אחד מכל עשרה גברים הוא עיוור צבעים. כך תדעו אם גם אתם
ישנן רמות שונות של לקות הראייה, שאמנם לרוב אינה מהווה בעיה רפואית חמורה - אך בהחלט יכולה לבאס. לרוב נולדים עם המגבלה, אך במקרים חריגים היא יוכלה להתפתח

עיוורון צבעים יכול להיות מצב מבאס, אבל לרוב לא מדובר בבעיה רפואית חמורה, והוא בא לידי ביטוי בקושי או חוסר יכולת להבדיל בין צבעים מסוימים, בד"כ בין ירוק, אדום וכחול.

ברשתית העין, יש שני סוגי תאים שמזהים אור: קנה ומדוך. תאי המדוך נמצאים ליד מרכז הראייה שלכם, ומזהים צבע – אדום, ירוק וכחול. אז, המוח משתמש בתאים האלה כדי לקבוע באיזה צבע מדובר.

(צילום: Getty Images)

"עיוורון צבעים יכול לקרות כאשר אחד או יותר מתאי המדוך נעדרים, אינם פועלים או מזהים צבע שונה מהמציאות", אמרה נטשה הרץ, דוברת האקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים.

יש רמות שונות לעיוורון צבעים. החמור מתרחש כאשר שלושת תאי המדוך נעדרים, ובדרך כלל הכל ייראה בגווני אפור. מצב קל של המגבלה מתרחש כאשר כל שלושת המדוכים קיימים אבל אחד לא פועל כשורה.

מסתבר שגברים נמצאים בסיכון גבוה בהרבה לסבול מכך. "לפי הערכות, לאחד מכל 10 גברים יש צורה כלשהי של עיוורון צבעים. יתרה מכך, מחקרים מצביעים על כך שעיוורון צבעים נפוץ יותר בקרב גברים ממוצא צפון אירופאי", אמרה הרץ.

הרץ סיפרה כי עיוורון צבעים הוא לרוב מולד, אך יש מצבים נדירים בהם ליקוי הראייה עלול להתפתח בשלב מאוחר יותר בחיים, עקב מחלה, תקופה מסוימת או טראומה לעין.

"אם חווים שינויים באופן שבו בד"כ רואים צבעים, יש לפנות מיד לרופא עיניים", הדגישה הרץ.

התסמינים כוללים קושי מהרגיל לראות צבעים, או חוסר יכולת להבחין בין גוונים של אותם צבעים או צבעים דומים. "זה קורה בעיקר עם אדום וירוק, או כחול ואפילו צהוב".

במקרה כזה, רופא העיניים יכול לערוך בדיקה פשוטה כדי לקבוע האם יש פגם בראייה. "בבדיקה תוצג תבנית המורכבת מנקודות מרובות צבעים. אם אין לך ליקוי, תוכל לראות מספרים וצורות בין הנקודות. אם אתה כן עיוור צבעים, יהיה לך קשה למצוא את המספר או הצורה", אמרה הרץ.

YOU MIGHT ALSO LIKE