ביידן בהצהרה דרמטית: "אם סין תחליט לתקוף את טייוואן - אנחנו נגן עליה"
למרות מדיניות העמימות האסטרטגית שנקטו עד עתה בבית הלבן ביחס לטיוואן נראה כי ממשל ביידן משנה כיוון בכל הנוגע להצהרותיו הפומביות בנוגע לסכסוך הגיאו-פוליטי בין סין ושכנתה המזרחית

הנשיא ג'ו ביידן נשבע להגן צבאית על טייוואן במקרה של פלישה סינית, וטען כי לוושינגטון יש "מחויבות" לעשות זאת, למרות שאין לה הסכם הגנה עם האי.

כשנשאל אם ארה"ב תגיע להגנת טייוואן במהלך אירוע ביום חמישי בערב, ענה ביידן בחיוב.

השאלה הוצגה על ידי חבר מהקהל, שזוהה כסטודנט באוניברסיטת לויולה, שציין כי בייג'ינג "בדיוק ניסתה טיל היפרסוני".

"מה תעשה כדי לעמוד בקצב של [סין] מבחינה צבאית, והאם תוכל להישבע להגן על טייוואן?" התלמיד שאל תוך כדי קריאת רשימה של שאלות מוכנות.

"כן וכן", ענה הנשיא והוסיף "סין, רוסיה ושאר העולם יודעים, יש לנו את הצבא החזק ביותר בהיסטוריה של העולם. אל תדאג אם הם יהיו חזקים יותר".

"אבל אתה כן צריך לדאוג אם הם הולכים לעסוק או לא בפעילויות שיעמידו אותם במצב שבו הם עלולים לעשות טעות חמורה".

לכאורה המום במקצת, מנחה CNN, אנדרסון קופר, שקל להבהיר ושאל "האם אתה אומר שארה"ב תגיע להגנת טייוואן אם סין תתקוף?"

"כן, יש לנו מחויבות לעשות את זה", אמר ביידן.

לא ברור בדיוק איזו "מחויבות" יש לארצות הברית להגן על טייוואן מפני התקפה, כפי שהציע הנשיא.

ביידן על רקע משחתת אמריקאית (צילום: RT)

לוושינגטון וטייפה אין הסכם הגנה הדדי, מכיוון שבייג'ינג רואה בטייוואן חלק מסין על פי מדיניות "סין אחת" שלה, שהתקבלה בשתיקה על ידי קובעי המדיניות האמריקאים במשך עשרות שנים.

על פי חוק יחסי טייוואן (TRA), המסדיר את הקשרים בין וושינגטון לאי, רשאית ארה"ב לספק ביטחון ושירותי הגנה "כדי לסייע לה" לשמור על יכולת הגנה עצמית מספקת", אך המעשה מותיר לקונגרס ולבית הלבן כדי לקבוע בדיוק מה זה אומר.

ברית קודמת שהוחלפה ע"י ה-TRA, היתה אמנת ההגנה ההדדית הסינית-אמריקאית שהכילה הוראת הגנה ברורה; עם זאת, ההסכם המאוחר העביר את מדיניות ארה"ב למדיניות של "עמימות אסטרטגית", בתקווה למצוא איזשהו דרך ביניים בין טייפה לבייג'ין בתוך הסכסוך הטריטוריאלי שנמשך עשרות שנים.

"נקיים את המחויבות שלנו במסגרת [חוק יחסי טייוואן], נמשיך לתמוך בהגנה העצמית של טייוואן, ונמשיך להתנגד לכל שינוי חד צדדי בסטטוס קוו", אמר דובר של הבית הלבן.

מאוחר יותר ביום חמישי, הבית הלבן הבהיר כי דבריו של ביידן לא מסמנים על שינוי רשמי במדיניות ארה"ב כלפי טייוואן, כאשר דובר הצהיר כי מערכת היחסים בין ארה"ב וטייוואן ממשיכה להיות מונחה על ידי ה-TRA.

למרות שביידן טען שוב ושוב שהוא לא מחפש "מלחמה קרה" עם בייג'ין - וחזר על אותה נקודה ביום חמישי בלילה - נראה שפעולות הממשל שלו עומדות בסתירה לנדרים הללו. בשבעת החודשים הראשונים לתפקידו שלח הפנטגון של ביידן ספינות מלחמה של חיל הים דרך מיצר טייוואן לא פחות משבע פעמים.

כל הפלגה עוררה את זעמם של סין aneuvers in the region.

YOU MIGHT ALSO LIKE