איום קטלני חדש: "צרעה אסייתית" זוהתה לראשונה בארה"ב
החרק הפולש מסוכן במיוחד לאוכלוסיית הדבורים ועלול לגרום נזק גם לתעשיית הפרחים. הוא התגלה בתחילת החודש במדינת ג'ורג'יה ורשויות החקלאות מתמקדות בשלב זה בניסיונות לאתר פריטים נוספים מאחר שבקן ממוצע יכולים להימצא לא פחות מ-6 אלף צרעות

זן פולש חדש זוהה לראשונה בארצות הברית - צרעת צהובת הרגליים המוכרת גם כצרעה האסייתית ולדברי הרשויות במדינת ג'ורג'יה בה התגלתה, היא עלולה לגרום נזק כבד לענף החקלאות אם לא תהיה תגובה מידית למטרד.

על פי הודעת משרד החקלאות בג'ורג'יה ישנו כעת איום ממשי לתעשיית הכוורות ולפרחים.  עוד הוסיפו כי הצרעה האסייתית התגלתה על ידי כוורן בתחילת החודש אשר דיווח לרשויות שבהמשך בדקו ואישרו שאכן מדובר בזן שממנו חששו.

צרעה צהובת רגליים. צילום אילוסטרציה: גטי

"תושבי ג'ורג'יה ממלאים תפקיד חשוב בסיוע למשרד החקלאות בזיהוי זנים פולשים ולא רצויים. אני רוצה להודות לכוורן שדיווח לנו על ממצאיו", מסר בהצהרתו הממונה על תיק החקלאות במדינת ג'ורג'יה, טיילור הארפר. 

צוות המומחים שלנו ימשיכו לבחון את המצב ואנו פועלים באופן ישיר גופים נוספים בארה"ב על מנת לאתר, ללכוד ולהשמיד את הצרעה צהובת הרגליים מאדמת מדינת ג'ורג'יה".

השלב הבא עבור הרשויות יהיה להציב מלכודת במטרה לגלות האם ישנם עוד פריטים מהזן הפולש באזור, ואם כן, אז גם לאתר את הקינים והמושבות שיתכן שהקים ולהרוס אותם.

כמו כן, בדיקת DNA תתבצע בצרעה שכבר נלכדה על מנת לקבוע האם הגיעה ממדינת מוצא מאסיה או מאירופה.

אזור מגוריה הטבעי של הצרעה הוא בדרום מזרח אסיה, שם ישנו מזג אוויר טרופי וסאב טרופי שאליו היא מורגלת. ניתן למצוא אותה גם בחלקים ממדינות אירופה ואף במזרח התיכון.

בקינים ממוצעים שבדרך כלל ממוקמים בצמרות העצים, יכולים לשהות עד 6 אלף צרעות עובדות.

לצד בקשת הרשויות מהתושבים לשלוח תיעודים של הצרעה במקרה שנתקלו בה, הן גם מפצירות בהם לשמור על זהירות מאחר שהחרק עלול להיות מסוכן לבני אדם אם ירגיש סכנה.

בת הדודה המפורסמת יותר מיבשת אסיה. "הצרעה הרצחנית"

לפני כשלוש שנים, קרובת משפחתה של הצרעה הנוכחית עוררה בהלה גדולה במדינת וושינגטון, ובארצות הברית כולה. אז פלשה לאזור צרעת הענק האסייתית, או בשמה המדעי Vespa Mandarinia.

צרעה זו שביקורה זכה לכותרות רבות בשיא תקופת משבר הקורונה, היא באורך של למעלה משני אינץ' ועקיצתה עלולה לעיתים להיות קטלנית, גם לבני אדם. בשל כך זכתה לכינוי "הצרעה הרצחנית".

החשש באותם ימים בקרב רשויות החקלאות היה גדול במיוחד מאחר שהצרעה הענקית מהווה איום בעיקר על אוכלוסיית דבורי הדבש בזכות יכולתה להשתלט במהירות על כוורת שלמה ולחסלה.

"הן נראות כמו דמויות מפלצתיות מסרטי אנימציה עם פרצוף צהוב כתום ענקי", אמרה אז סוזן קוביי, מגדלת דבורים בוושינגטון. כאמור, עקיצתן במקרים מסויימים, יכולה להיות קטלנית, ומסוגלת לחדור חליפת מגן שלובשים הכוורנים ולכן נדרשת חליפה מיוחדת להגנה מפניהן. 

צרעת הענק האסייתית היא בעלת תיאבון גדול וניזונה בעיקר מצרעות רגילות ודבורים. בתקיפת כוורות היא תולשת את ראש הדבורים וגם נוהגת לאכול את הגלמים. 

צרעת ענק כפי שתועדה לפני מספר שנים ביפן לאחר שחדרה לארון בגדים 

החרק נפוץ בעיקר במדינות המזרח כמו סין הודו וטאיוואן, כמו גם ביפן בה מתים מידי שנה כארבעים בני אדם מעקיצת צרעת הענק שהשמידה כליל את אוכלוסיית דבורי הדבש האירופאיות.

יש לציין כי הנקבה היא בעלת העוקץ והממדים העצומים. הזכר הוא קטן וחסר עוקץ.

על פי החוקרים, עקיצות רבות יכולות לגרום להלם אנפילקטי, אי-ספיקת כליות ואף לדום לב ולמוות. ה"צרעות הרצחניות", נחשבות לאגרסיביות במיוחד ועשויות לתקוף גם ללא התגרות. פעילותה נפוצה בעיקר בחודשי הקיץ עד לסתיו. 

לאחר מאבק בן שנה עם החרק המאיים, הצליחו הרשויות בוושינגטון להשתלט עליו ועד לשנת 2021 הושמדו קיני הצרעה הרצחנית כשבתוכם לא פחות מכ-1,500 פריטים.

YOU MIGHT ALSO LIKE