נכנע ללחצים: מושל קליפורניה ישתף פעולה עם ממשל טראמפ במדיניות הגנת הגבולות
לאחר קרב עיקש מול נציגי הממשל ובראשם הנשיא, הסכים ג'רי בראון להצבת אנשי המשמר הלאומי אך הדגיש שלא יאכוף חוקי הגירה פדרליים והוסיף כי "לא ינתן סיוע לבניית חומה ומעצר נשים וילדים". קליפורניה היא המדינה האחרונה לה יש גבול עם מקסיקו שהסכימה לקבלת התקציב לגיוס כוחות המשמר הלאומי

מושל קליפורניה ג'רי בראון הסכים אמש, לקבל כסף פדרלי, אך לא לבצע את הצווים הנשיאותיים של הנשיא דונאלד טראמפ במלואם, בכל האמור בגיוס והפעלה של 400 אנשי המשמר הלאומי האמריקאי, המיועדים להיות מוצבים במספר מקומות ברחבי המדינה. בראון הדגיש כי הוא מתנגד לכך, שכל לובש מדים בשרות המדינה והמוצב ליד הגבול, יעסוק באכיפת החוקים הפדרלים נגד הגירה.
"המימון שלכם לגיוס כוח אדם מאפשר למשמר הלאומי לעשות את מה שהוא עושה באופן הטוב ביותר: לסייע במבצעים המיועדים לטפל בכנופיות עבריינים ברחבי המדינה, סוחרים בבני אדם וסוחרים בכלי נשק אסורים ומבריחי סמים לאורך הגבול, לאורך החוף וברחבי המדינה," כתב בראון במכתב לכריסטין נילסן מזכיר המשרד לבטחון המולדת ולשר ההגנה ג'ימס נ. מאטיס.


מושל קליפורניה, ג'רי בראון

בראון היה המושל האחרון מבין מושלי המדינות הסמוכות לגבול, להענות לבקשתו של הנשיא טראמפ לתגבר את הנוכחות ליד הגבול. במכתבו הוא ציין, כי בכוונתו להיות ברור כ"בדולח" לגבי מה שהוא נכון לספק במסגרת דרישת הנשיא."זו לא תהיה משימה של בניית חומה חדשה", כתב בראון. "זו לא תהיה משימה שבה מכתרים נשים וילדים, או עוצרים אנשים הבורחים ממדינות אלימות ומחפשים חיים טובים יותר. המשמר הלאומי של קליפורניה לא יאכוף, חוקים פדרליים בנושא ההגירה". אף שלקח לבראון זמן רב יחסית, לעומת מושלים אחרים – טקסס, ניו מכסיקו ואריזונה שכולן הציעו עזרה מוקדם יותר השבוע - להענות לדרישת הנשיא, רק שמונה ימים חלפו בין ההחלטה להענות של המושל הדמוקרטי והערת הנשיא על הצורך בביצוע חובות לאומיות, שקשורות באבטחת הגבול.

בשבוע שעבר אמר הנשיא טראמפ לכתבים, כי הממשל שלו "יגן על הגבול באמצעות הצבא", הצהרה שעוזריו שינו מאוחר יותר ואמרו במקום זאת, שהמשמר הלאומי הוא זה שיטפל בענין האבטחה בגבול ולא הצבא.
בסוף השבוע חתם מאטיס על צו המורה לשלוח עד 4,000 חיילי המשמר הלאומי ממדינות שונות לאזור הגבול, אבל הבהיר, כי הם לא אמורים להתעסק עם מהגרים העצורים ברוב המקרים על ידי משמר הגבול האמריקאי. בעת ההיא דוברו של בראון אמר, שההחלטה נמצאת עדיין בבחינה.
פחות מעשירית מהגבול של ארצות הברית עם מכסיקו, שאורכו 1,933 מייל, נמצאים בקליפורניה. ההחלטה של המושל מיום רביעי איננה מגדירה היכן בדיוק יוצבו 400 חיילי המשמר הלאומי בקטע הגבול המדובר. המאמץ שמשקיעה כיום המדינה במאבק בפשע הבינמדינתי כולל 250 חיילים, כש-55 מהם מוצבים בגבול. דוברו של בראון אמר ביום רביעי, כי ההחלטות על הצבת החיילים תתקבלנה בהתאם לצרכים כשאלה יזוהו. לא נמסרה הערכה באשר להיקף המימון, שקליפורניה תקבל כספים פדרליים, כדי לכסות את ההוצאות של גיוס החיילים הללו והצבתם. העתק של ההסכם שנחם על ידי בראון אומר, כי המבצע יסתיים ב-30 בספטמבר, אלא אם תתקבל דרישה מצד גורמים מדינתיים ופדרליים להאריך אותו.


גבול ארה"ב מקסיקו סמוך לעיר קליסק בקליפורניה


ההסכם קובע גם שהנשיא טראמפ, או המושל בראון, יכולים להביא להפסקתו בכל עת. הנשיא טראמפ הוא הנשיא השלישי ברצף בבית הלבן, המבקש סיוע של המשמר הלאומי בהגנת הגבול עם מכסיקו. הנשיא הקודם ג'ורג' וו. בוש ביקש את עזרת המדינה בגיוס 6,400 חיילים לתקופה של שנתיים, שהחלה ב-2006 ואילו הנשיא ברק אובמה אישר הצבת 1,200 חיילים ב-2010. המושל הקודם של קליפורניה ארנולד שוורצנגר אישר הפעלת אנשי המשמר הלאומי בשתי הרמות, אף שהוא התנגד בפעם אחת לדרישה של הנשיא בוש, באומרו שיש לשמור את הכוחות הללו בכוננות, למקרים של שריפות ענק, שיפרצו לאחר רעידות אדמה.

אלא שבמקרים של בוש ואובמה המצב בגבול עם מכסיקו המצב היה שונה – הם נעשו בשעה שבמקביל היה ניסיון לבצע רפורמה באמצעות הקונגרס. אנשי הממשל של הנשיא טראמפ, לעומת זאת, הצביעו על כך שבחודש שעבר חל גידול משמעותי במספרם של חוצי הגבול הלא חוקיים. אל מול אמרות אלו, קבוצות וארגונים המסייעים למהגרים טענו, שהצעדים של הנשיא נובעים יותר מחשש פוליטי, מאשר איום ומשבר אמיתי.

בראון, שבדרך כלל איננו מגיב לרטוריקה של הנשיא טראמפ, הבהיר במכתבו מיום רביעי היכן הוא ממקם את עצמו בפרשה הנוכחית. "להלן העובדות: אין שום גל מאסיבי של מהגרים הנשפך לתוך קליפורניה," כתב המושל לנילסן ומאטיס. "מספר התפיסות בגבול אשתקד היה נמוך, בדיוק כפי שהוא היה ב-50 השנים האחרונות (ו-85% מהתפיסות קרו מחוץ לגבולות קליפורניה)".

קצינת העתונות של הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס, אמרה ביום רביעי, כי הממשל שבע רצון משיתוף הפעולה מצד המושל בראון, אך לא פירטה את שנכתב במכתבו. ביחס לדברים שכתב טראמפ ב"ציוץ" בטוויטר כי: "עלינו לנעול את הגבול הדרומי שלנו", קשה לומר שמכתבו של בראון הוא סוג תמיכה מובהקת. בהשוואה אליו, המושלים של טקסס, ניו מכסיקו ואריזונה היו נלהבים הרבה יותר במאמץ שלהם לסייע בהמשך לבקשה הפדרלית.
מושל טקסס גרג הבוט הציע לשגר לא פחות מ-1,000 חיילי המשמר הלאומי, כדי לסייע במאמץ לסגור את הגבול. פקידים בכירים בקליפורניה לעומת זאת, לא מצאו סיבות רבות מדי להתלהב מתכניותיו של הנשיא בנדון, בכל האמור בבלימת ההגירה הבלתי חוקית לארצות הברית. המדינה פנתה לבית משפט פדרלי, כדי לעצור ולמנוע בניית חומה חדשה בגבול ואף פקיד בכיר רשמי לא קידם את פניו של הנשיא טראמפ בביקורו בדרום קליפורניה בחודש שעבר, כשהוא בא לבחון מקרוב אבי טיפוס של החומה ואמצעי ההגנה האחרים המיועדים לגבול. אשתקד חתם המושל בראון על חוק מדינתי, שמטרתו להגביל את אכיפת החוק המקומית שאמורה להעשות ביחד עם סוכני הגירה – חוק שממשל הנשיא טראמפ מנסה לקעקע כעת בבית המשפט.

YOU MIGHT ALSO LIKE