האו"ם לעובדיו: אל תשתמשו במילים "מלחמה" או "פלישה" בתיאור הסכסוך במזרח אירופה
על פי הדיווח, עובדים של האו"ם קיבלו אימייל, שם התבקשו שלא להגיד "מתקפה צבאית" ואף שלא להוסיף את דגל אוקראינה ברשתות החברתיות – בטענה שעליהם להיות "אובייקטיבים"

האו"ם ייעץ לעובדי התקשורת שלו שלא להשתמש במונחים של "מלחמה" או "פלישה" כי לתאר את הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה.

(צילום: AP)

עיתון ה-Irish Times ציטט דוא"ל ממחלקת התקשורת העולמית של האו"ם, שם אמר לעובדים להתייחס ללחימה כאל "סכסוך" או "מתקפה צבאית".

המייל כלל גם בקשה שלא להוסיף את הדגל האוקראיני בצבעי כחול וצהוב לחשבונות הרשמיים או האישיים ברשתות החברתיות – מחווה שהפכה לסמל עולמי של תמיכה במדינה מאז החלה הפלישה ב-24 בפברואר.

המכתב, שפורסם בטוויטר של כתבת העיתון נעמי או'לירי, תיאר את המדיניות הזהירה כדרך להימנע מ"סיכון המוניטין".

"זוהי תזכורת חשובה לכך שיש לנו, כעובדי מדינה בינלאומיים, אחריות להיות אובייקטיבים. קיימת אפשרות רצינית של סיכון מוניטין, שצוין לאחרונה על ידי בכירים", נכתב בהודעה.   

הדוא"ל המדובר הזכיר לכמה אנשים את הצו של מוסקבה לפיו התקיפה באוקראינה תיקרא "מבצע צבאי מיוחד" – מה שעורר אצלהם חשש שהאו"ם הולך רחוק מדי כדי לא לפגוע ברוסיה, שהיא אחת מחמש החברות הקבועות במוצעת הביטחון של הגוף.

נייל ריצ'מונד, חבר הפרלמנט האירי מטעם מפגלת 'פינה גייל', אמר כי "די ברור שזו לא סתם מלחמה, אלא מלחמת תוקפנות לא חוקית, שצריך לגנות אותה גובה רק על ידי כל חבר האו"ם, ועל ידי הארגון עצמו. העובדה היא שרק בגלל שרוסיה היא מדינה גדולה שיש לה תפקיד חיוני באו"ם, הם משפיעים על המדיניות בכיוון שהוא פשוט שקרי".

'רוסקומנדזור', הסוכנות שמסדירה את התקשורת הרוסית, הורתה לכלי התקשורת המקומיים לא לציין את המילים "תקיפה", "פלישה" או "הכרזת מלחמה" – זאת כבר יומיים לאחר תחילת המתקפה. לאחר מכן, הפרלמנט הרוסי העביר חוק חדש המטיל עונשי מאסר כבדים, עד 15 שנים, וקנס של עד 14,000 דולר על הפצת חדשות מזויפות על הצבא, מה שהוביל מספר ארגוני חדשות בינלאומיים להחשיך או להשעות את הפעילות ברוסיה.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, נמנע עד כה מלהשתמש במונחים כמו "מלחמה" או "פלישה" כאשר שוחח עם התקשורת.

YOU MIGHT ALSO LIKE