"אם רוסיה תפלוש לאוקראינה – היא תראה את האמא של כל הסנקציות"
סנאטורים משני צידי המפה הפוליטית כבר מוכנים להצביע בעד צעדים נוקשים נגד הקרמלין, בעוד שהחשש גובר כי הכוחות הרוסים אכן ייכנסו לקייב

החשש מפני פלישה רוסית אל תוך אוקראינה הולכת וגוברת, והעולם המערבי מוכן להמשיך להיאבק בכך. כעת, סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד מוכנים להטיל סנקציות כבדות מאוד על הקרמלין כדי ליצור הרתעה מצעד צבאי אפשרי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Shutterstock)

הסנאטור בוב מננדז, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, העלה את הרעיון לכמה עונשים שעשויים להיות מוטלים באופן מיידי, על מנת להרתיע את הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.

"יש כמה סנקציות שיכולות להיות מראש, בגלל מה שרוסיה כבר עשתה – התקפות סייבר על אוקראינה, פעולות דגל שווא, המאמצים לערער את ממשלת אוקראינה באופן פנימי", אמר מננדז לרשת סי.אן.אן.

במקרה של פלישה, מננדז אמר שהקרמלין יעמוד בפני "האמא של הסנקציות", שיכוונו לבנקים הרוסיים על מנת לפגוע בכלכלת המדינה. במקביל, ארה"ב תגביר את האספקה של סיוע צבאי לאוקראינה. "מדובר בסנקציות מעבר לכל מה שהטלנו אי פעם בעבר", טען מננדז.

הסנאטור ג'יימס ריש, אחד הרפובליקנים הבכירים בוועדת יחסי החוץ, אמר שקבוצה דו-מפלגתית של סנאטורים מוכנה כבר להצביע על צעדים במטרה להרתיע את פוטין. לדבריו, הוא לא חושב שנשיא רוסיה יחליט על פלישה לאוקראינה, אך הזהיר שארה"ב חייבת להפגין כוח ואחדות מול האיום.

"הרבה מאיתנו מאמינים שאם פוטין יראה חולשה, אם הוא יראה חוסר יכולת או חוסר החלטיות, הוא ינצל את זה. אני לא חושב שהוא קיבל החלטה לעשות את זה עדיין", אמר ריש. "מה שבוב ואני, והקואליציה של הסנאטורים הדו-מפלגתיים מנסים לעשות, הוא להקרין את הנחישות שיש לנו, כאמריקנים, להקרין את הכוח ולשכנע אותו שזה יהיה רעיון רע מאוד, וכואב מאוד".

כוחות רוסים באי קרים (צילום: איי.פי)

גם דובר הפנטגון הביע עמדה דומה, ואמר ביום ראשון כי ארצות הברית שוקלת רמת סנקציות שתחרוג מכל מה שרוסיה ראתה אי פעם.

"אני חושב שהיינו מאוד ברורים עם מר פוטין לגבי ההשלכות הכלכליות שעלולות לבוא, שיפגעו בעם הרוסי, אם יפלשו לתוך אוקראינה", אמר ג'ון קירבי. "אני חושב שהיינו מאוד מאוד ברורים שאנחנו הולכים לבחון סנקציות והשלכות כלכליות, שכמותן לא ראינו ולא שקלנו אפילו ב-2014", אמר קירבן בהתייחסו לפלישה הרוסית לאי קרים.

מוקדם יותר, שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה כי מועצת הביטחון תתעמת עם רוסיה בשל האיום הצבאי שלה נגד אוקראינה. לדבריה, מועצת הביטחון תלחץ על רוסיה בעקבות הצבת מאות אלפי החיילים שלה לאורך הגבול עם אוקראינה, והביעה את החשש מפני פלישה מתקרבת.

"הם יודעים שהם לא יכולים לחסום את ההתכנסות, ואני מצפה לכך עם הידיעה עם מה אנחנו מתמודדים, שהם אכן יעשו ניסיון", אמרה תומאס-גרינפילד, שציינה את סמכות הווטו שיש לרוסיה כאחד מחברות המועצה הקבועות.

"אבל מועצת הביטחון מאוחדת, הקולות מאוחדים בקריאה לרוסים להסביר את עצמם. אנחנו נכנס לחדר, מוכנים להקשיב להם, אבל לא נסיח את דעתנו מהתעמולה שלהם ואנחנו נהיה מוכנים להגיב לכל דיסאינפורמציה שהם מנסים להפיץ במהלך הפגישה הזו", אמרה.

YOU MIGHT ALSO LIKE