שיעור יתר בגיל מבוגר: כל הסיבות האפשרויות והטיפולים שחשוב להכיר
גיליתם עוד שערה מטרידה על הסנטר, בשפם או אפילו על האוזניים? היכולת של הגוף להמשיך ולייצר שיער נשמרת כל חיים והיא מושפעת מהגיל, מהגנטיקה, מההורמונים וגם מגורמים נוספים כמו נטילת תרופות מסוימות. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות בנידון

הגיל, הגנטיקה וההורמונים ממשיכים להשפיע עלינו, ומדי פעם אנו מגלים עוד שיערה מטרידה באזור השפם, הסנטר ואפילו על האוזניים. לכן למעשה אין אפשרות להסיר שיער 'לצמיתות'. אם כך, מהם הגורמים לשיעור פתאומי בגיל מבוגר ומהן הדרכים לטפל בו? 

ראשית,  יש להבדיל ממצב של שיעור יתר, המוגדר כאשר הוא מופיע כבר בגיל צעיר באזורים שונים בגוף, כמו גב מלא שיער, העורף, המצח, הידיים וכן הלאה. אצל נערות מתבגרות, למשל, שיעור יתר נחשב כזה כאשר מופיע שיער רב על הפנים - פיאות, סנטר ושפם - על הפטמות ומסביב לטבור. בכל הנוגע לשיעור אין הגדרה אחת מוחלטת המתאימה לכולם, כיוון שחלים שינויים בין גברים ונשים ובין בני גילאים שונים. כאמור, שיעור יתר יכול להופיע גם אחרי גיל 30-25.

שיעור יתר יכול לנבוע מגורמים נוספים, הנה כמה מהם:

גלולות למניעת הריון

אצל 2% מהצעירות שנוטלות גלולות למניעת הריון, מחליפות סוג גלולה או מפסיקות את הטיפול ייגרם שיעור יתר באזור הפנים", אומרת ד"ר אלמן. "עם הפסקת הגלולות ישנה התפרצות של אקנה ושל שיעור לפרק זמן מסוים, אבל זה בהחלט עובר.

תרופות

תרופות מסוימות, כמו סטרואידים או תרופות פסיכאטריות שונות, מובילות לשינויים הורמונליים בגוף ומכאן לשיעור יתר. התרופה מינוקסידיל להצמחת שיער, למשל, החלה את חייה כתרופה ללחץ דם ורק לאחר מכן התגלה שאחת מתופעות הלוואי שלה היא הצמחת שיער בראש ולא בגוף. גם תרופות לטיפול בהגדלת הפרוסטטה עלולות לגרום לשיעור יתר בפנים ובראש.

תוספי תזונה

תוספי תזונה שונים עשויים להכיל פיטואסטרוגנים, תואמי הורמונים נשיים שעשויים לחולל שינויים במידת השיעור.

שחלות פוליציסטיות

אצל נשים הסובלות משחלות פוליציסטיות ישנה עלייה בטסטוסטרון - ומכאן גם שיעור יתר. זה יכול לקרות גם באמצע החיים. לאו דווקא משהו שנולדים איתו. זה יכול לנבוע מסטרס שגורם לשחלה הפוליציסטית להוביל לשיעור יתר, ממחלה ויראלית ששינתה את הערכים וכן הלאה. למעשה, שיעור יתר בפנים של אישה יכול לקרות בכל זמן בחיים.

איחוי עצם

שיעור יתר יכול להיות תופעת לוואי מפתיעה של איחוי עצם, כיוון שבתהליך שבו העצם מרפאת את עצמה באמצעות חומרי גדילה שונים מעודדת גם צמיחת השיער. כאשר מישהו שובר רגל או יד, לאחר הסרת הגבס הוא עשוי להבחין בשיעור יתר - זמני למרבה המזל.

גיל המעבר

בגיל שבו נגמרת הווסת אצל נשים אנחנו רואים הרבה יותר שיער בפנים, באזור הסנטר, הפאות והשפם. ברגע שהווסת נגמרת יש עלייה בהורמונים זכריים, אך רמת השיעור משתנה מאישה לאישה. דבר נוסף שרואים אצל כל הנשים הוא הופעה של שיער פלומתי לבן, שנגדו אין מה מה לעשות. אצל גברים מופיע שיעור יתר כבר בגיל 45 ומעלה, בעיקר באוזניים ועל גשר האף. זה ביטוי לשינויים הורמונליים ומטבוליים נורמליים ולא פתולוגיים.

אם כך, איך בכל זאת נפטרים מהשיער המיותר?

מאחר שאזור הפנים רגיש, חשוף ובולט, חשוב לדעת מה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהשיטות להסרת שיער. לאחר שבוחרים באחת השיטות, חשוב לפעול בהתאם להנחיות התכשיר או לבצע זאת במכון בעל רישיון ממשרד הבריאות. 

גילוח

שיטה זולה וזמינה בכל מקום וזמן, אבל חיסרון משמעותי של גילוח שיער באזור הפנים הוא היותו מעודד צמיחת שיער עבה, קשה וכהה יותר, בדומה לגילוח שיער בחלקים אחרים בגוף. הוא גורם לצמיחת זיפים שאינם אסתטיים ועשוי ליצור פצעונים או יובש בעור.

פינצטה או חוט

זו השיטה העתיקה והמסורתית להסרת שיער מהפנים. בפינצטה או בחוט ניתן לתלוש את השיער מהשורש, אולם טכניקה זו עלולה לגרום לזיהומים ולפצעים בעור. העור החלק נשמר לשבועיים עד חודש, תלוי במיקום השיער, בכמותו ובעוביו. 

שעווה

ברוב רשתות הפארם ובתי המרקחת ניתן לרכוש שעווה ורצועות, או רצועות עם שעווה מוכנה, לשימוש ביתי. לאחר חימום השעווה מורחים אותה על האזור המיועד ומסירים באמצעות הרצועות. השיטה אמנם כרוכה בכאב, אך היא מותירה את החלק למשך שבועיים עד חודש. 

מכונות להסרת שיער

כיום יש מבחר גדול של מכשירים חשמליים להסרת שיער, בהם הדור הישן של מכשיר קפיצים ספירליים התולשים את השערה, ומכשירים מהדור החדש המבוססים על דיסקיות שנלחצות על השערה. התוצאות זהות להסרת שיער בשעווה מבחינת הזמן שבו העור נשאר חלק, אבל מכשירים אלה בדרך כלל מכאיבים פחות. 

קרמים טיפוליים

מדובר בתכשירים הניתנים במרשם רופא לעיכוב צמיחת השיער על הפנים. ישנם קרמים שהוכחו קלינית כיעילים להפחתת תדירות הטיפולים להסרת שיער, והם בטוחים לשימוש ומתאימים לגוני שיער שונים. כיוון שמרכיבי הקרם מונעים את תהליך שגשוג התאים בזקיק השערה, הקרם אף תומך בטיפולים אחרים להסרת שיער ומאפשר פנים חלקות לזמן ממושך יותר.

מכשירים ביתיים

גם כאן צריך לדעת שכל הטיפולים מחלישים את זקיק השערה, אבל לא נותנים אפשרות לצמיתות. יש אזורים שנענים מהר יותר בגלל העומק האנטומי של השערה, ולא בגלל המכשיר. באזור הפנים צריך להיות זהירים יותר, גברים ונשים כאחד. בטיפול כזה צריך להימנע ממקורות חום כמו שמש, מיקרוגל ובישום כדי למנוע דלקת. 

לייזר

השיטה מתאימה לבעלי שיער עבה וכהה ועור בהיר, ולא מתאימה לסובלים ממחלות הפוגעות ביכולת העור להירפא, כמו סוכרת, וכן לנשים שמתכוונות להרות או להניק. מדובר בקרן אור המוחדרת בפיגמנט שבזקיק השערה ומעכבת את הצמיחה שלה. מספר הטיפולים הממוצע הדרוש הוא בין 10 ל-15, כתלות בסוג השיער ובמיקומו.

לסיכום, לא משנה באיזו שיטה בוחרים להסרת שיער, חשוב מאוד להיזהר מחשיפה לשמש בכל ימות השנה, ולא רק בקיץ. עדיף לבצע את הטיפולים לפני בוא הקיץ, כי אז ניתן להימנע טוב יותר מחשיפה. בעור שזוף בכל מקרה אסור לטפל, כי מסתכנים בכוויות ובכתמים.

YOU MIGHT ALSO LIKE