האם יש אופק לפתרון משבר הפנטניל? מדענים פיתחו חיסון נגד הסם הקטלני
האופיואיד הסינטטי הורג עשרות אלפי אמריקאים בשנה, ונחשב כמגפה שלא ניתן לבלום אותה. אך חוקרים הצליחו לייצר נוגדן, שנבדק בהצלחה על חולדות, אשר מונע מהסם לפגוע במוח

מדענים מאמינים שהם הצליחו לפתח חיסון שיחסים את חדירת הפנטניל למוח וימנע מהמשתמשים להיות מסוממים - במה שיכולה להיות פריצת דרך ו'גיים צ'יינג'ר' במאבק נגד מגפת האופיואידים ומנות היתר. 

(צילום: Getty Images)

בניסויים שנערכו על חולדות, החיסון "ייצר כמויות משמעותיות" של נוגדנים אנטי-פנטניל שנצמדים לאופיואיד הסינטטי, הממכר והקטלני. כך על פי מחקר שפורסם בכתב העת Pharmaceutics. 

הנוגדנים למעשה מונעים מהסם "להיכנס למוח, ואפשר לסלק אותו מהגוף דרך הכליות", אמר המחבר הראשי של המחקר, קולין הייל, מהמכון לגילוי סמים של אוניברסיטת יוסטון. "לפיכך, הפרט לא ירגיש את השפעות האופוריה ויוכל 'לחזור למסלול' ולפיכחון". 

לדבריו של הייל, אם התרופה תימצא אכן יעילה עבור בני אדם, היא יכולה להוות "השפעה משמעותית על הבעיה החמורה מאוד שפוקדת את החברה שלנו במשך שנים".

פנטניל חזק עד פי 50 מהרואין, ומינון של 2 מיליגרם בלבד - בגודל של שני גרגרי אורז - יכול להיות קטלני. לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, יותר מ-71,000 אמריקאים מתו בשנה שעברה ממנת יתר של פנטניל, כלומר כמעט 195 קורבנות ביום. 

התוצאות הפרה-קליניות של החיסון "מדגימות יעילות בנרטול" הפנטניל, מה שהופך אותו ל"תרופה פוטנציאלית נגד שימוש ומנות יתר של בני אדם". 

פרופסור אחר מאוניברסיטת טקסס, שגם הוא לוקח חלק במחקר, כינה את התרופה כגיים צ'יינג'ר. "שימוש בפנטניל ומינון יתר הם אתגר שאין לו פתרון יעיל ברפואה הקיימת", אמר ת'רס קוסטן. התרופות הקיימות הן קצרות טווח ונדרש לקחת מהן מנות רבות, אך אם החיסון יעבוד, הוא יכול להחליף את הטיפולים הישנים. 

כרגע, החוקרים מתכוננים להתחיל בייצור חיסונים ברמה הקלינית לקראת ניסויים בבני אדם. בינתיים, המדענים הדגישו כי החיסון לא גרם לתופעות לוואי שליליות בקרב החולדות. 

YOU MIGHT ALSO LIKE