הנסיגה מאפגניסטן: נפתחה חקירה בגין המהלכים הדיפלומטיים של ממשל ביידן
המפקחת הכללית של משרד החוץ הודיעה לקונגרס כי היא תערוך סקירה בנושאים שונים הקשורים לויזות המהגרים וכניסת הפליטים, כמו גם פינוי החירום של השגרירות בקאבול

המפקחת הכללית של משרד החוץ פותח בשורה של חקירות בגין המהלכים הדיפלומטיים של ממשל ביידן באפגניסטן, כך על פי גורמים במשרד החוץ ובקונגרס, ועל פי מסמכים שהגיעו לידי 'פוליטיקו'.

הורדת דגל ארה"ב מבסיס אמריקני בדרום אפגניסטן, מאי 2021 (צילום: רויטרס)

החקירות הפנימיות יתמקדו בתוכניות הויזה למהגרים האפגנים, כניסת פליטים לארצות הברית, יישובם חדש של אותם פליטים ומקבלי הויזה, ופינוי החירום של שגרירות ארצות הברית בקאבול "שכלל פינוי אזרחים אמריקנים ואפגנים. כך עולה מתזכיר שהוגש למזכיר המדינה אנתוני בלינקן ב-15 באוקטובר.

דיאנה שואו, המפקחת הכללית של משרד החוץ, הודיעה ביום שני לקונגרס על הפעולות במשרדה. במכתב נפרד למחוקקים, שהגיע לידי 'פוליטיקו', היא אמרה כי המשרד פותח "בכמה פרויקטים של פיקוח" הקשורים לסיום המשימות הצבאיות והדיפלומטיות של ארצות הברית באפגניסטן.

"בהתחשב בהתעניינות הרבה בעבודה הזו של הקונגרס, ובנסיבות הייחודיות הדורשות תיאום בכל הקהילה של המפקחים, רציתי להודיע לוועדות השיפוט שלנו על העבודה החשובה הזו", כתב שואו במכתבה, שנשלח למנהיגי הסנאט, לוועדת יחסי החוץ וועדות המודיעין.

הפינוי בשדה התעופה בקאבול (צילום: Getty Images)

כאשר נשאל על תוכן התזכיר, דובר המפקחת, ראיין הולדן, אישר את הפרטים אך חלק על הרעיון כי המהלך מוגדר כ"חקירה". "מפקחת המדינה הודיעה היום לוועדות השיפוט על פרויקטים מתוכננים בנושאים שאתה מזכיר. עבודה זו תתבצע בתיאום עם חברים אחרים בקהילת המפקחים", אמר הולדן והוסיף: "עם זאת, אין זה מדויק לומר כי פרויקטים אלה הם חקירות. ציינו בפני הקונגרס כי מדובר בסקירות".

כזכור, כבר נפתחו מספר סקירות נפרדות בדבר היבטים שונים בנסיגת הכוחות האמריקנים מאפגניסטן, אשר זכתה לביקורות מצד מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, אשר טענו כי המהלך לא נוהל כשורה. חלק מהביקורת נגד ביידן טוענת כי הוא התעקש על המועד האחרון לנסיגה, שנקבע ל-31 באוגוסט, למרות שהיה נראה שהצבא עדיין לא מוכן לבצע את התוכנית.

המפקח הכללי המיוחד לשיקום אפגניסטן עשוי גם לחקור את האירועים, שלטענת המבקרים היו בין היתר תוצאה של אי תיאום יעיל בין מחלקות וסוכנויות רבות מאז שהנשיא ביידן הורה על נסיגה מלאה של הכוחות מהמדינה.

YOU MIGHT ALSO LIKE