"מסרבים לנרמל גזענות והסתה": ארגונים יהודים-אמריקאים מגיבים לבחירות בישראל
לצד שבחים על "הדמוקרטיה התוססת" בארץ ועל מגוון הדעות שיהיו בממשלה המסתמנת, תנועות אחרות נבהלו מה"אולטרה-לאומיים" שיעלו לשלטון

אחרי תוצאות הבחירות בישראל, נרשמה מחלוקת בין ארגונים יהודיים בארצות הברית לגבי כניסתם המסתמנת של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לממשלה. 

חלקם הריעו על חזרתו של בנימין נתניהו לשלטון והממשלה הימנית שצפויה לקום, ואחרים הביעו את החשש שלהם מפני התדרדרות הדמוקרטיה בישראל ומפני פגיעה במדינה בבמה הבינלאומית.

(צילום: Getty Images)

אסיפת הרבנים של התנועה הקונסרבטיבית, הדגישה כי היא "המחויבות לישראל כמולדת העם היהודי נותרה חזקה, ללא קשר לקואליציה שתרכיב ממשלת ישראל". עם זאת, הם הוסיפו כי הם "מחויבים לדחות כל התבטאויות ואמירות של שנאה ואידיאולוגיה של עליונות". 

"אנחנו מכבדים את התהליך הדמוקרטי בישראל, וככל שנלמד יותר על קואליציית השלטון החדשה, נקבע את הדרכים הטובות ביותר ליצירת קשר עם הממשלה החדשה", אמרו הרבנים.

גם הליגה נגד השמצה (ADL) הביעה את החשש שלה מפני הרטוריקה של מפלגת הציונות הדתית, ומסרה: "אנחנו מאמינים כל הכללת יחידים ומפלגות ימין קיצוני בממשלה ישראלית, תעמוד בניגוד לעקרונות היסוד של ישראל, ותשפיע על מעמדה, אפילו בקרב תומכיה החזקים ביותר".

הארגון הוסיף כי "לא נתחמק מלהשמיע התנגדות נגד ביטויים ומדיניות מצד ממשלת ישראל שיכילו שנאה, גזענות, אמירות אנטי-ערביות, הומופוביות ואנטי-דמוקרטיות".

המועצה הלאומית של נשים יהודית, ארגון הקיים כבר 130 שנים, פרסמה תגובה חריפה על התוצאות: "אנו תומכות בתהליך הבחירות בישראל ומכבדות את התוצאות. אנו מודאגות מאוד מההצהרות האידיאולוגיות של המפלגות שנראה כי ירכיבו את הקואליציה הבאה - במיוחד הרטוריקה נגד קהילת הלהט"ב, נגד נשים ונגד ערבים".

"אנו תמיד נעמוד למען צדק, דמוקרטיה ודיפלומטיה, ואנחנו מסרבות לנרמל גזענות, הסתה או אפליה", אמרה. 

אחד הארגונים החשובים שכן הביעו את תמיכתו בתוצאות הוא הוועד האמריקאי-ישראלי לענייני ציבור, איפא"ק - שדולה פרו-ישראלית הפועלת בקונגרס. בהודעה שפורסמה הם בירכו את הישראלים על כך ש"שוב הפגינו את המחויבות לדמוקרטיה ולבחירות חופשיות והוגנות".

"כשישראל קובעת את הקמת הממשלה החדשה, ברור שהכנסת - כמו הקונגרס האמריקאי - יכלול מנהיגים ממגוון רחב של זהויות ונקודות מבט פוליטיות שונות, כמו אידיאולוגיות, כלכליות, גזעיות ודתיות". 

תנועת הפדרציה היהודית של צפון אמריקה שיבחה את "התהליך הדמוקרטי התוסס של ישראל", והוסיפה כי "אנו מצפים לעבוד עם הממשלה שנבחרה על ידי העם הישראלי, כפי שתמיד עשינו".

אך הזרוע הקהילתית של היהדות הרפורמית בצפון אמריקה, 'האיחוד ליהדות רפורמית', הביעה את דאגה ספציפית מסמוטריץ' ובן גביר, ואמרה כי הם "מודאגים מאוד" מכניסתם הצפויה של "אולטרה לאומיים" לקבינט. 

"הפלטפורמות והפעולות שלהם בעבר מצביעות על כך שהם יצמצמו את סמכותו של ביהמ"ש העליון בישראל, יבלמו את הזכויות של ערביי ישראל, הפלסטינים, חברי קהילת הלהט"ב וחלקים גדולים של יהודים שאינם אורתודוקסים"", נמסר. "כניסתם של בן גביר וסמוטריץ' לממשלה כנראה תסכן את הדמוקרטיה בישראל ותפגע במדינה בבמה העולמית".

YOU MIGHT ALSO LIKE