המשבר בגבול: גשר דל ריו פונה מכלל המהגרים מהאיטי
המזכיר לביטחון הפנים הודיע כי גורמי אכיפת החוק פינו כ-15 אלף פליטים מהאיטי, אשר הגיעו לפני כשבוע לגשר הבינלאומי והתמקמו שם במטרה להיכנס לארה"ב

המזכיר לביטחון הפנים, אלחנדרו מיורקס, הכריז ביום שישי כי המחנה המאולתר מתחת לגשר הבינלאומי בדל ריו, טקסס, פונה לחלוטין מ-15,000 המהגרים – שבוע לאחר שהתמקמו שם במטרה להיכנס לשטח ארצות הברית. ראש עיריית דל ריו, בונו לוזאנו, כינה את ההכרזה כ"חדשות פנומנליות".

הגשר הבינלאומי בדל ריו, טקסס, פונה מכלל המהגרים (צילום: AP)

מאז ה-9 בספטמבר, על פי רשומות משמר הגבול, כמעט 30,000 מהגרים, רובם מהאיטי, הגיעו לגשר דל ריו – כאשר המספר הגבוה ביותר בעת ובעונה אחת עמד על כ-15 אלף. "זו הייתה תוצאה של תנועה חסרת תקדים של מספר גדול מאוד של אנשים, שנסעו לנקודה אחת של הגבול תוך מספר ימים", אמר מיורקס.

מתוך אלפי המהגרים, כ-2,000 הוחזרו להאיטי בטיסות גירוש שהוציא ממשל ביידן, כ-8,000 חזרו למקסיקו "מרצון", ויותר מ-5,000 נמצאים תחת חסות המשרד לביטחון הפנים כדי לקבוע האם הם יגורשו. כך מסר מיורקס. נוסף לכך, בתי המשפט להגירה ידונו בעניינם של 12,400 מהגרים, ויחליטו האם לאפשר להם להישאר בארה"ב או לא.

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, אשר ממשלתו נאלצת להתמודד עם אותה בעיה, התייחס למהגרים אשר חזרו למקסיקו, כאשר רבים הגיעו לסיודאד אקוניה, ואמר: "אנחנו לא רוצים שמקסיקו תהיה מחנה מהגרים, אנחנו רוצים שהבעיה תטופל במלואה".

הגשר בדל ריו, לפני פינוי מהגרים (צילום: AP)

רבים מהמגרים שהגיעו לגשר בטקסס, מוצאם האיטי אך הם נמלטו למרכז ודרום אמריקה לפני כעשור, אחרי רעש האדמה ההרסני שפגע במדינה. גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי משרד החוץ מנהל שיחות עם ברזיל וצ'ילה, כדי לאפשר לחלק מהמגרים הללו לחזור ולהתגורר שם – אך הדבר מסובך מאחר שלחלקם אין מעמד חוקי במדינה.

כזכור, ביום חמישי האחרון, השליח המיוחד של ממשל ביידן להאיטי, דניאל פוט, הגיש מכתב התפטרות במחאה על הגירוש "הלא אנושי" של המהגרים. פוט, שמונה לתפקיד בחודש יולי, כתב למזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי הוא פורש באופן מידי "באכזבה עמוקה ובהתנצלות בפני מי שמחפש שינויים מכריעים".

"אני לא יכול להזדהות עם החלטות לא אנושיות, לגרור אלפי פליטים ומהגרים להאיטי, מדינה שבה פקידים אמריקנים נמצאים תחת מגבלות אבטחה בגלל הסכנה הנשקפת בחיים היומיומיים מכנופיות חמושות", כתב. "המדיניות שלנו בהאיטי נותרה פגומה עד מאוד, והמלצות המדיניות שלי התעלמו או נדחו".

YOU MIGHT ALSO LIKE