מזכיר המדינה פומפאו הטיל ספק ב"תוכנית המאה" וטען: נערכים לסיפוח ישראלי של איו"ש
דבריו של פומפאו הודלפו מכנס שנערך בשבוע שעבר עם בכירים בקהילה היהודית, בו אמר שהממשל "הקדיש הרבה תשומת לב ותכנון" לכישלון תוכנית השלום. "השאלה היא אם נוכל ליצור מרחב של דיונים בין הצדדים", הוא הסביר. דבריו זכו לביקורת מצד מי ששימש במשך שנים רבות כשליח המיוחד למזה"ת: "הוא הסביר כיצד יעבוד עם ישראל כדי להסדיר את הסיפוח, אך לא התייחס להשפעה על הפלסטינים"

על רקע כוונת הממשל האמריקאי להציג את "תוכנית המאה", במסגרתה כביכול יוצג מתווה להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, הדיפלומט הבכיר בממשל של הנשיא טראמפ הודה שקיים חשש שהתוכנית לא תתקבל בברכה, בייחוד בקרב הפלסטינים.

פומפאו נפגש עם רה"מ נתניהו במהלך ביקור בירושלים באפריל 2018 (צילום: AFP)

מזכיר המדינה מייק פומפאו אמר לבכירים בקהילה היהודית בארצות הברית שהתוכנית עלולה "שלא להמריא", ושמשרד החוץ "הקדיש הרבה תשומת לב ותכנון" למקרה שבו הצגת התוכנית תיחשב ככישלון. "השאלה הגדולה ביותר היא האם נוכל ליצור מרחב בו יתאפשר לנהל שיחה אמיתית בנוגע להסכם", אמר פומפאו במהלך כנס של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארצות הברית (Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations) שנערך בשבוע שעבר.

מדובר בוועידה סגורה, אך דבריו של מזכיר המדינה הודלפו והגיעו לידי ה"וושינגטון פוסט", שפרסם את הממצאים במהלך יום ראשון. "שאלת השאלות היא האם נגיע למצב שבו נוכל לנהל משא ומתן", חזר והדגיש פומפאו.

הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה פומפאו, במהלך ישיבת הקבינט (צילום: Getty Images)

לדבריו של מזכיר המדינה, הממשלה האמריקאית נערכת למספר רב של תרחישים שעלולים לטרפד את העסקה, לרבות האפשרות שממשלת נתניהו תבקש להחיל את חוקי ישראל על איו"ש, צעד שייתפס בעולם כדה-פקטו סיפוח של יהודה ושומרון. כזכור, פומפאו טרם מונה לתפקיד כאשר ארצות הברית העבירה את השגרירות שלה בישראל מתל אביב לירושלים, אולם רבים טוענים שהוא והיועץ לביטחון לאומי בולטון הם שניים מהבכירים בממשל שדחפו את הנשיא טראמפ להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן.

על אף העובדה שעל שולחנו של ג'ארד קושנר הונח התיק הישראלי-פלסטיני, מזכיר המדינה מעורב בתהליך ומעורה בפרטי "עסקת המאה". במהלך הכנס שנערך בשבוע שעבר, פומפאו טען שהוא יכול להבין מדוע רבים בעולם סבורים שהתוכנית תצודד יותר עם ישראל, בייחוד על רקע מעבר השגרירות וההכרה בריבונות בגולן. 

"אני מבין לחלוטין למה אנשים חושבים שהעסקה הזו תמצא חן רק בעיני הישראלים. אני מבין את הרושם שמוביל לזה, אבל כמו שאמרתי, אני מקווה שכולם יתנו לדיון להתקיים ולפרטים הקטנים של העסקה לחלחל", אמר פומפאו.

רה"מ נתניהו ומזכיר המדינה פומפאו במהלך פגישתם בירושלים (צילום: StateDept@)

העובדה שפומפאו הודה ש"תוכנית המאה" עשויה להיות חד צדדית הפתיעה רבים, ואולי אפילו את פומפאו עצמו שלא אם התכוון לומר את זה. את דבריו הוא סיים כאשר אמר שהוא "מאמין שבסופו של דבר כל הצדדים ימצאו משהו שהם שונאים בתוכנית".

ארון דיוויד מילר, דיפלומט בכיר אשר שימש במשך שנים רבות במתווך בין ישראל לבין מדינות ערב, הגיב בפליאה להודאת מזכיר המדינה: "זו בהחלט אמירה חריגה, בייחוד כאשר התייחס באופן ספציפי לנושא של סיפוח שטחים. הוא הסביר כיצד יעבוד עם ישראל כדי להסדיר את העניין, אך לא התייחס כלל להשפעה על הפלסטינים", הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

"הסביר כיצד להסדיר את עניין הסיפוח עם ישראל, אך לא התייחס להשפעה על הפלסטינים": דברי מזכיר המדינה זכו לביקורת מצד ארון דיוויד מילר, דיפלומט בכיר לשעבר (צילום: יוטיוב)

חשוב לציין כי דבריו של פומפאו נאמרו עוד בטרם פוזרה הכנסת באופן סופי, מהלך שכמובן משפיע על חשיפת תוכנית השלום כולה.

YOU MIGHT ALSO LIKE