כמחצית מהגברים סובלים מהתופעה הבריאותית הזו, כך ניתן לטפל בה
ערמונית מוגדלת הינה תופעה שכיחה בקרב גברים המגיעים לשנות החמישים לחייהם. לצד שינוי באורח חיים, קיימים גם כמה טיפולים לבעיה, כאשר טיפול חדש מציע חזרה לשגרה מהירה וללא תופעות לוואי. הנה כל המידע שחשוב לדעת

מחצית מהגברים בני ה-50 סובלים מערמונית מוגדלת, כאשר שכיחות התופעה הולכת וגדלה ככל שמתבגרים. הבשורה הטובה היא שכיום ניתן לטפל בבעיה בשיטה חדשנית, המאפשרת החלמה מהירה, מינימום סיכונים וחשוב מכל - ללא פגיעה בתפקוד המיני.



הערמונית היא בלוטה השייכת למערכת הרבייה של הגבר. היא נמצאת מתחת לכיס השתן ומרכזה עוטף את השופכה. הגדלה שפירה היא למעשה מצב בו נפח הערמונית גדל כחלק טבעי מהתבגרות האדם, ממש כמו צמיחה של שיער שיבה. ההגדלה בנפח מצירה את השופכה אשר נמצאת במרכז הערמונית, וכתוצאה מכך יש קושי בהטלת שתן. שכיחות הבעיה עולה ככל שמתבגרים: כאמור, כ-50% מהגברים בגיל 50 יסבלו ממצב זה וככל שעולים בגיל, התופעה שכיחה עוד יותר.

מהם התסמינים ואיך עובד הטיפול?

התסמינים הנפוצים להגדלה שפירה של הערמונית, כוללים קושי להתחיל בהשתנה, זרם שתן חלש, קיטוע, דחיפות, תכיפות ותחושת חוסר התרוקנות. במצבים חריגים עלולים להגיע לאצירת שתן, מצב המצריך החדרה דחופה של קתטר שתן.

הטיפול הראשוני בבעיה הוא שינוי אורח החיים והימנעות מצריכת משקאות משתנים כגון קפה ואלכוהול, בעיקר לפני השינה ובשעות הלילה. כשטיפול זה אינו מביא לשיפור המצב, ניתן ליטול תרופות שיכולות לסייע, אך גם זאת באופן מוגבל, עד שלב שבו השפעתן פוחתת. לעיתים ישנן תופעות לוואי לטיפול התרופתי, כגון ירידה בתפקוד המיני או הגדלת השדיים.

בשלב הבא, אם התרופות כבר אינן מסייעות, ניתן לעבור הליך ניתוחי לכריתת הערמונית. ישנן שתי גישות מוכרות - האחת היא כריתה סגורה, שיטה המתאימה לערמונית בנפח 30-80 סמ"ק. הניתוח מבוצע בהרדמה, ובמהלכו נכנסים עם מצלמה דרך השופכה, מחדירים מכשיר המפעיל אנרגיה ובאמצעותו כורתים חלקים מהערמונית, במטרה לפתוח את ההיצרות. 

השיטה השנייה היא כריתה פתוחה דרך דופן הבטן התחתונה, והיא מתאימה בדרך כלל לטיפול בערמונית בגודל של למעלה מ- 100 סמ"ק. כמו בכל הליך ניתוחי, גם בשיטות ניתוחיות אלה ישנם סיכונים, כמו זיהום, דימום, פגיעה בתפקוד המיני, שפיכה אחורית ודליפת שתן. זמן ההחלמה לאחר הניתוח משתנה ונע סביב 2-8 שבועות.

לאורך השנים היו ניסיונות רבים לפתח שיטות חדשות ולייצר טכנולוגיות שתאפשרנה טיפול פולשני בסיכון מינימלי, בעל סיכויי הצלחה גבוהים וללא תופעות לוואי מתמשכות. טכנולוגיה חדישה הנקראת צנתור לחסימת עורקי הערמונית (Prostate Artery Embolization) מציגה גישה חדשנית לטיפול בבעיה זו ללא ניתוח. תסחוף (חסימה) של עורקי הערמונית הוא הליך בטוח ויעיל לטיפול בתסמינים של דרכי השתן התחתונות ואצירת שתן כתוצאה מהגדלה שפירה של הערמונית.

מאז פורסמו מחקרים רבים שהראו שלא רק שתוצאות הצנתור דומות לניתוח, אלא אפילו עדיפות בהקלה על יציאת השתן. צנתור הערמונית נוח יותר למטופל מאשר הגישות המסורתיות, הוא מבוצע תחת הרדמה מקומית וטשטוש, אין צורך בהחדרת קתטר שתן, ניתן לבצעו בכל נפח ערמונית מעל 35 סמ"ק, והוא שומר על האונות והשפיכה. האשפוז ומשך תקופת ההחלמה קצרים והחזרה לפעילות מהירה. הסיבוכים האפשריים כתוצאה מהפעולה הם נדירים ביותר. מדובר ללא ספק בפריצת דרך משמעותית בתחום זה. 

YOU MIGHT ALSO LIKE