ה-FBI יחקור את מות העיתונאית הפלסטינית מאש צה"ל - אך יש נתונים שמעלים סימני שאלה רבים למהלך
אלפי עיתונאים מתו באזורי לחימה בשלושים השנים האחרונות, מאות מהם על ידי כוחות אמריקאים - אך לאורך כל התקופה, ה-FBI חקר רק תקרית אחת. "הצהרה בוטה על ריבונות ישראל"

מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית, התייחס לפרסום לפיו לשכת החקירות הפדרלית (FBI) תפתח בחקירה בגין מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקאית שירין אבו עאקלה, במהלך חילופי ירי בין חיילי צה"ל למחבלים בג'נין. 

(צילום: Getty Images)

במהלך ראיון שהעניק לתחנת הרדיו הישראלית גל"צ, אורן אמר כי הצעד של ה-FBI הוא "חריג ודי תקדימי", וכי מדובר "בהצהרה בוטה על הריבונות הישראלית, בחוסר הערכה וכבוד למערכת המשפט הישראלית ולצה"ל". 

הוא הוסיף כי ירושלים חייבת להתנגד לאפשרות שארצות הברית תתערב בענייניה הפנימיים של ישראל, מאחר שמדובר במהלך שלא תואם ליחסים בין שתי מדינות ריבוניות, ובמיוחד שהן בעלות ברית כה קרובות. 

אז, הדיפלומט וההיסטוריון הביא מספר נתונים שבאמת מעלים ספק על המניע שעומד מאחורי הצעד של הסוכנות הפדרלית.

לטענת אורן, מאז 1990 נהרגו כ-2,700 כתבים באזורי מלחמה ברחבי העולם. 700 מהם, נהרגו על ידי כוחות צבא ארצות הברית המוצבים במזרח התיכון, כאשר אף אחד מהאירועים לא נחקרו על ידי ה-FBI - למעט פרשה אחת, בה העיתונאי היהודי-אמריקאי דניאל פרל שסיקר את פקיסטן, נחטף על ידי אסלאמיסטים ונרצח.

השגריר לשעבר, שגם כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת כולנו, האשים את הפלג השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, בעיקר הפרוגרסיבים, אשר מבקרים את ממשל ביידן על אופן הטיפול שלו בנושא הפלסטיני - בטענה שהוא לא לוחץ על ישראל בענייני בנייה בהתנחלויות, בהפסקת המדיניות של הריסת בתי מחבלים, וכן לא מקדם את נושא שתי מדינות לשני עמים. 

מייקל אורן (צילום: Shutterstock)

כאמור, ביום שני הודיע שר ההגנה הישראלי בני גנץ כי משרד המשפטים האמריקאי החליט לפתוח בחקירה על מותה של כתבת אל-ג'זירה, וכינה את המהלך כ"טעות חמורה" בעודו מבטיח שישראל לא תשתף פעולה.

זאת בעיקר לאחר חודשים של חקירות ישראליות ופלסטיניות, כאשר רק בספטמבר האחרון צה"ל קבע כי ייתכן שאש כוחותיו אחראי למותה של אבו עאקלה, אם כי הדגיש כי מדובר בירי בשוגג שכן העיתונאית עמדה בקו האש בסמוך לחמושים פלסטינים. 

בתגובה, משפחתה של אבו עאקלה, גורמים פלסטיניים ופרוגרסיבים בארצות הברית, גינו את החקירה הישראלית וטענו כי מדובר בניסיון לטשטש את המציאות, והחלו להפעיל לחץ כבד מאוד על ממשל ביידן - ורשמו הצלחה עם פתיחת החקירה של ה-FBI. 

YOU MIGHT ALSO LIKE