנושא ייצוא הנפט מאיראן והבהירו כי לא ייכנעו לניסיונות ארה"ב להגביל אותו. בחודש שעבר האייטולה עלי חמינאי נתן גיבוי להצעת הנשיא האיראני למנוע ייצוא נפט מכל אזור המפרץ בתגובה לסנקציות שארה"ב מתכוונת להטיל בנושא. 

התרגול הדומה האחרון שהאיראנים ביצעו היה במרץ 2017 אז שוגרו שני טילי "פתאח 110" שאחד מהם פגע והרס כלי שיט גדול שהיה מרוחק כ-155 מייל ממקום השיגור. התקרית הביטחונית הבאה הייתה רחפן איראני שהגיע קרוב מדי למטוס קרב אמריקאי באוגוסט שנה שעברה אך מאז לא נרשמו אירועים נוספים.


טראמפ לאחר הסכם חידוש הסנקציות על איראן (צילום: גטי אימג'ס)


כנגד איראן עומדת תקנה של האו"ם האוסרת עליה לבצע ניסויים בטילים בליסטיים, תקנה שנקבעה ביולי 2015, לאחר חתימת הסכם הגרעין עם איראן ותוקפה הוגדר לשמונה שנים מרגע ההחלטה. למרות זאת לשון התקנה אינו חד משמעי לפי גורמים המבקרים אותה וטוענים כי האיראנים מנצלים את מרחב התמרון שמתאפשר להם בעקבות הניסוח שאומר כי איראן "מתבקשת" שלא לבצע ניסויים בליסטיים ואין איסור מפורש.




YOU MIGHT ALSO LIKE