"למה אתם צריכים חשמל בשעות הלילה?", קבלו את קאבול החדשה
ערימות אשפה ברחבי העיר, צואה על המדרכות ושומרים חמושים בכל פינת רחוב אורבים להכות אזרחים "לא ממושמעים" - ברוכים הבאים לקאבול החדשה

מאמר הנכתב ב"יאהו ניוז" מתאר את תנאי החיים האפלים של תושבי קאבול. ערימות אשפה ברחבי העיר, צואה על המדרכות ושומרים חמושים בכל פינת רחוב אורבים להכות אזרחים "לא ממושמעים" - ברוכים הבאים לקאבול החדשה.

בירת אפגניסטן, שהלכה ונעשתה יותר ויותר מודרנית, עם מעמד ביניים הולך וגדל, חזרה אל ימי הביניים, פשוטו כמשמעו. בלילה החשמל מנותק, מה שמותיר ארבעה מיליון אנשים בעלטה גמורה. אלה החיים תחת הטליבאן, לאחר השתלטותם על העיר לפני כשבועיים.

טליבאן ברחובות // קרדיט צילום: סוכנויות הידיעות

"הם מנסים לחסוך בחשמל. למה אתם צריכים חשמל בשעות הלילה? זה חייב להיות חשוך", כך מסביר יועץ הביטחון האפגני נאסר וואזירי את דבריהם של הטליבאן, "יש עוצר בלילה. בלילה לא ניתן לצאת. בכל פינה יש איש טליבאן שנותן פקודה לחזור הביתה".

ולא די בכך, האוכלוסייה מתמודדת גם עם אינטרנט איטי או שאינו קיים. באפגניסטן משתמשים בעיקר בכסף מזומן, והתושבים רוכשים כרטיסים חודשיים בחנות לצורך גישה לאינטרנט. כרטיסים כבר אינם זמינים, ולבנקים אין כסף זמין לתת לאנשים כדי שיקנו כרטיסים, אמר וואזירי והוסיף כי הטליבאן רוצים את זה כך שלא ניתן לתעד דבר.

המחסור בכסף והסחר הבינלאומי שהופסק, האינפלציה משתוללת. לדוגמה, מחירה של שקית אורז עולה כעת כמעט פי שניים, אמר וואזירי. אף משאית לא מספקת סחורות ברחובות.

"כולם מפחדים - מי מתכוון לייבא למדינת טרור?", אמר וואזירי.

"83% מההרואין בעולם" - מסע בארץ הסם, האם הטלביאן יביא לסוף עידן ההרואין?

כשהעולם צופה באירועים באפגניסטן, רבים החלו לתהות מה משמעות האירועים לעתיד ייצור האופיום במדינה. אפגניסטן היא המפיקה הגדולה בעולם של פרג האופיום, שהוא חומר הגלם להרואין, אחד הסמים הקטלניים בעולם. המדינה אחראית כמעט 83 אחוזים מייצור האופיום העולמי בשנים 2015 - 2020, על פי הערכות משרדי האו"ם לסמים ופשיעה (UNODC).

הנוכחות הצבאית של ארה"ב לא הצליחה לצמצם את ייצור האופיום ובמשך שני עשורים כלכלת האופיאטים, הכוללת גידול הפרג, עיבוד להרואין וסחר, הייתה מקור מזומנים עיקרי לאפגנים.

למרות הרטוריקה האנטי-הרואינית, הטליבאן נהנה מאוד מכלכלת הפרג והפך לשחקן מרכזי בסחר בעולם הסמים.

במסיבת העיתונאים הרשמית הראשונה בקאבול התחייבו בטליבאן לסיים את גידול האופיום בניסיון להשיג קבלה מהקהילה הבינלאומית.

"היום, כשנכנסנו לקאבול, ראינו מספר רב של בני נוער שישבו מתחת לגשרים או ליד החומות והשתמשו בסמים. זה היה כל כך מצער", אמר דובר הטליבאן, זביחוללה מוג'אהיד, לכתבים ב-17 באוגוסט.

"מעתה ואילך אפגניסטן תהיה מדינה נטולת סמים, אך היא זקוקה לסיוע בינלאומי", אמר והוסיף כי יש צורך בסיוע חוץ כדי לסייע לחקלאים אפגנים לעבור לגידולים חלופיים.

אפגניסטן מפורסמת בזכות פירותיה האיכותיים הכוללים רימונים, ענבים ומלונים.

ארגונים בינלאומיים שונים בעבר סייעו למשפחות אפגניות לגדל רימונים, למשל, כחלופה חשובה לאופיום.

למרות ענף החקלאות ומשאבי המינרלים העשיר, המדינה תלויה באופן קריטי בסיוע חוץ, שהתייבש עם השתלטות הטליבאן.

תורמים בינלאומיים סיפקו 75 אחוזים מתקציב ההפעלה של ממשלת אפגניסטן, ועתה ממשל ביידן הקפיא כמעט 9 מיליארד דולר בעתודות הממשל האפגני שהוחזקו בארצות הברית.

כשבמקביל קרן המטבע הבינלאומית חסמה את אפגניסטן מלקבל כמעט 440 מיליון דולר בקרנות שהיו אמורות להישלח מוקדם יותר השנה, וממשלת גרמניה הודיעה על השעיית 300 מיליון דולר בסיוע.

סנקציות כספיות גם יקשו על ארגונים בינלאומיים לספק סיוע הומניטרי למשפחות אפגניות. לפיכך, המדינה צפויה להיסחף למשבר הומניטרי וכלכלי בקרוב, שעשוי להוביל את המשטר החדש להגביר את הפעילות הבלתי חוקית, כולל את הסחר בסמים.

מדוע פוליטיקאים לא אוסרים גידול פרג?

מי שמנסה לאסור גידול פרג באזורים כפריים יכול למצוא את עצמו עומד בפני הפסדים משמעותיים של הון פוליטי והתנגדות אלימה כך על פי גרטשן פיטרס, מנכ"לית המרכז לרשתות בלתי חוקיות ופשע מאורגן, שסבורה כי אין לסמוך על הטליבאן בכל הנוגע להבטחותיו למיגור הסחר בפרג. "הם ביצעו תמרון כזה עוד בשנות ה-90. הם אכן הצליחו לאסור על חקלאים לגדל פרג במשך שנה", אמרה ל-NPR.

"אבל הסוד היה שהטליבאן ישבו על אספקת האופיום הענקית והעצומה הזו. מחיר האופיום עבר דרך הגג, והם מכרו אותו והרוויחו הרבה יותר כסף ממה שהיה להם בשנה הקודמת".

לדברי פיטרס, לטאליבן תהיה כעת גישה מלאה ליכולות ומוסדות המדינה, כולל המערכת הבנקאית שלה, חברות התעופה ומעברי הגבול, מה שיקל על סחר הסמים שלה הרבה יותר.

לאחרונה, גידול הפרג התרחב ברוב אזורי הארץ, וזינק ב-37% בשנה האחרונה בלבד, על פי נתוני UNODC. 






YOU MIGHT ALSO LIKE