יש מי שמנצל את המלחמה בין ישראל לחמאס – כדי להגביל את חופש הביטוי
מאז טבח ה-7 באוקטובר, אחת הזכויות הבסיסיות ביותר נפגעה – ובעיקר באוניברסיטאות. דו"ח חדש מראה כי ב-20% מהמוסדות האקדמיים חופש הביטוי מוגבל באופן חד משמעי

ארבעה חודשים וחצי לטבח ה-7 באוקטובר ולגל אנטישמיות מחריד ברחבי העולם ובארצות הברית בפרט, ארגון ללא מטרות רווח טוען כי אוניברסיטאות משתמשות במלחמה בין ישראל לחמאס כתירוץ לבלום את חופש הביטוי בקמפוסים.

על פי הארגון הקרן לזכויות הביטוי של הפרט, או FIRE, חופש הביטוי בקמפוסים ירד בשנת 2023.

(צילום: Shutterstock)

בדו"ח שפורסם לאחרונה, הארגון אמר כי 20 אחוזים ממוסדות הלימוד קיבלו את הדירוג 'נורה אדומה' – המצביע על כך שלאוניברסיטאות הללו יש לפחות מדיניות אחת המגבילה באופן חד משמעי ומהותי את חופש הביטוי.

ל-65% נוספים, הדירוג של FIRE היה 'נורה צהובה', שאומרת שלמוסד הלימודים יש מדיניות המגבילה באופן כזה או אחר את חופש הביטוי, לפעמים בצורה כזו של ניסוח מעורפל שמאפשר להגביל את הזכות אשר חייבת להיות מוגנת באופן הדוק ביותר.

וכך, ההגבלות על ההתבטאות החופשית זינקו באופן חד מאז הטבח ביישובי דרום ישראל.

אלכסנדרה אוברוך, סטודנטית באונ' פרינסטון ועורכת עיתון הקמפוס The Princeton Tory, אמרה שהיא קיבלה פקודה מגורמים בכירים בקמפוס לאחר שהאחרונים קיבלו תלונות מסטודנטים פרו-פלסטינים. ההנחיה, לדבריה, היא כמעין צו איסור פרסום – שמוחל בדרך כלל רק במקרים של הטרדות מניות.

דוגמה נוספת מגיעה מאוניברסיטת טקסס, בה המנהלים הסירו את מה שמכונה שם Spirit Rock, שבו סטודנטים יכולים להצהיר הצהרות כפי העולה על רוחם. ההנחיה החדשה התקבלה לאחר שגורמים רשמיים במוסד האקדמי קבעו שהדברים שנאמרו על ידי הסטודנטים עוררו יותר מדי סערות.

YOU MIGHT ALSO LIKE