מחקר מדאיג של ה-NIH: הקורונה יכולה להתפשט ללב ולמוח
מדענים במכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב חקרו רקמות של עשרות בני אדם שמתו לאחר שנדבקו, ומצאו כי הנגיף יכול להישאר בגוף לפחות 230 ימים לאחר הופעת התסמינים

ווירוס הקורונה יכול להתפשט ללב ולמוח של החולים ימים ספורים לאחר שנדבקו, ולשרוד במשך חודשים בגוף האדם – כך על פי מחקר חדש, ששופך מעט אור על מה שמכונה "קורונה לטווח ארוך".

מחקר מדאיג מראה את ההשפעות ארוכות הטווח של הקורונה (צילום: Shutterstock)

מדענים במכוני הבריאות הלאומיים של ארצות הברית במרילנד, חקרו רקמות שנלקחו מ-44 אנשים שמתו במהלך השנה הראשונה למגפה לאחר שנדבקו בנגיף. הם גילו את הווירוס בחלקים שונים של הגוף, כולל הלב והמוח, שנשארו במשך 230 ימים לאחר הופעת התסמינים. כך על פי דיווח ב'בלומברג'.

הממצאים המראים שהנגיף נשאר לאורך זמן בגוף האדם, מחזק את ההגדרה של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) לתסמינים ארוכי טווח בקרב חולים, הנקרא "תופעות פוסט-חריפות של SARS-CoV-2".

בשלב זה, המחקר נמצא בבדיקה של מדענים בלתי תלויים.

"זו עבודה חשובה להפליא", אמר זיאד אל-עלי, מנהל המרכז לאפידמיולוגיה קלינית במערכת הבריאות של סנט לואיס במיזורי, אשר מוביל מחקרים שונים על השפעות ארוכות הטווח של המחלה. "כבר הרבה זמן שאנחנו מגרדים את הראש ושואלים מדוע נראה שהקורונה משפיעה על כל כך הרבה מערכות ואיברים".

"המסמך הזה שופך קצת אור, ועשוי לעזור להסביר מדוע הנגיף יכול להישאר לטווח ארוך, אפילו אצל אנשים שסבלו ממחלה קלה או אסימפטומטית", הוסיף.

במחקר, המדענים הביאו ראיות המראות שבעוד רוב הנגיף נמצא בדרכי הנשימה והריאות, הווירוס יכול להתפשט בשלב מוקדם של הזיהום ולהדביק תאים בכל הגוף, כולל במוח", נמסר מהצוות החוקר, אשר מובל על ידי דניאל צ'רטאו.

הקורונה יכולה להתשפט גם למוח וללב (צילום: Shutterstock)

ריינה מקינטייר, פרופסור לאבטחה ביולוגית עולמית באוניברסיטת ניו סאות' ווילס בסידני, אוסטרליה, אמרה ל'בולמברג' כי המחקר צריך להוות אזהרה לאנשים שמזלזלים במחרה.

מקינטייר, שלא הייתה מעורבת במחקר, אמרה כי "אנחנו עדיין לא יודעים אילו מחלות כרוניות עלולות להופיע בשנים הבאות. האם נראה אי ספיקת לב אצל השורדים, או דמנציה מוקדמת? אלו שאלות ללא מענה הדורשות גישה מונעת של בריאות הציבור לצמצום התפשטות הנגיף הזה".

המדענים של ה-NIH הציעו כי זיהום של מערכת הריאות עלול לגרום לכך שנגיף הקורונה קיים בזרם הדם בכל הגוף. מקינטייר הוסיפה כי הממצאים של המחקר תומכים במחקרים קודמים, שהראו כי הווירוס הורג ישירות תאי שריר הלב, וכי חולים ששרדו סובלים מבעיות קוגניטיביות.

במחקר הוצג כי הנגיף זוהה במוחם של כל ששת החולים שמתו יותר מחודש לאחר שפיתחו תסמינים, כמו גם ברוב האזורים שנחקרו במוחם של חמישה אחרים, כולל אחד שמת 230 ימים לאחר שהחל לפתח תסמינים.

אל-עלי אמר כי "אנחנו צריכים להתחיל לחשוב על הקורונה כווירוס מערכתי שעשוי להיעלם אצל אנשים מסוימים, אך אצל אחרים עלול להימשך שבועות או חודשים וליצור קורונה ארוכה – הפרעה מערכתית רב-גונית".

YOU MIGHT ALSO LIKE