וורן באפט כבר לא לבד
ב-2006 התחייב גאון ההשקעות להשאיר את כל מניותיו בחברה שלו לצדקה. ב-2011 קרא במאמר בניו יורק טיימס "להפסיק לפנק את העשירים". כיום עוד ועוד מעשיריה הגדולים של ארה"ב משתכנעים: אנחנו צריכים לשלם יותר מסים

יותר ויותר מיליארדרים אמריקאים קוראים לשינויים משמעותיים בשיטה שאפשרה להם לצבור הון עצום. אם פעם וורן באפט היה היחיד בעשיריות הפותחות של רשימת פורבס שהצהיר בגלוי ובכל הזדמנות שאנשים כמוהו צריכים לשלם יותר, כיום כבר הצטרפו אליו ג'יימי דיימון, ריי דאליו, ביל גייטס ורבים אחרים.

כבר לא לבד. וורן באפט (צילום: אתר ברקשייר האת'אוויי)

בעלי ההון הללו טוענים שהקפיטליזם, בצורתו הנוכחית, פשוט לא עובד בשביל רובה המכריע של ארצות הברית. חלק מההצעות שלהם לתיקון המצב כולל מסים גבוהים יותר. ענק תחום קרנות הגידור ריי דאליו הוא האחרון שיוצא נגד השיטה הכלכלית הנוכחית. בראיון היום (שני) אמר מייסד קרן ברידג'ווטר לרשת CNBC כי אף שאין צורך להרוס את הקפיטליזם, הוא חייב להציע הזדמנות שווה - דבר שדאליו הדגיש שהוא עצמו קיבל באמצעות החינוך הציבורי.

"אני קפיטליסט. אני קפיטליסט מקצועי. השיטה הזו עבדה בשבילי", אמר דאליו בראיון. "לא היה לי כלום והשגתי משהו באמצעות השיטה הקפיטליסטית". אולם הנושא שמדאיג אילי הון ופוליטיקאים כאחד הוא פער ההכנסה ההולך ומתרחב.

אי השוויון בין עשירים לעניים באמריקה גדול כפי שהיה בשיא השפל הגדול בשנות השלושים, ציין דאליו במאמר שפירסם ברשת בשבוע שעבר. העושר המוחזק בידי האחוז העליון של האוכלוסייה גדול כעת מעושרם של 90 האחוזים התחתונים. דאליו כינה את אי-השוויון ההולך וגדל, ואת היעדר ההשקעה בחינוך ציבורי, "סכנה קיומית לארה"ב". הוא ואשתו הכריזו השבוע על מענק של 100 מיליון דולר לחינוך ציבורי במדינת קונטיקט.

לקחת יותר מהשכבה העליונה - אבל באופן שלא יפגע בתפוקה. איש קרנות הגידור המצליח ריי דאליו (צילום: CNBC)

בין הצעותיו מנה דאליו "לקיחת יותר מהשכבה העליונה באמצעות מסים שיתוכננו כך שלא ישבשו את התפוקה הכלכלית". הוא קרא גם להרחיב את השותפויות בין המגזר הפרטי לציבורי, ובראיון ל"60 דקות" ברשת CBS תמך במפורש בהעלאת מסים על העשירים. אולם הדבר החשוב מכל, לדבריו, הוא "לקחת את המסים האלה ולהשתמש בהם באופן יצרני".

פאילו ג'יימי דיימון, נער הפוסטר לרדיפת בצע חסרת מעצורים בוול סטריט בעיני רבים, מתוסכל מפער ההכנסות. במכתב לבעלי המניות בשבוע שעבר מנה יו"ר בנק ג'יי. פי. מורגן צ'ייס שורה של בעיות מהן סובלים רוב האמריקאים. בין הפתרונות שהציע היה תוספת מסים לאחוזון העליון. "אם זה יקרה, על העשירים לזכור שאם נשפר את החברה ואת הכלכלה שלנו, הם יהיו בין המרוויחים העיקריים בפועל", כתב.

יו"ר קרן ההשקעות המצליחה בעולם, ברקשייר האת'אוויי - מקום 3 ברשימת עשירי העולם של פורבס ל-2019 - הוא כאמור תומך ותיק במיסוי מוגבר של העשירים ביותר. ב-2006 התחייב "האורקל מאומהה" להוריש בבוא יומו את כל מניותיו בקרן ההשקעות האדירה שבנה למטרות צדקה (לילדיו הוא מתכוון להוריש משהו בסדר גודל של 10 מיליון האחד. שיסתדרו).

באפט וביל ומלינדה גייטס יצאו בפנייה פומבית למאות מהאנשים העשירים בארה"ב וביקשו מהם להתחייב להעניק לפחות מחצית מהונם לצדקה במה שכינו "התחייבות הנתינה" (The Giving Pledge). כרגע חתומים על ההתחייבות 190 בעלי הון, כולל מייסד ויו"ר פייסבוק מארק זאקרברג ויו"ר נטפליקס ריד הייסטינגס.

אפילו אחד הכרישים הנודעים לשמצה של וול סטריט מודה שדרוש שינוי - אבל אל תקראו לו סוציאליסט! (צילום: CNBC)

אולם בניגוד לדמוקרטים, המדברים בקול רם על אותם דברים זה זמן רב, ואשר לדעת רוב המשקיפים נעו שמאלה במידה לא מבוטלת, מאז מחזור הבחירות של 2016, בכל הנוגע לסוגיות כלכליות, המיליארדרים ממהרים לנער מעליהם כל בדל שיוך למלה "סוציאליזם".

במכתבו לבעלי המניות לשנת 2019, שנשלח אליהם יחד עם הדו"ח השנתי של הבנק לשנה הקודמת, אמר דיימון כי "סוציאליזם בהכרח מוביל לקיפאון, שחיתות ולעתים קרובות חמור מכך". אלא שאיש מן המתמודדים הדמוקרטים לנשיאות - להוציא אולי את ברני סאנדרס - אינו מציע סוציאליזם. גם סאנדרס עצמו מכנה את עצמו "סוציאל-דמוקרט" - ההגדרה למדיניות הכלכלית הכללית הנוהגת ברוב אירופה המערבית והצפונית, שאף אדם רציני לא יכנה אותן "סוציאליסטיות".

גם דיימון עצמו שואף לדרך ביניים. , "אני לא בעד קפיטיזם נטול רגולציה ורסן, כולם-נגד-כולם", כתב למשקיעיו. אולם "סוציאליזם יהיה אסון לארצנו כפי שהיה בכל מקום בו נוסה. אל לנו לשכוח שחופש אמיתי וחופש היוזמה (קפיטליזם) קשורים במידה מסוימת באופן בל-יינתק".

YOU MIGHT ALSO LIKE