קוריאה הצפונית בונה את אתר הטילים שהשמידה, בולטון מאיים בסנקציות נוספות
בשבוע שעבר הסתיימה פגישת טראמפ-קים מוקדם מהצפוי בעקבות חוסר הסכמה על עניינים עקרוניים. כעת מתברר כי גם במהלך המפגש נעשו עבודות תשתית באתר הטילים

קוריאה הצפונית שחזרה חלק מאתר ניסוי הטילים שהחלה להרוס בשנה שעברה לאחר מפגש הפסגה הקודם בין דונלד טראמפ לקים ג'ונג און - כשברקע היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון מאיים על פיונגיאנג בסנקציות נוספות.

גם במהלך השיחות בשבוע שעבר, קוריאה הצפונית שיקמה את אתר הניסויים (אילוסטרציה: Shutterstock)

סוכנות הידיעות של קוריאה הדרומית יונחאפ, ושני צוותי חשיבה אמריקניים דיווחו אתמול (שלישי) כי השכנה מצפון החלה בעבודות שיקום באתר שיגור הלווינים סוחא, אפילו בזמן פגישת הפסגה השנייה שנערכה בין שני המנהיגים בשבוע שעבר בהנוי.

הוועידה הסתיימה מוקדם מהמתוכנן בשל חילוקי דעות על תכנית הגרעין של פיונגיאנג והסרת הסנקציות של ארצות הברית עליה.

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון, אמר לרשת פוקס אמש כי אחרי הפגישה בויאטנם, וושינגטון יכולה לראות בדיוק האם פיוניאנג מחויבת לפירוק הנשק הגרעיני. "אם הם לא מוכנים לעשות זאת, אז אני חושב שלנשיא טראמפ יש עמדה ברורה בנושא.. הם לא יזכו להקלה בסנקציות הכלכליות הקשות שהוטלו עליהם, ואנחנו נשקול אף להחמיר אותן".

במקביל, שני סנטורים אמריקנים רוצים להגביר את הלחץ על הדיקטטוריה האסייתית. השניים הגישו אתמול הצעת חוק שקוראת להטיל סנקציות על כל בנק שעושה עסקים עם פיונגיאנג.

טראמפ וקים במהלך הפגישה בשבוע שעבר. הצדדים לא הסכימו על עניינים עקרוניים (צילום: AP)

שר החוץ מייק פומפאו אמר שלשום כי הוא מקווה שמשלחת אמריקנית תגיע בשבועות הקרובים לקוריאה הצפונית. עם זאת, הדברים האחרונים של בולטון, כמו גם ההתפתחויות האחרונות באתר שיגור הטילים עשוי לגרום למשוכה חדשה ביחסים בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית.

תמונות לווין שפורסמו על ידי גוף אמריקני שעוסק בקוריאה הצפונית גילו כי מבנים באתר הניסויים נבנו מחדש בין אמצע החודש שעבר ועד תחילת החודש. כך אמרה ג'ני טאון, עורכת בפועל של הארגון ואנליסטית.

גם המרכז לאסטרטגיה ולימודים בינלאומיים פרסם דוח עם צילומי לווין עדכניים. הדוח הזה גם מגיע למסקנה כי קוריאה הצפונית "בונה מחדש במהירות" את האתר.

בשבוע שעבר הסתיים המפגש בין טראמפ לקים מוקדם מהצפוי לאחר ששני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכם בשל חוסר הסכמה על הסנקציות שוושינגטון הטילה על הדיקטטורה. "לפעמים פשוט צריך ללכת", הסביר טראמפ, והוסיף כי ישנה טיוטת הסכם מוכנה "שרק מחכה לחתימות". הנשיא טראמפ הוסיף כי "אני מעדיף לעשות את הדבר הנכון מאשר לעשות דברים מהר. אנחנו נמצאים במקום לעשות משהו מאוד מיוחד".

טראמפ וקים בסעודה רשמית בשבוע שעבר (צילום: AP)

שעות ספורות לאחר ששני הצדדים נראו אופטימיים בנוגע לחתימה על הסכם, השיירות של טראמפ ושל קים עזבו במהירות את המלון שבו נערכה הפגישה במרכז האנוי, ויאטנם. ארוחת הצהריים שהייתה מתוכננת לשתי הפמליות בוטלה וכך גם טקס החתימה על ההסכם. טראמפ המריא חזרה לוושינגטון שעתיים לפני המתוכנן.

מפלת השיחות התרחשה אחרי שטראמפ וקים נראו מוכנים להתקדם לשלב הבא בדרך לנורמליזציה ביחסי שתי המדינות, שעדיין נמצאות במצב מלחמה רשמי מאז מלחמת קוריאה בשנות החמישים. בתחילה נראה שטראמפ מוכן להקל את הלחץ על פיונגיאנג, כשהוא מתרחק מהדברים הבוטים שאמר על קוריאה הצפונית בעבר, ואף אמר שהוא מעוניין ב"הסכם אמיתי" על פני הסכם מהיר. קים, מצדו, הביע נכונות לפרק את ארצו מארסנל הגרעין שברשותה. כאשר נשאר אם הוא מוכן למהלך הזה, ענה בפשטות: "אם לא הייתי מוכן לעשות זאת, לא הייתי כאן עכשיו".

YOU MIGHT ALSO LIKE