התפרצות החצבת בארה"ב: גורמי רפואה מזהירים שגם מבוגרים בטווח הסכנה
עד תחילת החודש דווח על 465 מקרים של המחלה הקטלנית בכלל המדינה. רופאה מאוניברסיטת קולומביה מסבירה: "אם כבר חלית בה, אתה לא יכול להידבק בשנית. מבוגרים בני 20 ומעלה ונשים הרות נמצאים בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר"

השיח שנוצר לאחרונה סביב מחלת החצבת ונושא החיסונים מתמקד בילדים ותינוקות, אך רופאים מזהירים שגם מבוגרים יכולים לחלות במחלה, שעלולה להיות קטלנית. ויתרה מכך, יש מחקרים שמוכיחים שמבוגרים הם האוכלוסייה הכי פגיעה.

שלט שהוצב בוויליאמסבורג בנוגע למחלת החצבת. בשל האוכלוסייה החרדית שגרה באזור, השלט נכתב באנגלית וביידיש (צילום: Getty Images)

למען הסר ספק, כל בן אדם יכול לחלות במחלה ללא קשר לגילו או מינו, אלא כן אותו אדם חלה בעבר במחלה (ובדיקת מעבדה איששה כי מדובר בחצבת) או לחילופין אותו אדם התחסן. "אנשים מבוגרים בהחלט יכולים לחלות בחצבת. למעשה, מבנה המחלה הוא דומה בילדים ובמבוגרים. בפועל, המחלה עלולה להיות מסוכנת יותר למבוגרים", מסבירה ד"ר מליסה סטוקוול, רופאה במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה שבניו יורק.

ב-2017 נרשמו 110 אלף מקרי מוות ברחבי העולם כתוצאה מן המחלה, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו ע"י ארגון הבריאות העולמי (WHO). ילדים מתחת לגיל 5 ובוגרים מעל גיל 20 נמצאים בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר, כך על פי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

כמות החולים בחצבת בארה"ב מדי שנה, מ-2010 ועד תחילת אפריל 2019 (צילום: המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן)

סיבוכי המחלה כוללים, לרוב, דלקת ריאות או זיהום בדרכי הנשימה. לעיתים רחוקות, למחלה ישנם סיבוכים מסוכנים יותר כמו דלקת המוח. "בוגרים מעל גיל 20, נשים הרות ובני אדם בעלי מערכת חיסונית חלשה נמצאים בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר בכל הנוגע למחלת החצבת וסיבוכיה", הסבירה ד"ר סטוקוול.

עד כה, במהלך שנת 2019 דווח על 465 מקרים של חצבת ל-CDC כאשר רובם הגיעו משכונת וויליאמסבורג ברובע ברוקלין ובה אוכלוסייה חרדית גדולה. הבעיה הפכה לכה גדולה שהרשויות בעיר נאלצו להכריז על מצב חירום, ומוקדם יותר השבוע דווח ש-"אנשים שיפרו את ההוראה שלנו להתחסן נגד חצבת יקבלו זימון ועשויים להיקנס באלף דולר לכל מקרה".

"אם כבר חלית במחלה, אתה לא יכול להידבק שוב. עם זאת, זוהי מחלה קשה שעלולה להיות קטלנית ולכן עדיף תמיד להתחסן מאשר לחלות בה", מסבירה ד"ר סטוקוול, "אנשים שחולים בחצבת בדרך כלל לא מרגישים את התסמינים עד שעובר שבוע או שבועיים. יש גם כאלה שרק מעבירים את המחלה לאחרים ולא ממש חווים את התסמינים הרגילים של החצבת, דוגמת פריחת העור".

YOU MIGHT ALSO LIKE