מאסק בנה את עצמו כאליל טוויטר - ועכשיו קם נחיל של ספקנים ברשת להפיל אותו
בערוץ TslaQ$ בטוויטר תוכלו למצוא ניתוחים מלומדים מכל הסוגים שיסבירו לכם למה המספרים שטסלה מפרסמת הם בלוף וכדאי להיפטר מהמניה. זהו פרק חדש באמנות הבורסאית המכונה "מכירה בשורט"

ביום חמים בחודש מרץ האחרון טס אדם המכנה את עצמו "מאשין פלאנט" במטוס ססנה חד-מנועי מעל צפון קליפורניה. הוא משייט בגובה 1,500 רגל לעבר מגרש ענק המוחכר ליצרנית הרכב החשמלי טסלה. משימתו: לפוצץ את הבועה של טסלה, ולעשות קצת כסף על הדרך.

ב-2017, מאסק הבטיח 10 אלפים חתיכות בשבוע עד סוף 2018. ברבעון השני של 2019, הוא עדיין מתקשה לעמוד בחצי מזה (צילום: גטי)

מה שהוא רואה היום גורם לעיניו להיפער בתדהמה: יותר מ-100 משאיות טריילר להובלת מכוניות, מהסוג שרואים בכביש המהיר, מובילות כל אחת מספר רב של רכבים חדשים לדילרים. הם מסודרים בטורים מדויקים. ריקים. דוממים. "עשרה ימים לסוף הרבעון, והם פשוט יושבים שם", אומר "מאשין פלאנט" לראס מיצ'ל, כתב הלוס אנג'לס טיימס, בעודו מאמץ את מבטו כלפי מטה, אל הנוף שמחוץ לעיירה לת'רופ.

טסלה קנתה את הטריילרים האלה כדי לסייע במה שהמנכ"ל אילון מאסק טען שיהיה גל חסר תקדים של משלוחי רכבים מן החברה שלו לסוכנויות במרץ. אולם עבור מאשין פלאנט - זה הכינוי שלו בטוויטר - המחזה הנפרש לעיניו רק מאשר את חשדו, לפיו יש המון מגרשים בכל רחבי ארה"ב, וכולם מלאים במכוניות טסלה שלא נמכרו (והוא ואחרים טוענים שספרו 52 אתרים כאלה סך הכל).

מאישן פלאנט הוא בין הבולטים בקבוצת ה"שורט סלרס" של טסלה - אלה שמוכרים מניות של טסלה שבהן הם עדיין לא מחזיקים פיזית, מתוך אמונה שבהגיע מועד הפירעון שער המניה יירד, וכך ירוויחו את הפער בין המחיר בו מכרו את המניה מראש למחיר בו קנו אותה בפועל ברגע האחרון.

המשקיעים הללו מאמינים כי המגרשים המלאים בדרכי "דגם 3", וגם דגמי X ו-S, מראים כי טסלה הגיעה לצוק מבחינת הדרישה לכלי הרכב שלה. כששאר העולם יודה לבסוף שימיו של התאגיד כחברה מהירת-צמיחה ספורים, הם אומרים, מחיר המניה יתרסק - ויוביל לרווחים עצומים עבור אלה, כמו מאשין פלאנט, שהימרו בגדול על התיאוריה שמחיר המניה הנוכחי של טסלה הוא מנופח במידה שערורייתית.

יפיוף, ידידותי לסביבה כמובן - אבל כמה מגיעים לידי רוכשים? (צילום: טסלה)

זוכרים את הסרט "מכונת הכסף", שמסביר איך הכלכלה העולמית התרסקה ב-2008 ואיך קומץ משקיעים חכמים, שהבינו את הפגם הקטלני בחגיגת הסאבפריים, הימרו שהיא תתמוטט - ועשו מיליארדים בזמן שהפנסיות שלכם הצטמקו בחצי כי הן היו בידי הטיפשים? אז כזה, רק בקטן יותר - אבל מספיק גדול שזה יהיה שווה גיחות במטוסים ושלל הוצאות אחרות.

ימי הטקטיקה המכונה "מכירה בשורט" ארוכה בדיוק, אבל בדיוק כימי קיומן של בורסות לניירות ערך. במקום שבו מהמרים שחברות יצליחו, בלתי נמנע שיהיו גם מי שיהמרו שחברה כזו או אחרת דווקא תיכשל - ואז ינסו לגרום לזה לקרות כדי לגרום להימור שלהם להשתלם. מוכרים בשורט נודעים לשמצה בעולם ההון משום שהם "חופרים אחר לכלוך" על חברות. יש סיפור לפיו נפוליאון הגדיר אותם "אויבי המדינה". יש המאשימים משקיעים שמכרו בשורט באחריות לקריסת הבורסה העצומה של 1929 (זו שבעקבותיה בא כמעט עשור של שפל גדול).

כמו כל הימור בבורסה, יש לטקטיקה הזו סיפורי הצלחה וסיפורי אזהרה. ג'ים צ'אנוס מכר את אנרון בשורט והתעשר מאד כשהתברר שחברת האנרגיה אינה אלא הונאת חשבונאות מורכבת. ביל אקמן טען שהרבלייף היא תוכנית פירמידה שסופה להתמוטט. פירמידה או לא - הרבלייף עדיין בביזנס ולאקמן יש הרבה פחות כסף מפעם.

אבל המלחמה נגד טסלה היא ייחודית. מאסק השתמש בטוויטר כדי לטפח קהל מעריצים בעל סממני כת מסוימים, הרואים בו מהפכן ואפילו סוג של נביא טכנולוגי. בהתאם לכך, גם האויב של גיבור העל מאסק הוא נחיל של משתמשי מדיה חברתית, ברובם בעלי שמות בדויים ותמונות פרופיל יצירתיות.

זוכרים? עולם שלם השקיע בבולשיט שצריך היה להיות ברור שהוא בולשיט, ובסוף כמה חוכמולוגים הרוויחו מזה מיליארדים? 

טסלה טוענת שאין כל מסתורין בנוגע למגרשים המלאים במכוניות - אלה נקודות חלוקה ליעד הסופי ללקוחות. אשר לטריילרים הריקים, אומרת דוברת מטעם החברה, "לא כל נושאות הרכבים שלנו יהיו בשימוש בכל רגע נתון. חלקן עשויות להיות בטיפול ותיקון".

מאשין פלאנט וחבריו מתקשרים דרך ההאשטג TslaQ$ - וזה דורש הסבר קצר: Tsla$ הוא הסמל הבורסאי של מניית טסלה. האות Q משמשת בלשון ניירות הערך לציין חברה בפשיטת רגל. יש להבהיר: טסלה אינה בפשיטת רגל ולפחות כרגע אינה נראית על סף מצב כזה. מה שטסלה כן, זו חברה בשורט רציני מאד. מתוך 173 מיליון מניות, כ-17% מוחזקים על ידי מוכרים בשורט.

הערוץ, שאת שמו הוגים "טסלה-קיו", הפך לפלטפורמת מחקר מניה בשיטת חוכמת ההמונים. התורמים למלאכה מחלקים ביניהם את מטלות המחקר בהתאם לתחומי עניין אישי ויכולת, ואיש אינו מופקד על השאר. חלקם משתמשים במאגרי מידע מסחריים כדי לעקוב אחר ספינות עמוסות ברכבי טסלה בדרכם מסן פרנסיסקו לאירופה ולסין.

אחרים מומחים בליסינג של רכב או באגרות חוב סחירות. חלקם מוצאים ומשתפים תלונות של לקוחות על האיכות והשירות של טסלה. תורם אחד למאמץ, בעל הכינוי ההולם TeslaCharts@, מלקט מידע ויוצר אינפוגרפיקות של של דו"חות טסלה מול ממצאי השורטיסטים ב-TslaQ$.

הגיבור, אם תרצו הקדוש המעונה של תנועת ספקני טסלה, מתראיין בנושא

ל"תנועת" TslaQ$ אין מנהיג, אבל יש לה גיבור. שמו לורנס פוסי, עורך דין ומנהל כספים מניו יורק. פוסי תרם מידע לתנועת ספקני טסלה תחת כינוי בדוי - עד שמאסק חשף אותו. אבל מאסק לא הסתפק בכך: הוא התקשר למעסיקו של פוסי להתלונן ולאיים בתביעת דיבה, ופירסם לא רק את שמו אלא את מספר הטלפון של פוסי ועודד את "התקשורת" (ובעצם את קהל מעריציו) להתקשר למעסיקו של פוסי ולהטרידו.

פוסי מחק את חשבון הטוויטר שלו והפסיק לכתוב בניוזלטר בו שטח את דעותיו בנוגע לבייבי של מאסק, אבל תנועת הספקנים רק הולכת וגדלה, ורבים בתעשייה מתייחסים ברצינות לממצאים של חוקרי הערוץ המתנדבים, המושקעים (תרתי-משמע) והנלהבים - שרובם המכריע מקפידים להישאר מאחורי מעטה האלמוניות של הרשת, לאור מה שקרה לפוסי. 

ביל המפטון, בכיר ותיק בתעשיית הרכב בדטרויט שמוציא לאור את "אוטוביט דיילי", ניוזלטר מוביל בתחום, אומר ששיטות האחסון של טסלה "חריגות במידה קיצונית". לטסלה אין דילרים (סוכנויות) מסורתיים, שמגרשיהם מלאים ברכבי פורד, או הונדה, או שבי שרק ממתינים ללקוחות שייכנסו, יחתמו על המסמכים וייסעו הביתה ברכב החדש.

"מכוניות לא אמורות לשבת באחסון כל-כך הרבה זמן בשום מצב" ׁ(צילום: Youtube)

המפטון מסכים שזה יכול להסביר את תפזורת מגרשי הרכב של טסלה, אולם "מכוניות לא אמורות לשבת באחסון כל-כך הרבה זמן בשום מצב", הוא אומר - אלא אם יש לך יותר מדי מכוניות (ופחות מדי מי שיקנה אותם).

ספקני טסלה מונים שורה ארוכה של גוזמאות ותחזיות מטעות של מאסק כדי לבסס את עמדתם: ב-2017 הוא אמר לאנליסטים בוול סטריט שלא צריך להיות להם "שום ספק שהוא", שטסלה תגיע לרמת ייצור של 10,000 מכוניות בשבוע עד סוף 2018. נכון להיום, החברה טרם השיגה שיעור תפוקה יציב של מחצית מכך.

או ניקח, הם אומרים, את הדגמת הפאנל הסולארי שלו ב-2016, מוצר שהיה אמור לחולל מהפכה בשוק האנרגיה הסולארית הביתית על ידי הטמעת פאנלים סולאריים בגגות עצמם. אולם הפאנל שהחזיק מאסק בהדגמה התברר כדגם לא-פועל, וכעבור למעלה משנתיים, הטכנולוגיה עדיין לא מוכנה להפצה מסחרית - מה שלא מונע מטסלה לגבות פיקדונות עבור מסירה עתידית מידי לקוחות מלאי אמונה.

מאשין פלאנט אומר שעניינו במאסק הוא כלכלי ואישי כאחד. "אם לא היתה לי הזדמנות להרוויח מזה ולכסות את ההוצאות שלי, לא הייתי כאן", הוא אומר. "אבל הבחור הזה תוקף אותנו. צדק זה גם דבר חשוב".

YOU MIGHT ALSO LIKE