טראמפ על המשבר הפוליטי בירושלים: "אנחנו לא אוהבים את זה"
הנשיא מתח ביקורת על הפוליטיקה הישראלית בשל היציאה למערכת בחירות נוספת - שמעכבת את תכנית המאה של טראמפ לשלום במזרח התיכון. "צריכים להתאפס על עצמם"

הנשיא דונלד טראמפ, שמתחיל לגלות חוסר סבלנות כלפי ישראל, אמר אתמול (ראשון) כי הוא לא שמח בנוגע לבחירות הנוספות וקרא לישראלים "להתאפס על עצמם".

טראמפ חסר סבלנות (צילום: Shutterstock)

ביום חמישי הצביעה הכנסת בירושלים על פיזורה, וסללה את הדרך לבחירות נוספות שייערכו ב-17 בספטמבר. זאת, לאחר שראש הממשלה הוותיק בנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה בזמן שהוקצה לו.

טראמפ צפוי לשמור על תמיכתו בנתניהו, שמחזיק בעמדה אחת עם הבית הלבן בכל הנוגע למשא ומתן עם הפלסטינים ובכל הנוגע לאיראן ולאיום הגרעיני הנשקף ממנה.

עם זאת, חוסר הוודאות שאופפת את הפוליטיקה הישראלית בימים האחרונים צפויה לעכב את תוכנית השלום למזרח התיכון של ממשל טראמפ, שכבר כעת מתמודדת עם חוסר אמון מצד גורמים רבים. הפלסטינים הודיעו כי הם מחרימים את יוזמת השלום של טראמפ, משום שלטענתם היא מוטה מאוד כלפי ישראל וכי היא תמנע מהם להכריז על מדינה.

"ישראל מסובכת בבחירות שלהם", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן בטרם המריא לביקורו באירופה. "הם חייבים להתאפס על עצמם. ביבי נבחר ועכשיו הם צריכים לעבור את התהליך מחדש? אנחנו לא שמחים לגבי זה".

לא רצה להעביר את השרביט לח"כ אחר. בנימין נתניהו (צילום: Shutterstock)

בשבוע שעבר באו לסיומם 42 הימים שניתנו לנתניהו כדי להרכיב ממשלה חדשה. בעקבות כשלונו, הצביעה הכנסת על פיזורה. זאת, לאחר דיונים קדחתניים בין סיעות הקואליציה בניסיון למנוע את הבחירות הנוספות.

זו הייתה הפעם הראשונה שבה תצא הכנסת למערכת בחירות נוספת - פחות מחודש מאז הושבעה. נתניהו היה מעוניין לפזר את הכנסת בשל החשש שאם יגיד לנשיא שלא הצליח לעשות זאת, ריבלין עשוי להטיל את המשימה על חבר כנסת אחר.

יו"ר הוועדה המיוחדת שדנה בפיזור הכנסת, ח"כ מיקי זוהר, הציג את החוק בפני המליאה. "אני עומד כאן היום ומציע לכם את הצעת החוק התפזרות הכנסת בקריאה שניה ושלישית. נערכנו למצב הזה בחוסר ברירה, מתוך תקווה שעדיין יחול שינוי ויימצא הדרך להקים את הממשלה. הדברים לא פשוטים".

הכנסת הצביעה על פיזורה (צילום: Shutterstock)

בעוד שחברי הקואליציה דנים בתאריך הבחירות הבאות, באופוזיציה תקפו את נתניהו. "‏הליכה לבחירות רק כי ביבי נכשל בהקמת ממשלה זאת גניבה דמוקרטית", צייץ יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, "יש רוב לחוק הגיוס אם נתניהו לא היה קשור בשלשלאות לאדמו"ר מגור. הדבר ההגון והנכון לעשות זה להטיל על בני גנץ את האפשרות להקים ממשלה. כל דבר אחר זה מעשה רמייה פוליטי ודמוקרטי חסר תקדים".

בכל התסבוכת הזאת, גם בקואליציה יש מי שמטיח ביקורת זה בזה. "מי שמונע הקמת ממשלה הן הסיעות החרדיות שמתעקשות לתקוע אצבע בעיני הציבור שמשרת ועושה מילואים", אמר ח"כ ישראל פורר מישראל ביתנו, "החוק מקובל עליהן. הפשרה לפיה לא יצביעו עליו היא הוגנת והטרלול שהם יוצרים בשליחת מדינת ישראל לבחירות הוא על אחריותן. אני מציע לליכוד להפנות את הלחצים לכיוונם במקום לכיוונינו".

במקביל, בליכוד מנסים לתלות את האשמה בליברמן עצמו, שהתעקש על חוק הגיוס.

YOU MIGHT ALSO LIKE