מנהיגי אירופה תומכים בהמשך ההסכם עם איראן: " הדרך הטובה ביותר למנוע מטהרן נשק גרעיני"
תרזה מיי, אנגלה מרקר ועמנואל מקרון שוחחו בטלפון על הסכם הגרעין והסכימו כי ייתכן שיש צורך בהרחבתו, כדי לכלול נושאים כגון היציבות האזורית במזרח התיכון וטילים בליסטיים

מנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה הסכימו כי הסכם הגרעין עם איראן הוא הדרך הטובה ביותר לעצור את טהרן מלהשיג נשק גרעיני.  כך הודיע אתמול (ראשון) משרדה של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי.


תומכים בהסכם עם איראן. מרקל (מימין), מיי ומקרון


מיי שוחחה בטלפון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהסכימו כי ייתכן ויש להרחיב את ההסכם לתחומים נוספים כגון טילים בליסטיים, מה יקרה כאשר יפוג תוקף ההסכם וגם לעניין הפעילות של איראן והיציבות האזורית. 

"השלושה התחייבו להמשיך ולשתף פעולה יחד עם ארצות הברית כדי פעול מול האתגרים השונים שמציבה איראן - כולל הנושאים שהעסקה החדשה תקיף", נמסר בהודעת משרד ראשת הממשלה. 

איראן, מצדה, כבר הביעה את חששותיה מפני החזרת הסנקציות בעקבות איומי טראמפ. מוקדם יותר החודש אמר שר החוץ האיראני מוחמד זריף אמר כי אם ארצות הברית תצא מההסכם, יהיו לטהרן מספר אופציות.  "בבוא הזמן נקבל החלטות בהתאם על האינטרסים הביטחוניים שלנו. תהא ההחלטה אשר תהא, היא לא תהיה נעימה לארצות הברית".

הוא הוסיף כי המאמצים האמריקניים לשינוי בהסכם הגרעיני של איראן שולחים מסר מסוכן מאוד. זריף גם שלח מסר למנהיגי אירופה ואמר כי עבור נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ועבור קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, "תהיה זו טעות לנסות ולרצות את הנשיא טראמפ".


מאיים לפרוש מההסכם. טראמפ


עד ה-12 במאי, צפוי טראמפ להחליט אם להפעיל מחדש את הסנקציות הכלכליות של ארצות הברית על איראן. מהלך כזה עלול לפגוע בהסכם משנת 2015, שנחתם בין איראן לבין שש המעצמות הגדולות. טראמפ הפעיל לחצים משמעותיים, על מנת לגרום לבעלות הברית האירופיות לשתף פעולה עם ארצות הברית בתיקון הסכם הגרעין עם איראן.

זריף אמר עוד כי "ארצות הברית לא רק מממשת את צדה בהסכם, אלא מבקשת יותר. במהלכים האחרונים שלה שולחת ארצות הברית מסר מסוכן מאוד לאנשי איראן ולאנשי העולם. בהתנהלות הנוכחית של ארצות הברית היא לעולם לא תגיע להסכמה עם איראן, כי בסופו של דבר, העיקרון שמניע את ארצות הברית הוא 'מה ששלנו, שלנו. מה ששלכם, עומד למשא ומתן".

לדברי זריף, אם ארצות הברית תצא מההסכם, יהיו לטהרן מספר אפשרויות, כולל הפניית תלונות באמצעות מנגנון המחלוקות שייקבע בהסכם ואפשרות לעזוב את העסקה, עם חידוש הפעילות הגרעינית. "בבוא הזמן נקבל החלטות בהתאם על האינטרסים הבטחוניים שלנו. תהא ההחלטה אשר תהא, היא לא תהיה נעימה לארצות הברית. אני מאמין שלא סביר שאיראן תישאר בהסכם עם המדינות האחרות, כי חשוב לנו ליהנות מהיתרונות של ההסכם, ואין דרך שאיראן תישאר בהסכם שמיושם באופן חד צדדי".


"חשוב לנו ליהנות מהיתרונות של ההסכם". זריף (משמאל)


בתחילת החודש, אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, כי "מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בחן את ההסכם עם איראן, הבין מה הוא יכול להשיג וכיצד הוא יכול לקדם את האינטרסים שלו באמצעות שימוש בפרצות הקיימות בהסכם. אנחנו לא מתכוונים לתת לזה לקרות שוב".

YOU MIGHT ALSO LIKE