האם המחלה המסתורית פסחה במימדיה על המדינה המתויירת ביותר בעולם?
הקורונה ממשיכה לשבש את השגרה העולמית אך בארה"ב גורמים רשמיים, משיקולים מסויימים, מייצרים את הרושם שההדבקה ומספר החולים קטן מאוד ביחס לאוכלוסייה. בדיקה מול המצב ביתר המדינות מעלה לא מעט סימני שאלה

הקורונה ממשיכה לשבש את השגרה העולמית אך בארה"ב גורמים רישמיים יוצרים את הרושם שההדבקה ומספר החולים קטן מאוד ביחס לאוכלוסייה. האם באמת המחלה המיסתורית פסחה במימדיה על המדינה המתויירת ביותר בעולם? נראה שלא.

חישוב פשוט של הנתונים בשאר חבלי תבל יוביל למספר נשאים וחולים גדול משמעותית בארה"ב. ההתפשטות בארה"ב סמוייה ולא מבוקרת בשום צורה רצינית עד כה, לכן המספרים לא משקפים את המציאות. מניין המתים עומד כעת על 19, אך ישנם כ-23 מקרי מוות שעדיין לא פוענחו באופן רשמי.

המספרים: גורמים רישמיים בארה"ב מדווחים על קצת מעל 500 מקרי הידבקות (נכון ליום ראשון). בישראל לשם השוואה, ישנם כיום כ-80,000 אנשים בבידוד, ובערך כ-40 חולים שאותרו. בארץ הפנימו מהר מאוד את פוטנציאל ההידבקות והורו יחסית במהירות על בידודים ממושכים וסגירת שערי המדינה בפני תיירים מארצות שבהם אחוז ההדבקות במגיפה גבוהה.

לשם השוואה, מספר הטיסות מאירופה לישראל לפני הופעת המגיפה וסגירת השערים עמד על כ-130 טיסות יומיות. מספר הטיסות היומיות כעת מאירופה לארה"ב עומד על כ-2,500, רובם לערים הגדולות כמו ניו יורק, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, שיקגו ומיאמי. נוסיף כי ארה"ב לא סגרה את שעריה באופן מוחלט בפני השבים מיעדים במזרח הרחוק ומספר הטיסות עמד עד לא מזמן על 400 ביממה.

בישראל ובמדינות אחרות בעולם, החלה ההתפשטות בעקבות נשאים שהפיצו את המחלה לאחר שביקרו באזורים נגועים במזרח, וכשבועיים לאחר מכן, כבר הופצה המגיפה מאזורים אחרים כמו אירופה, בהם לא היה חשש ממשי להפצה.

אם נחשב באותו האופן את מספר התיירים והחוזרים לנמלי התעופה של ארה"ב ממדינות אלו, נגלה שבאופן יחסי למספר התושבים בישראל, כמות האמריקנים שהיו צריכים להיות בבידוד היום עומדת על כ-3.2 מיליון, וכמות החולים לפי חישוב זה עומדת על 1480.

זאת כאמור בהשוואה לישראל, שם ננקטו צעדים דרסטיים למניעת ההפצה של המחלה. אם לפי אותה יחסיות נשווה את איטליה לארה"ב, כמות האנשים שאמורים להיות בבידוד או החולים – גדולה באופן הרבה יותר משמעותי.

אם כן, מה להערכתי המצב באמת? ברור שהגורם הכלכלי הינו המשפיע ביותר והוביל את הרשויות המקומיות להתעלם ולהנמיך את רמת המתח במדינה. בארה"ב כמו בארה"ב, הכלכלה היא מעל לכל. ההיסטוריה הוכיחה כמה כוח היוו החלטות כלכליות על מלחמות, פוליטיקה ובחירות וכו'.

בשנת בחירות, הפגיעה בכלכלה יכולה להכריע גורלות. את מחיר ההשתקה, עלולה ארה"ב לשלם כפליים בעוד מספר שבועות, בעת שמערכות הבריאות ובתי החולים בערים הגדולות יוצפו בחולים. בשלב כזה תיווצר היסטריה רחבה שתגרום לשיתוק אזורים עצומים במדינה ולפגיעה משמעותית אף יותר בכלכלה, וכמובן בחיי אדם.

מנגנון ההתעלמות בשבועות האחרונים נוצר ממספר סיבות: הסיבה הכלכלית כאמור בראש. סיבה נוספת היא חוסר היערכות מצד גורמי הבריאות, ובעקבות זאת חוסר מעקב אחר חולים חדשים ושרשרת ההידבקות. בקליפורניה היו עד לפני מספר ימים כ-3,000 ערכות בדיקה בלבד! ואפילו היום אין אף גורם רשמי שיכול לספק תשובה ברורה בנושא.

לשם השוואה, מדו"ח ארגון הבריאות העולמי עולה כי סין מייצרת 1.6 מיליון ערכות בדיקה לקורונה בשבוע. הערכה מספקת תוצאה באותו היום. רופאים בודקים נשאות לווירוס בקרב כל מי שמתלונן על חום בסין. כאן המצב שונה, כאן הרשויות לא מבצעות בדיקות וסומכות בעיקר על החלטות של אדם פרטי או רופא שמכריע האם יש לבדוק היתכנות של הוירוס.

גורם נוסף שעלול להשפיע על כמות הנדבקים הם החולים עצמם. שיטת מערכת הבריאות (ביטוח בריאות) בארה"ב מונעת מרבים לגשת ולהבדק באופן פשוט וזול. רבים יחששו מההוצאה הכלכלית הכרוכה בביצוע בדיקה של הנגיף (זאת בתקווה שיש ערכת בדיקה בנמצא), בביקור בבית חולים או במרפאה.

כך או כך, נקווה שבימים אלו רשויות הבריאות יערכו כראוי וימנעו או יצמצמו את המשבר הבריאותי והכלכלי שנראה באופק. על מנת להלחם בוירוס וההשלכות שמגיעות עם התפרצותו, יצטרכו כאן בארה"ב להעלות הילוך ולהפנים את מה שעשו מדינות אחרות בעולם על מנת להלחם במגיפה.

היום הודיעה ישראל כי היא שוקלת למנוע כניסת זרים מארה"ב ושאר העולם למדינה ולהורות לכל הישראלים ששבים משם להיכנס לבידוד, זאת על רקע העלייה הדרמטית במקרי ההידבקות. עם זאת, מאחר שלצעד עלולות להיות השלכות מדיניות וכלכליות משמעותיות, ההחלטה הופקעה ממשרד הבריאות והועברה למועצה לביטחון לאומי.

YOU MIGHT ALSO LIKE