סובלת מפיגמנטציה או סימני מתיחה? הנה מדריך לכל הטיפולים שכדאי להכיר
הריון ולידה משאירות אחריהן תופעות לוואי ארוכות, ובעיקר מצבים רפואיים וקוסמטיים כמו פיגמנטציה, סימני מתיחה, סרחי עור ועוד. בדיוק בשביל זה, ריכזנו מדריך לכל הטיפולים בבעיות עור ואסתטיקה אחרי לידה

נשים אחרי לידה חוות פעמים רבות מצבים שונים הפוגעים באסתטיקה של העור - החל מפיגמנטציה, דרך נשירת שיער ועד סימני מתיחה. הנה כל מה שכדאי לדעת בנושא.



כתמי מלזמה

הופעה של כתמים חומים על הפנים באזור הלחיים, מרכז המצח, גשר האף ומעל השפה העליונה נקראית מלזמה, והיא מתרחשת עקב עלייה הורמונאלית של אסטרוגנים. הפיגמנטציה - או כפי שהיא נקראת "מסיכת הריון", אופיינית לנשים כהות, אך גם בהירות בעלות נטייה סובלות משינויים פרגמנטריים, לעתים עקב נטילת גלולות.

ברוב המקרים, נשארת מסיכת ההריון גם אחרי הלידה, עד תום ההנקה. לאחר מכן יש נסיגה של הכתמים - חלקית או מלאה. אצל כ-5% מהמקרים, במיוחד אצל הנשים הכהות יותר, נשארים הכתמים ויוצרים צורה רשתית של פיגמנט צהוב-חום. לנשים אלו מומלץ להימנע מחזרה לגלולות (אלא אם אין ברירה מבחינה רפואית), ולהשתמש בהתקן רחמי ללא הורמונים.

ככלל, מומלץ להגן על העור באופן תדיר, להימנע מחשיפה לשמש ולמרוח מסנן קרינה באופן קבוע בכל ימות השנה - מה שעוזר למנוע העמקה של הפיגמנטציה. אך יש עוד כמה שיטות לטיפול. בראש ובראשונה, לא לשפשף את העור ולהימנע משימוש בפילינג גרגירים או בליפות, הגורמים להנצחה של הפיגמנטציה בתת-העור. למרוח קרם על בסיס הידרוקינון מ-2% ומעלה, לפי חומרת הפיגמנט. את הקרם יש למרוח בערב, להתחיל בפעמיים בשבוע ולעלות בהדרגה עד חמש פעמים בשבוע. לעיתים עלולה להיווצר רגישות של העור, המתבטאת בהופעה של אדמומיות. במקרה כזה יש להפסיק את הטיפול למספר ימים. ניתן לשלב טיפולים המתבצעים באמצעות הבזקי אור (פוטורג'וביניישן) להפחתה של הפיגמנט. טיפולי חמצן יכולים להבהיר ולשפר את המצב אך לא להעלים אותו. גם שילובים עם משחות על בסיס של ויטמין C, חומצות אלפה בטה וציסטאין, שהן הכנות רוקחות המותאמות אישית על ידי רופא עור.

נשירת שיער

תופעת נשירת השיער היא תופעה שכיחה ונורמלית לאחר הלידה. אם באופן רגיל נושרות 100-80 שערות מדי יום, במהלך ההריון נושרות פחות שערות עקב ריכוז גבוה של הורמונים בגוף ואילו בתקופה שלאחר הלידה, במשך כ-6-5 חודשים, יש נשירה מוגברת של השיער, שאופיינית לכל הנשים.

לאחר הלידה, מתקיים צירוף של שני השלבים האחרונים, ומצב זה יוצר תחושה שחלה נשירת שיער מאסיבית. התהליך נמשך בדרך כלל עד 6 חודשים והמצב חוזר לנורמה. במידה ולא, יש לבדוק: אם אין מחסור במחסני הברזל, מצב של אנמיה, ירידה בוויטמין B12, שינויים בבלוטת התריס ו/או מתח קשה.

טיפול מומלץ  

לאחר בדיקות וקבלת טיפול מתאים, מומלץ לסייע על ידי תוספי תזונה, כגון אבץ, סלניום, ברזל, קומפלקס B. כמו כן, טיפול על ידי מינוקסידיל חיצוני עשוי לעזור, אמפולות לחיזוק השורשים, ובמקרים קשים יותר, שימוש בתמיסות על רקע של סטרואידים מקומיים, הגורמים לצמיחה מואצת, ולעתים בשילוב של רטין A, לפי הוראת הרופא.

סימני מתיחה

פסי מתיחה, או סטריות, מופיעים באזור הבטן, הירכיים - פנים וחוץ, העכוז והשדיים. סימני מתיחה מופיעים עקב שינויים באלסטיקה של בעור. ההריון גורם למתיחה של העור וליצירת קרעים בשכבות הסיבים, המתבטאים בפסים אדומים וברפיון של העור. התופעה משתנה מאישה אחת לשנייה.

סימני המתיחה הם לרוב חלק מנטייה גנטית, והם נפוצים מאוד כבר בגיל התבגרות תחת השפעה של הורמוני מין וצמיחה מואצת בגיל זה.

טיפול מומלץבמהלך הלידה: כדי לצמצם את נזקי המתיחה חשוב להקפיד על משקל סביר במהלך ההריון.
מומלץ לנשים להשתמש בחגורת בטן רכה, התומכת בבטן הכבדה ועוזרת לשמור על גמישות העור, וזאת למרות האופנה החושפת את הבטן ההריונית.

לאחר הלידה: מומלץ לטפל בסימני המתיחה באמצעות משחות המכילות RETIN A בריכוזים של 0.05%-0.1% יחד עם קרם לחות עדין. המטרה היא יצירה של קולגן ושיקום העור. הטיפול אורך כשישה חודשים.
ניתן לעשות גם עיסוי לימפתי מכני המבוצע בשיטת אנדרמולוגיה באמצעות מכשיר LPG, המבצע טיפול מכני ומאפשר פינוי של הנוזלים הבין-תאיים באמצעות ואקום דחיסה ויניקה. הטיפול מצריך כ-30-20 טיפולים ותוצאותיו יפות. שילובים נוספים הם גלי רדיו ואולטרסאונד המשפרים את הרשת התת עורית וממצקים את העור סרחי עור

סרחי עור, או דבלולים (פלולות), נובעים מעלייה במשקל, שינויים הורמונאליים ונטייה גנטית. לאחר הריון ניתן להסיר סרחי עור בצריבה על ידי נוזל מיוחד, או בצריבה חשמלית נקודתית.

פטרת העור

פטריות הן דיירות קבועות בגוף האדם, אך במהלך ההריון חלה עלייה בכמות הפטריות, עקב גדילה של נפח הדם והשינויים ההורמונאליים שחלים בגוף. חשוב לטפל חיצונית במטרד כדי שהמצב לא יחמיר.

עיגולים שחורים סביב העיניים

פיגמנטציה סביב העיניים היא תופעה נפוצה, לעתים משפחתית, ומוחמרת בהריון. ניתן לטפל בתופעה לאחר הלידה ולשפר את המצב, אם כי לא להעלים את הפיגמנטציה לחלוטין. 

YOU MIGHT ALSO LIKE