פחות משבע שנות מאסר לשוטר שהורשע ברצח צעיר בשיקגו
יום לאחר שעמיתיו זוכו מאישומי קשירת קשר לטיוח המעשה, נידון ג'ייסון ואן דייק ל-81 חודשי מאסר בעקבות מותו של לקוואן מקדונלד באוקטובר 2014. התובע במשפט: "הצדק נעשה"

השוטר לשעבר ג'ייסון ואן דייק נידון לשש שנים ותשעה חודשים בכלא, בעקבות מותו של הצעיר לקוואן מקדונלד בו ירה בשיקגו לפני יותר מארבע שנים.

טוען כי חשש לחייו. ג'ייסון ואן דייק (צילום: AP)

ואן דייק הורשע באוקטובר באחרון ברצח מדרגה שנייה ו-16 סעיפים של תקיפה אלימה באמצעות נשק, אחד על כל כדור שירה במהלך התקרית שאירעה באוקטובר 2014. הירי ותיעוד הוידיאו שלו שהופץ עוררו מחאות נרחבות ברחבי שיקגו ולאחר מכן בארצות הברית כולה, כחלק מהשיח הציבורי המתמשך על אלימות שוטרים כלפי צעירים שחורים. הוא היה לשוטר הראשון מאז 1980 שמואשם ברצח מדרגה ראשונה בשיקגו.

התובע המיוחד ג'ו מקמאהון אמר שהצדק נעשה: "זהו גזר דין משמעותי", אמר מקמאהון לעיתונאים, אף שהוא ביקש מבית המשפט לגזור על ואן דייק 18 שנות מאסר בגין סעיפי התקיפה. "הצוות שלי ואני מרוצים שהשגנו את מטרת הצדק שלנו ושהצלחנו להטיל על ואן דייק את האחריות למעשיו".

סנגורו של ואן דייק, דארן או'בריאן, ביקש מבית המשפט לגזור על לקוחו עונש רק בגין ההרשעה ברצח ולא בגין התקיפה, שכן סעיפי התקיפה מתייחסים לאותן יריות שגרמו את הרצח – כלומר מדובר בעצם בענישה כפולה על אותו מעשה. או'בריאן לא נקבע במספרים אולם בדיווחים קודמים של רשת CNN נמסר כי ההגנה של ואן דייק ביקשה לא יותר משש שנות מאסר בגין התקיפה.

סרטון הירי בלקוואן מקדונלד (צילום: משטרת שיקגו)

בקבלו את הזכות הדיבור בפני בית המשפט, ציין ואן דייק כי הוא חשש לחייו. "אף אחד לא רוצה לקחת חיים של מישהו אחר, אפילו לא בשביל להגן על שלו". לדבריו הוא מתפלל על נשמתו של מקדונלד מדי יום.

גזר הדין של ואן דייק ניתן יום לאחר ששלושה מעמיתיו במשטרת שיקגו זוכו מהאשמות לפיהן זייפו דוחות משטרה כדי לחפות עליו. התיק עורר הדים רבים בדבר "קוד השתיקה" של משטרת שיקגו. ההחלטה לזכות את השלושה – כולם, בדומה לואן דייק, לבנים – זכתה לביקורת רבה מצד בני משפחתו של מקדונלד ופעילי זכויות אדם.

YOU MIGHT ALSO LIKE