התרופה המפורסמת לירידה במשקל - הצילה אנשים ממוות מקורונה
מחקר גדול שהחל עוד לפני התפרצות המגפה בחן את השפעת התרופה 'וויגובי' על בני אדם - וכאשר הקורונה נכנסה לחיינו, החוקרים הופתעו לגלות קשר חיובי

אנשים שלא סובלו מסוכרת ונטלו את התרופה וויגובי לירידה במשקל, היו בסבירות נמוכה יותר למות מקורונה במהלך המגפה – כך מצא מחקר חדש וגדול.

למרות שהתרופה נגד עודף משקל לא הנגה על אנשים מפני הידבקות בנגיף, אלו שנטלו וויגובי היו ב-33% פחות סבירות למות מהקורונה מאשר אלה שנטלו פלסבו.

הממצאים הוצגו בכנס האירופאי לקרדיולוגיה (ESC) 2024 בלונדון ופורסמו בכתב העת של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה.

"היינו מעט מופתעים", אומר המחבר הראשי, בנג'מין סקיריקה, פרופסור לרפואת לב בהרווארד והמנהל לחדשנות בחטיבה לרפואת לב בבית החולים בריגהאם ונשים בבוסטון.

הממצאים פותחים דרכים חדשות לחקור איך קטגוריה זו של תרופות לירידה במשקל עשויה להועיל לאנשים, אומר ד"ר סקיריקה. וויגובי כבר ידוע כמפחית סיכון למוות ממחלות לב.

הממצאים החדשים הם מניתוח של ניסוי SELECT, שכלל למעלה מ-17,000 אנשים ותוכנן במקור לבחון את השפעת וויגובי על משברים קרדיווסקולריים כמו שבץ והתקף לב באנשים בני 45 ומעלה שסבלו מהשמנת יתר ומחלת לב אך לא מסוכרת.

המחקר מצא כי אנשים שנטלו מינון של 2.4 מ"ג של וויגובי למשך שלוש שנים הפחיתו את הסיכון להתקף לב, שבץ או מוות עקב מחלת לב ב-20% לעומת אנשים שנטלו פלסבו.

הניתוח החדש השתמש בנתונים כדי לחקור אם וויגובי הפחית את הסיכון למוות מכל סיבה, מוות שנגרם על ידי מחלת לב, ומוות שאינו קשור למחלת לב, כולל מוות מקורונה.

במהלך 3.3 השנים של המחקר, היו 833 מקרי מוות; 58 אחוזים מהם היו קשורים ללב והשאר לא.

הניסוי התחיל בערך שנה לפני תחילת מגפת הקורונה, אך כאשר היא פרצה – החוקרים הבינו מהר שיש נתונים חשובים לאסוף.

העובדה שוויגובי הפחיתה מוות שאינו קרדיווסקולרי, ובפרט מוות קשור לקורונה, הייתה בלתי צפויה, הוא אומר.

"באמת, אנחנו לא מבינים לחלוטין את המנגנון מאחורי הפחתת מקרי המוות. ייתכן שזה בגלל ירידה במשקל, אבל יותר סביר שוויגובי משפרת את הבריאות הכוללת עם השפעות חיוביות על הכליה, הכבד ואולי גם המערכת החיסונית, כך שהמשתתפים היו במקום סביר יותר לשרוד את הקורונה", אמר סקיריקה.

"הממצאים על הסיכון המופחת למקרי מוות קרדיווסקולריים הם אישור נהדר למה שהיה ברור לגבי היתרונות של ירידה במשקל לבריאות הלב", אומר ד"ר דן אזגורי, רופא הרזיה ומנתח בריאטרי בסטנפורד מדיסין בפאלו אלטו, קליפורניה, שלא היה מעורב במחקר.

הירידה בתמותה הקשורה לקורונה היא מפתיעה יותר, אך ד"ר אזגורי מאמין שהיתרונות האלה כנראה נובעים מירידה במשקל, בהתחשב בכך שהשמנה היא גורם סיכון לתוצאות גרועות של קורונה.

"אם תסתכל על הנתונים, היתרונות בהפחתת אירועים שליליים של קורונה מתרחשים יותר מאוחר, חודשים לתוך הניסוי, לאחר שאנשים התחילו לרדת במשקל. לתאי השומן יש הרבה קולטנים לנגיף הקורונה, ויש בבירור עומס גבוה יותר של הדבקות עם השמנה, אז אני חושב שהיתרונות שנראים כאן הגיוניים", הוא אומר.

YOU MIGHT ALSO LIKE