שפתיים סדוקות: למה זה קורה – ומה באמת צריך לעשות
העור בשפתיים שלנו הוא דק מאוד ורגיש במיוחד, והוא מושפע משינויים קיצוניים במזג האוויר – בעיקר כשהופך להיות קר ויבש. הנה כמה טיפים כיצד להתמודד עם התופעה המרגיזה

שפתיים יבשות וסדוקות היא תופעה מעצבנת שחוזרת על עצמה כמה פעמים בשנה, במיוחד כאשר מזג האוויר משתנה.

חום או קור קיצוניים, יחד עם אוויר יבש, שואבים את הלחות מגופנו וגורמים ליובש והתקלפות, במיוחד בשפתיים, בהן העור דק.

ד"ר כריס אדיגון, רופא עור מקרוליינה הצפונית, הסביר כי השפתיים מתייבשות עם שיבוש מחסום הלחות – שתפקידו למנוע את התאדות המים מהעור והשפתיים שלנו.

כאשר מחסום הלחות משתבש, הלחות למעשה בורחת בקלות רבה יותר. לפי ד"ר אדיגון, הרוק שלנו מורכב בין היתר מאנזימים שפוגעים במחסום הלחות, מה שאומר שכל דבר שמגביר את הרוק על השפתיים, כמו נשימה דרך הפה וליקוק תכוף של השפתיים, עלול לגרום ליובש.

(צילום: Shutterstock)

אז מה עושים?

הדרך הבסיסית והטובה ביותר להילחם ביובש, היא לשתות הרבה מים כדי לשמור על לחות הגוף שלנו. בעיקר בימים קרים, אנו נוטים לשתות פחות מים – לכן רצוי להקפיד על מספיק כוסות מים, ואפשר גם תה ללא קפאין.

לצד השתייה המרובה רצוי להשתמש בשפתון להגברת הלחות.

רופאים רבים ימליצו על וזלין, שעשוי מתרכובת אורגנית המזוקקת מנפט – אך הוא גם נטול ריח ועם סיכוי נמוך לגרום לגירויים אחרים. "הוא מחזיק את הלחות בצורה הטובה ביותר", הסבירה ד"ר כרמן קסטיליה, מומחית עור ממנהטן.

מומחים אחרים ימליצו על מוצרים צמחיים יותר, כמו שפתונים מתמצית קמומיל או אלוורה. אבל העיקר הוא, לבחור בשפתון ללא טעם וריח, בטח שלא כאלה המכילים מנטה או אלכוהול, שכן הם מייצרים קרירות על השפתיים שגורמת לתחושת רגיעה – אך לבסוף רק מחמירים את היובש.

אבל מלבד שינויי מזג אוויר, ייתכן שהביעה היא כרונית, או שהשפתיים הסדוקות נובעות מגירוי כלשהו, אלרגיה או אפילו נזק חמור מהשמש. במקרים כאלה, אמר ד"ר אדיגון, מומלץ מאוד לפנות לרופא עור שיתאים טיפול ספציפי.

YOU MIGHT ALSO LIKE