רוסיה מכרה לארה"ב את אלסקה ואזור בקליפורניה – וכעת דורשת אותן בחזרה
בגלל הסנקציות הכבדות שהוטלו על המדינה, מוסקבה מבקשת את האזורים הללו, שנרכשו על ידי האמריקנים לפני יותר מ-150 שנה. "פיצויים מהנזק שנגרם לנו"

מחוקק רוסי דורש מארצות הברית להחזיר את אלסקה ואזור בקליפורניה לידי הרשויות הרוסיות, בנוסף לתשלום פיצויים למוסקבה בגין הסנקציות הנוקשות שהכניסו את כלכלת המדינה קשיים חסרי תקדים.

(צילום: Shutterstock)

אולג מטביצ'ב, חבר פרלמנט רוסי, הציג בטלוויזיה הממלכתית הרוסית סדרה של דרישות כלפי ארצות הברית ואוקראינה. הדרישות, כאמור, כוללות את החזרת אלסקה – אותה רכשה ארצות הברית מהאימפריה הרוסית בשנת 1867, ואת היישוב הרוסי לשעבר פורט רוס, הנמצא כ-150 ק"מ צפונית לסן פרנסיסקו.

"אנחנו צריכים לחשוב על פיצויים מהנזק שנגרם בעקבות הסנקציות והמלחמה עצמה, כי זה עולה כסף ואנחנו צריכים לקבל בחזרה", אמר מטביצ'ב בראיון שהעניק ביום ראשון האחרון. הוא גם קרא "להחזיר את כל הנכסים הרוסיים – של האימפריה רוסית, ברית המועצות ורוסיה הנוכחית, שנתפסו על ידי ארצות הברית וכדומה".

לאחר מכן, המחוקק נשאל אם הוא מתכוון לאלסקה ולפורט רוס. "זו הייתה הנקודה הבאה שלי. כמו גם את אנטרקטיקה. אנחנו גילינו את המקומות האלה – אז זה שייך לנו".

המכירה של אלסקה סימנה את סוף מאמצי הרחבת הסחר וסוף ההתיישבות של האימפריה הרוסית בחוף האוקיינוס השקט של ארה"ב. כך על פי מחלקת המדינה, שמסרה כי השטח נמכר לממשלת ארצות הברית תמורת 7.2 מיליון דולרים.

המתנגדים למכירה כינו אותה "הטיפשות של סוורד" – בהתייחסותם לשר החוץ דאז וויליאס ה. סוורד, שהיה חסיד של התרחבות אמריקאית. אך זה התברר כהצלחה, כאשר לאחר 1896, מאות אלפי בני אדם היגרו לשטח בחיפוש אחר זהב.

מושבה רוסית הוקמה בפורט רוס על חוף סונומה של קליפורניה, בשנת 1812. לאחר מספר שנים של מאבק לגידול יבולים, ומתחים עם אמריקאים באזור, הנכס נמכר בשנת 1841 – לאחר שהתברר כי באזור יש חובות כספיים גבוהים.

פורט רוס, קליפורניה (צילום: Shutterstock)

סביר להניח שהבית הלבן יתעלם מהדרישות של המחוקק הרוסי. בינתיים, וושינגטון ממשיכה להטיל סנקציות על מוסקבה, ואילו האחרונה מחזירה בסנקציות, שאפילו מזכירת הבית הלבן גיחכה עליהן.

מוקדם יותר אתמול, שלישי, רוסיה הודיעה כי היא הטילה סנקציות נגד כמה אמריקנים, ביניהם הנשיא ג'ו ביידן, נו האנטר ביידן, מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון, שר ההגנה לויד אוסטין, יו"ר המטות המשולבים, היועץ לביטחון לאומי, דוברת הבית הלבן ועוד. כמו כן, 313 בכירים קנדים נכנסו תחת סנקציות אחרות.

הסנקציות, למעשה, ימנעו מאותם שמות ברשימה השחורה מלהיכנס לארצות הברית, ולהקפיא את כל הנכסים שיש להם שם. מוסקבה כינתה את ההגבלות כ"סנקציות אישיות" המבוססות על "עקרון ההדדיות", כלומר בתגובה לסנקציות האישיות שהטילה ארה"ב, קנדה ומדינות אחרות על אישיויות רוסיות.

YOU MIGHT ALSO LIKE