הסכם הגרעין האיראני: מקרון פועל לניסוח מתווה חדש
במהלך מפגש הפסגה בוושינגטון קרא טראמפ להסכם הנוכחי "טירוף" ואיים כי "אם האיראנים יניעו שוב את תכנית הגרעין שלהם, יהיו להם בעיות גדולות פי כמה, מכפי שהיה להם בעבר". נשיא צרפת מעוניין לעבוד על "הסכם חדש" שיהיה מקובל יותר על שני הצדדים. בנוסף הוא האיץ בנשיא האמריקאי לא לפגוע בהסכמי הסחר של ארצות הברית עם אירופה: "אינך יכול לעשות מלחמת סחר עם בעל הברית שלך. כשאתה בוחן את הסכמי הסחר ואת התנהלות הסחר בין שתי המדינות שלנו, מיד ניכר שהם מאוזנים"

הנשיא דונאלד טראמפ קרא השבוע לאורחו, נשיא צרפת עמנואל מקרון, לנסות ולמצוא קרקע משותפת, על בסיסה ניתן יהיה לדון עם איראן, אך בינתיים לא הודיע על התחייבות כלשהי להמשיך את ההסכם, העומד לפוג בקרוב ושאותו הוא כינה "מטורף" ו"מגוחך".

בעת שטראמפ קיבל את פניו של מקרון בביקור ממלכתי בבית הלבן, הוא המשיך להשמיע את הביקורת הנוקבת שלו לגבי ההסכם, שאמור היה להביא להקפאת תכנית הגרעין האיראנית ולמתן את פעילותה התוקפנית במרחב המזרח תיכוני. בעוד העולם ממתין לראות האם הממשל שלו ימשוך ידיו מההסכם בחודש הבא, המשיך הנשיא להשמיע אזהרות בוטות כלפי איראן.
"אם הם יניעו שוב את תכנית הגרעין שלהם, יהיו להם בעיות גדולות פי כמה, מכפי שהיה להם בעבר", אמר הנשיא במהלך פגישה עם הנשיא הצרפתי בחדר הסגלגל. "אתם יכולים לרשום זאת כהבטחה". עם זאת, הוא הוסיף, ארצות הברית וצרפת "מתחילות להבין אחת את השניה" לגבי הצורך בהגבלת ובלימת איראן.



מקרון ומנהיגים אירופיים אחרים ניסו לשכנע את הנשיא טראמפ להמשיך ולדבוק בהסכם. מקרון מסר לכתבים כי הוא מעונין לעבוד על "הסכם חדש" עם איראן, שייבנה על בסיס ההסכם הקיים, אבל שבמקביל יצמצם את חששותיו של הנשיא האמריקאי. מקרון הגדיר את השיחות בבית הלבן כ"מאוד גלויות".
"זה לא משהו מסתורי, או סוד גדול, שאיננו חולקים את אותן נקודות פתיחה לגבי ההסכם ולא אתה ולא אני ידועים, כמי שנסוגים מעמדותיהם בקלות, או פועלים לפי משב הרוח", אמר מקרון לטראמפ, במהלך מפגש עם עיתונאים בחדר המזרחי.
שני המנהיגים הסכימו ביניהם שריסון איראן הוא מפתח חיוני להשגת שלום בסוריה. הנשיא טראמפ אמר באחרונה מספר פעמים, כי בדעתו להשיב את החיילים האמריקאים המוצבים בסוריה הביתה, לארצות הברית, אך מקרון האיץ בו לא למהר מדי בענין הזה. גם בדבריו ביום שלישי הביע הנשיא האמריקאי ענין להשיב את החיילים הביתה, אך הוסיף מימד חדש בדבריו: "ככל שמדובר בסוריה, הייתי שמח להסתלק משם. הייתי שמח להחזיר את חיילינו הגיבורים הביתה", אמר הנשיא. "לעמנואל ולי יש דעה משותפת לגבי התנגדותנו שלאיראן תהיה גישה חופשית לים התיכון",
הנשיא אמר, כי בכוונתו להביא את החיילים בחזרה הביתה "יחסית כבר בקרוב", אך הוסיף "אבל אנחנו רוצים להשאיר שם טביעת רגל חזקה ולאורך זמן".

בעל הברית האירופי הנאמן ביותר של אמריקה


במהלך מפגשים וטקסים רבים ניתן היה להבחין כי לנשיא טראמפ ולנשיא מקרון יש יחסים קרובים ביניהם, גם במילים וגם בשפת גוף. הנשיא טראמפ אחז בידיו של הנשיא הצרפתי, הרעיף עליו מחמאות רבות ואפילו סילק מה שנראה כמו קשקש, מהחליפה של מקרון. "אני מחבב אותו מאוד", אמר הנשיא טראמפ במבוכה, לאחר שקיבל נשיקה על הלחי מהנשיא מקרון אבל גם לאחר שהם הראו מה שהנשיא טראמפ כינה " מערכת יחסים מאוד מיוחדת", מקרון הביע דעות שונות במקצת מאלו של הנשיא האמריקאי בכמה נושאים חשובים: בגרעין האיראני, איכות הסביבה והאקלים עולמי ושאל הסחר.
"רק ביחד נוכל לפעול ביעילות לטובת הכוכב שלנו", אמר הנשיא מקרון בדברו בטקס הפתיחה. "אינני מתכוון רק לאקלים, אלא גם לאוקינוסים, למגוון הביולוגי ולכל סוגי הזיהום. בנושאים הללו אנחנו לא תמיד מסכימים באשר לפתרונות, אבל בסופו של דבר, זה מה שקורה בכל  המשפחות ובכל מערכת יחסים חברית".



הברכות של מקרון לשיתוף הפעולה היו ספציפיות יותר מאלה של הנשיא האמריקאי, שהתמקד ביחסים הארוכים בני 241 השנים בין שתי המדינות וביחסים האישיים הטובים שלו עם הנשיא מקרון, שבשנה האחרונה הסתבר שהוא בעל הברית האירופאי הנאמן ביותר שלו.

"הידידות המופלאה שפיתחנו בשנה האחרונה, היא עדות ליחסים הממושכים הטובים בין שתי המדינות", אמר טראמפ . שניהם נפגשו לראשונה לפגישה רשמית בהתאם לכללי הטקס המקובלים בפרוטוקול. הפעם הקודמת שנפגשו היתה, כשהנשיא טראמפ ביקר בפריז לרגל "יום הבסטיליה" בשנה שעברה. זו פגישת הפיסגה השניה "עין בעין, בין שני המנהיגים, אם לא לוקחים בחשבון ארבע מפגשים קודמים, שהתקיימו בפגישות פיסגה אחרות.

למרות היחסים הקרובים שהצליחו שני המנהיגים לפתח ביניהם, ביקורו של מקרון בוושינגטון מעלה לפני השטח הבדלים מהותיים במדיניות בין פריז ו-וושינגטון. המוביל שבהם הוא הסכם הגרעין שנחתם עם איראן, שאותו כינה הנשיא טראמפ: "העיסקה הגרועה ביותר שנחתמה אי פעם".


מבחינת הנשיא טראמפ, ההסכם האיראני, שנחתם בעת כהונתו של הנשיא הקודם ברק אובמה, היה נושא מרכזי במסע הבחירות שלו, שהבטיח לפרקו. גם ביום שלישי האחרון לא עידן הנשיא טראמפ את סגנונו בנדון. "זה מטורף. זה מגוחך. אסור היה להסכם הזה להתרחש", אמר הנשיא טראמפ בעת שהנשיא מקרון ישב לצידו בחדר הסגלגל. "אבל, אנחנו נדבר על כך בהמשך".


בחודש הבא אמור הנשיא האמריקאי להחליט, האם להמשיך בסנקציות הכלכליות על איראן ובכך להסתלק מההסכם הרב-לאומי עימה. הנושא מן הסתם יועלה שוב לכותרות ולתודעת הציבור בעת ביקורה של קנצלרית מערב גרמניה, אנגלה מרקל, בבית הלבן מאוחר יותר השבוע.


לאחר פגישתו עם הנשיא מקרון, התבטא הנשיא טראמפ ואמר, כי השיחות שלהם על איראן תפסו את הנתח העיקרי והחשוב מבין כל שאר הנושאים. מקרון אמר, שהוא מעונין להגיע להסכם משופר עם האיראנים, שיתבסס על זה הקיים ואשר יגביל את תכני הטילים הבליסטיים שלה ואת השפעתה הגוברת במזרח התיכון. הנשיא טראמפ מצידו נראה ספקן לגבי אפשרות להגיע להסכם כזה. "ניראה, האם זה אפשרי או לא  להגיע להסכם חדש עם יסודות מוצקים יותר", אמר הנשיא האמריקאי.


הנשיא מקרון ביקש שלא יוטלו מכסי מגן על מתכות מאירופה


גם נושא הסחר תפס מקום חשוב בשיחות עם הנשיא מקרון. הנשיא הצרפתי ביקר באופן גלוי את המדיניות של מכסי הגנה, שמוביל הנשיא טראמפ בשבועות האחרונים, לטובת המשק האמריקאי וביקש שוואשינגטון תוציא מתכנית השינוי של מדיניות הסחר העולמית שלה את מדינות יבשת אירופה, בעיקר בכל האמור במדיניות התעריפים על פלדה ואלומיניום, שארצות הברית מבקשת להשית על סין.
בראיון לרשת פוקס ניוז סאנדיי, הזהיר הנשיא מקרון את הנשיא טראמפ, שלא להטיל מכסים על פלדה ואלומיניום שמקורם באירופה. "אינך יכול לעשות מלחמת סחר עם בעל הברית שלך", הוא אמר. "כשאתה בוחן את הסכמי הסחר ואת התנהלות הסחר בין שתי המדינות שלנו, מיד ניכר שהם מאוזנים", אמר הנשיא מקרון בעת שעמד ליד הנשיא טראמפ בבית הלבן. "אין מצב של יחסים לא מאוזנים".

YOU MIGHT ALSO LIKE