אבנים בכיס המרה הינה אחת התופעות השכיחות כיום, כך תוכלו למנוע אותה
התופעה הבריאותית הזו תוקפת מיליוני אנשים ברחבי העולם, ואף עלולה לגרום למצבים רפואיים לא נעימים. אך החדשות הטובות הן שבהחלט אפשר למנוע אותה, ואפילו דרך מספר צעדים די פשוטים וקלים ליישום

אבנים בכיס המרה מתאפיין ביצירת חלקיקים קשים, הידועים כאבנים, בתוך כיס המרה. גודלן של האבנים יכול לנוע מגודל של גרגר חול ועד גודל של כדור גולף, והן יכולות להוביל למגוון של תסמינים הכוללים כאבי בטן, בחילות, והקאות. כיס המרה הוא איבר קטן הממוקם מתחת לכבד ומאחסן את המרה, שהיא בעצם הנוזל העוזר בעיכול השומנים.



מחקרים מהעת האחרונה מעידים שיתכן וישנו קשר הדוק בין אבני המרה לבין מיקרוביום המעי, כולל כל המיקרואורגניזמים החיים במעי שלנו, לצד חיידקים, וירוסים ופטריות. למיקרואורגניזמים הללו ישנו תפקיד חשוב בבריאות האדם והם עוזרים בעיכול, בתפקוד מערכת החיסון, ובייצור של ויטמינים ומינרלים חשובים. פגיעה במיקרוביום המעי, כגון כזו הנגרמת על ידי דיאטה לא בריאה, שימוש באנטיביוטיקה, או גורמים נוספים, יכולה להוביל למגוון של בעיות רפואיות.

אותם מחקרים מצביעים על האפשרות ששינויים במיקרוביום המעי יכולים לתרום להתפתחות של אבנים בכיס המרה. מחקר אחד שפורסם במגזין הרפואי "גסטרואנטרולוגיה" ב-2020 מצא שלאנשים הסובלים מאבנים בכיס המרה יש הרכב שונה של מיקרוביום המעי בהשוואה לאנשים בריאים. באופן ספציפי הם מצאו ירידה בכמות של חיידקים מסויימים כמו בקטרואידיטס, ועליה בכמות של חיידקים אחרים כמו פירמיקוטס. מחקרים נוספים גם הם מצאו שוני בהרכב המיקרוביום בין נבדקים עם אבנים בכיס המרה לנבדקים בריאים.

בעוד שהמנגנון המדוייק בו השינויים בהרכב מיקרוביום המעי יכולים לתרום להתפתחות של אבנים בכיס המרה אינו מובן עדיין לחלוטין, החוקרים מעלים מספר הסברים אפשריים. לפי הסבר אחד, שינויים בהרכב מיקרוביום המעי יכולים להוביל לשינויים במטבוליזם של חומצות המרה, דבר היכול להוביל להיווצרות של אבנים בכיס המרה. לפי הסבר אחר, שינויים במיקרוביום המעי יכולים להשפיע על מערכת החיסון, ולהוביל לתהליך דלקתי ולנזק לכיס המרה ולדרכי המרה.

איך תפחיתו את הסיכון לאבנים בכיס מרה?

יותר סיבים: אחד הדברים החשובים ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לאכול דיאטה בריאה ומאוזנת, עשירה בסיבים תזונתיים המגיעים מירקות ופירות. הסיבים התזונתיים הם מקור חשוב למזון עבור החיידקים המועילים במעי, והדבר יכול להוביל למיקרוביום בריא. דבר נוסף שאתם יכולים לעשות הוא לאכול מזונות מותססים כמו כרוב כבוש, קימצ'י, ויוגורט. מזונות אלה מספקים חיידקים מועילים למערכת העיכול.

פחות אנטיביוטיקה: צעד נוסף חשוב שאתם יכולים לעשות, הוא להימנע משימוש שלא לצורך באנטיביוטיקה. אנטיביוטיקה יכולה לפגוע במאזן התקין של חיידקי המעי, והפגיעה במאזן של חיידקי המעי יכולה להוביל למחלות שונות. התייעצו עם הרופא שלכם האם באמת אתם זקוקים לאנטיביוטיקה, ואם כן, דאגו למאזן חיידקי המעי שלכם על ידי נטילת פרוביוטיקה ועל ידי אכילת אכילת המזונות שהומלצו קודם.

YOU MIGHT ALSO LIKE