טראמפ הכריז: "פורש מהסכם הגרעין האיראני"‎
כעת זה רישמי: נשיא ארה"ב הודיע כצפוי על ביטול המתווה שהשיג קודמו בתפקיד. לדבריו, גם אם איראן תעמוד בהסכם, היא תהיה כפסע מהשגת נשק גרעיני

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ הכריז היום על ההחלטתו לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. בנאומו התייחס הנשיא לסיבות שהובילו אותו להחלטה. הוא תקף את ההסכם באופן כללי כאשר אמר "ההסכם היה אמור להגן על ארה"ב ובנות בריתה מפני פצצה גרעינית איראנית. בפועל, ההסכם אפשר לאיראן להמשיך ולהעשיר אורניום". טראמפ התייחס למסיבת העיתונאים של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בשבוע שעבר: "בשבוע שעבר, ישראל פרסמה מסמכי מודיעין, שהוסתרו במשך תקופה ארוכה ע"י איראן, ובהם מסקנה חד משמעית - המשטר ממשיך לנסות להשיג נשק גרעיני". 


הנשיא טראמפ



טראמפ אף העביר ביקורת על הנשיא אובמה, כאשר תיאר את האווירה במעמד החתימה על ההסכם: "בזמן הזה היה לארה"ב יתרון ענק במו"מ, אך ההסכם נתן למשטר, ומדובר במשטר של טרור, מיליארדי דולרים, חלק גדול ממנו במזומן. זוהי בושה גדולה עבורי כאזרח". בסוף דבריו חתם על מסמך נשיאותי המצהיר על הטלתם מחדש של הסנצקיות: "אנחנו נערכים לסנקציות כלכליות ברמה הגבוהה ביותר". הנשיא אף הזהיר מדינות אחרות: "כל מדינה אשר תסייע לאיראן בהשגת נשק גרעיני עלולה למצוא את עצמה תחת סנקציות חזקות של ארה"ב", איים טראמפ.

טראמפ, מצדו, נותר עקבי באיומיו לעזוב את ההסכם שנחתם בשנת 2015. זאת, משום שההסכם לא כולל את תכנית הטילים האיראנית או את מעורבותה של טהרן במלחמות בסוריה ובתימן. בנוסף, לדברי טראמפ, ההסכם לא מונע מאיראן פיתוח נשק גרעיני באופן תמידי, אלא רק באופן זמני. מנהיגים באירופה מזהירים כי יציאתה של ארצות הברית מההסכם יביא לביטול שנים רבות של עבודה שהצליחה למנוע מאיראן לשים את ידה על נשק גרעיני.

בכיר בפריז מפקפק בכך שטראמפ מקשיב לרחשי לבם של מנהיגי אירופה. "אני חושב שבמהלך ביקורו בוושינגטון, מקרון הבין שטראמפ מתכוון לצאת מההסכם, ולכן אנחנו נערכים ביתר שאת לאפשרות של פרישה חלקית או מלאה מההסכם", אמר הגורם הרשמי שהתייחס לביקורו של הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון, בארצות הברית לאחרונה.

בטרם התחיל את נאומו, שני בכירים אחרים באירופה סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הם צופים שטראמפ יפרוש מההסכם. הבוקר דווח כי הנשיא טראמפ שוחח עם מקבילו הצרפתי, עמנואל מקרון. בשיחה בישר טראמפ למקרון כי הוא עתיד להודיע על נסיגתה של ממשלת ארה"ב מן ההסכם. ההחלטה של טראמפ מבטלת למעשה את ההישג הדיפלומטי הגדול ביותר של קודמו בתפקיד, ברק אובמה. כתוצאה הזה, ארה"ב עשויה למצוא את עצמה מבודדת מבעלות בריתה הטבעיות, שכן ההסכם נתפס כחיובי בעיניים אירופאיות.

מקורבים לממשלה מסרו כי טראמפ חיפש מקום שבו ניתן להתפשר, אך התעקשותו להגביל את ייצור הנפט באמצעות כוח גרעיני אחרי שנת 2030 גרמה לפער הגדול בין הצדדים. אותו גורם מסר כי ממשלת ארה"ב מתכוננת להחזיר את כל הסנקציות שהוטלו בטרם נחתם ההסכם, ואף להוסיף קנס כספי. מהלך כזה מצדה של ארצות הברית עלול להגביר את המתיחות במזרח התיכון - רווית המתחים גם כך - ולהשפיע בין השאר גם על המלחמה בסוריה, שההתערבות האיראנית בה הביאה גם למעורבות ישראלית.

המתיחות העולה במזרח התיכון באה לידי ביטוי בין השאר בהתבטאויות של טהרן ושל ירושלים. מפקד צבא איראן, מוחמד באקרי, אמר כי כוחה הצבאי של איראן מסוגל לסכל כל איום על טהרן. מצד שני, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, האשים את איראן בפרישה של "נשקים מסוכנים" בסוריה, נשקים שמאיימים על ישראל.


הנשיא טראמם עם מקבילו הצרפתי מקרון במהלך ביקורו בוושינגטון


החלטה על פרישה מההסכם עלולה גם לטלטל את שוק הנפט, משום שאיראן היא יצואנית נפט גדולה. תומכים בהישארותה של ארצות הברית בהסכם טוענים כי החלטה כזו עשויה לפגוע במאמצים של טראמפ לחתום על הסכם גרעין עם קוריאה הצפונית. על רקע ההמתנה להחלטה של טראמפ, טהרן הודיע כי הכלכלה שלה לא תיפגע בכל מקרה. לעומת זאת, בשוק החופשי צנח מחירו של הריאל האיראני אל מול הדולר האמריקני, בזמן שאיראהים רבים ניסו לרכוש מטבע כדי להגן על עצמם מתהפוכות כלכליות במידה שטראמפ יודיע על פרישה מהסכם הגרעין. "אנחנו ערוכים לכל התרחישים. אם ארצות הברית תפרוש מההסכם, הכלכלה שלנו לא תושפע", אמר נגיד הבנק המרכזי של איראן, ווליוללה סייף, בשידור בטלויזיה הממלכתית האיראנית.


YOU MIGHT ALSO LIKE