בניסיון להציל את הסכם הגרעין ולהסיר את הסנקציות: המעצמות ייפגשו בשבוע הבא בווינה ויציעו לאיראן הסכם חדש
לפי הדיווח, גרמניה, בריטניה, צרפת, סין ורוסיה יציעו לאיראן מיליארדי דולרים תמורת השהיית תכנית הטילים הבליסטיים שלה והפסקת תמיכתה בארגוני טרור. המטרה: הסרת הסנקציות האמריקאיות

בניסיון להציל את הסכם הגרעין עם איראן לאחר פרישת ארה"ב, ייפגשו השבוע בווינה, בירת אוסטריה, דיפלומטים מגרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה. כך דיווח היום העיתון הגרמני "די וולט". בפגישות, שייערכו בעיר בה נחתם הסכם הגרעין ב-2015, לא צפויים להשתתף נציגים מאיראן או מארה"ב. על פי הדיווח, המדינות יציעו לאיראן סיוע כספי של מיליארדי דולרים בתמורה להשהיית תכנית פיתוח הטילים הבליסטיים שלה והפסקת תמיכתה בארגוני טרור במזרח התיכון. 


קנצלרית גרמניה מרקל, ראש ממשלת בריטניה מיי ונשיא צרפת מקרון. "ההסכם לא מושלם אבל צריך לדבוק בו". צילום: רויטרס


בכיר באיחוד האירופי אמר לעיתון כי הדבר עשוי לשכנע את ארצות הברית להסיר את הסנקציות שהטילה על הרפובליקה האסלאמית עם יציאתה מהסכם הגרעין. כזכור, ביום חמישי נפגשו מנהיגי האיחוד האירופי בבולגריה לדיון בדרכים לשמר את הסכם הגרעין. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי "כולם באיחוד האירופי חולקים את העמדה שלפיה ההסכם הזה אינו מושלם, אבל בכל זאת עלינו לדבוק בו ולהמשיך לנהל משא ומתן עם איראן בנוגע לנושאים אחרים, כגון תכנית הטילים הבליסטיים".

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי האיחוד האירופי חייב להגן על חברות אירופיות המקיימות יחסים עם איראן, כך שלא ייפגעו מהסנקציות החדשות. כזכור, חברת הספנות מארסק וחברת האנרגיה הצרפתית טוטאל כבר הודיעו על הפסקת עסקיהן עם איראן, כדי לעמוד בתנאים שהציבה ארה"ב ולא להיפגע מהסנקציות. חברות אירופיות נוספות רמזו כי הן עשויות להפסיק את קשריהן עם איראן.


טראמפ חותם על חידוש הסנקציות נגד איראן. האירופים חוששים שחברות אירופאיות יינזקו. צילום: רויטרס


כזכור, בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 הסכימה איראן לרסן את תכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת רוב הסנקציות של המערב. אחת מהטענות העיקריות של ממשל טראמפ נגד ההסכם היא שהוא לא הביא בחשבון את תוכנית הטילים של איראן או את תמיכתה בארגוני טרור במזרח התיכון. לפי העיתון הגרמני, גיבוש הסכם חדש, שישמר את ההגבלות על תכנית הגרעין אך גם ירסן את תכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית ואת מעורבותה במזרח התיכון, עשוי לשכנע את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להסיר את הסנקציות שארצו הטילה על איראן. 

YOU MIGHT ALSO LIKE